Background image

terug

Magazine M over democratie

[ Deel A ] [ Deel B ] [ Deel C ] [ Deel D ]

Deel A

Politicologen over de onmacht van de kiezer

 Professor Hans Daudt te Amsterdam is tot    verloren. Niemand kan in ernst volhouden
 een verbazingwekkende conclusie gekomen. dat de politieke partij nog altijd uit naam
 Nederland, zo schreef hij nog voordat er van een massa-aanhang spreekt. Alle
 sprake was van Fortuyn, is mogelijk een partijen hebben er dagwerk aan om leden uit
5 oord van vrijheid en zeker een rechtsstaat,40 te schrijven, terwijl ze met de inschrijvingen
 maar Nederland is allerminst een in een half uurtje klaar zijn. Als ze niet van
 democratie. (…) Wat is er aan de hand met overheidswege ruimhartig gesubsidieerd
 de vertegenwoordigende democratie in werden, zouden ze financieel allang aan de
 Nederland dat er nauwelijks nog een grond hebben gezeten. Ook ziet niemand de
10 beroepstoekijker te vinden is die er een goed45 partij meer als de verwoorder van een
 woord voor over heeft? (…) ideologie, de middelaar tussen een breed
 "Het verschil met vroeger", zegt Hans aangehangen levensovertuiging en het
 Daudt, "is hooguit dat de functies niet landsbestuur. Zelfs de meest verstokte
 langer erfelijk en onder de adel verdeeld socialist, mocht er nog een in leven zijn, ziet
15 worden, maar nu ook onder de burgerij.50 de sociaal-democraten van vandaag niet als
 Voor de rest maakt het weinig uit (…)." zijn absolute bloedbroeders. En ook de
 "In het parlement", zegt Hans Daudt, "zitten meest bevlogen liberaal vindt in de bende
 geen gekozen vertegenwoordigers van het van Dijkstal1) niet langer zijn totale heil. Op
 volk meer, maar benoemde mensen. Ze zien de aanhang van enkele kleinere partijtjes na
20 het Kamerwerk als opstapje naar een baan in55 zweeft het kiezersvolk heftig, zo heftig dat
 het openbaar bestuur. En ja, daar moet je je er scheel van wordt. Wat blijft er dan van
 helaas vier jaar de politiek voor in (…)." de partijen over? Volgens Bart Tromp,
 Is er inderdaad sprake van een min of meer politicoloog: een uitzendbureau voor leden
 gesloten circuit waaruit de kandidaten voor die een hoge bestuurlijke functie ambiëren.
25 de sleutelfuncties in het openbaar bestuur60 Volgens Roe1 in 't Veld, bestuurskundige:
 exclusief en op grond van een een headhunterbedrijf voor het openbaar
 partijlidmaatschap gerekruteerd en benoemd bestuur. Volgens Frank Ankersmit,
 worden? En kan je dat circuit kortheidshalve politicoloog: "een onmisbaar verschijnsel
 als 'de politiek' omschrijven? De drager van dat tegelijk totaal irrelevant is (…)."
30 de politiek in Nederland is de politieke65 "In elk geval", vindt C.J. Klop, ex-
 partij. Over dat verschijnsel is een wetenschapsman namens het CDA en
 boekenplank volgeschreven. (…) De tegenwoordig NCRV- voorzitter, "speelt de
 schrijvers zijn het gloeiend met elkaar eens politieke partij een veel minder belangrijke
 dat de partij als zodanig de laatste jaren veel rol dan de handboeken suggereren."
35 van zijn oorspronkelijke functies heeft

1) Lijsttrekker voor de VVD bij de Tweede-Kamerverkiezingen van mei 2002.

