Background image

terug

Hoog en droog

In het televisiespel "Hoog en Droog" is het de bedoeling dat deelnemers zo snel mogelijk een gracht oversteken. Dat dient te geschieden in een voertuig van eigen ontwerp en makelij dat beweegt over twee strak gespannen, evenwijdige, horizontale kabels. Zie figuur.

Eén van de deelnemers bereikt in 6,0s de overkant. De massa van het voertuig en de deelnemer samen is 106 kg. Het v.r-diagrarn van zijn beweging is in figuur weergegeven.


Om hoger in het klassement te eindigen , verschijnt deze deelnemer het volgend jaar aa n de start met een verbeterde versie van het voertuig. Hij maakt gebruik van dezelfde kar met fietsw ielen met een diameter van 60 cm. Om de vooras van de kar heeft hij nu een klos gemonteerd waarover hij een koord heeft gewikkeld. Een helper hangt aan dat koord. Zie figuur.

De diameter van de klos is zo gekozen dat de helper juist het water raakt als de kar aan het einde van de oversteek is. De kar legt bij de oversteek bij deze gelegenheid een afstand van 20 m af. De helper daalt 5,0 m voor hij het water raakt. Neem aan dat het koord dan verticaal hangt.

De massa van klos, wielen en touw is verwaarloosbaar. De deelnemer en de kar hebben samen weer een massa van 106 kg. De massa van de helper is 95 kg. De spierkracht van de deelnemer in de kar verricht bij de oversteek 2,2 kJ arbeid. De arbeid verricht door de wrijvingskrachten bedraagt -0,30 kJ.

Tijdens het versnellen van de kar zal het koord enigszins scheef hangen. Beschouw de helper als een puntmassa van 95 kg die aan het koord hangt. De luchtwrijving op de helper wordt verwaarloosd.
Op een bepaald moment heeft de helper een versnelling met een horizontale component van 2,4 m·s-2 en een verticale component van 0,60 m·s-2 omlaag.