Deel B

 De Limburgse onderzoeker Nico Baakman    ministeries tot onder het niveau van
 heeft het plan opgevat om alle openbare20 directeur, denk ik. Van secretarissen-
 functies die daarvoor in aanmerking komen, generaal en van directeuren-generaal weet ik
 van de Rekenkamer tot en met de Raad van het zeker. Dat word je niet meer zonder
5 State en van burgemeesters tot en met de partijlidmaatschap." "Voor het werk dat die
 hogere adviseurschappen, op hun al dan niet mensen doen", zegt Nico Baakman, "maakt
 politieke invulling te bekijken. Hij is ver25 het niks uit. Daar speelt hun eigen politieke
 genoeg gevorderd, zegt hij, om een opvatting zelden of nooit een rol in. Het
 algemene conclusie aan te durven: "Als gaat erom dat ze, van welke kleur ze ook
10 partijloze maak je gewoon geen kans meer." zijn, bewezen hebben dat ze gesocialiseerd
 (…) "Het omslagpunt", zegt Baakman, "ligt zijn in het systeem. Ze moeten kunnen
 eind jaren zestig. Sindsdien kom je er30 draaien, ze moeten compromissen kunnen
 zonder de goeie partijpapieren niet meer sluiten, ze moeten hun mond kunnen
 tussen." Hij ziet het als een kwestie van houden. Het systeem kan niets met mensen
15 compensatie. Het verlies aan massa-aanhang die ongezeglijk zijn. Je moet binnen de code
 werd door de partij goedgemaakt met een passen en dat je binnen de code past, blijkt
 grotere greep op het openbaar bestuur. Hoe35 uit het feit dat je lid van een partij bent."
 ver gaat die greep? "Heel ver. Op de (…)

Deel C

 In deze dagen heeft zich, om regering en    met de maatschappelijke tegenstellingen
 volksvertegenwoordiging heen, een scala zoals die buiten het parlement beleefd
 aan ambtelijke dan wel semi-ambtelijke, worden. Dat is al lang niet meer zo (…).
 zelfstandige dan wel semi-zelfstandige (...)
5 adviescolleges, bestuursorganen en wat dies45 George Blom praatte er met anderen over,
 meer zij ontwikkeld. Die hebben een enorme met bijstandsgerechtigden bijvoorbeeld,
 invloed of zelfs een verregaande maar ook met bisschop Muskens. Ze kenden
 beslissingsbevoegdheid. Ze hebben twee in hun eigen omgeving geen enkel raads- of
 kenmerken. Ten eerste dat ze zich aan Statenlid dat bijvoorbeeld WAO'er was of
10 democratische controle onttrekken. En ten50 stratenmaker of sigarenwinkelier. (Een
 tweede dat hun besturen rijkelijk gevuld zijn onderzoeker bekeek) alle 760
 met politici en ex-politici (…). Wie de volksvertegenwoordigers die in een
 besturen van al die satellietlichamen rond provinciebestuur zijn gekozen. Daarvan
 het openbaar bestuur bekijkt, wordt blijken er niet minder dan 402 (53 procent)
15 tureluurs van de vele politieke figuren die55 voor het dagelijks brood afhankelijk te zijn
 daarin werkzaam zijn (…). Hier raken we van dezelfde overheid die ze als
 het wezen van wat emeritus Daudt de volksvertegenwoordiger controleren.
 'regentenstand' noemt. Aan de ene kant: (…)
 hoge ambtenaren op de departementen en in Een beetje Nederlander van nu houdt er wel
20 de stadsbesturen die zonder uitzondering lid honderd of duizend meningen op na. In elk
 van een politieke partij zijn. Aan de andere60 partijprogramma vindt hij er wel een paar
 kant: politici en ex-politici die in de terug. Hij kan best, met de lijst Fortuyn,
 satellietorganen hoge ambtelijke en semi- tegen de nieuwe natuur zijn en met de lijst
 ambtelijke functies bekleden. Ziedaar de Rosenmöller voor hogere uitkeringen. Hij
25 onontwarbare kluwen tussen politiek en kan met de lijst Dijkstal een afkeer delen
 bestuur, (…). Aan die verwevenheid is de65 van de Melkert-banen, maar ondertussen
 volksvertegenwoordigende en controlerende wel, met de lijst Balkenende het gezin zien
 democratie voor een groot deel opgeofferd. als de hoeksteen. Zijn arsenaal aan
 Ja maar, haast de politiek zich steevast te meningen past niet meer in één en hetzelfde
30 antwoorden, ja maar, de verdeling is toch partijprogramma. En dus heeft hij zich en
 eerlijk. We benoemen niet alleen PvdA'ers70 masse afgewend van de politieke partij die
 wanneer Kok toevallig de regering doet. En hem wél in het harnas van een alomvattend
 niet alleen maar CDA'ers, als Balkenende standpunt wil duwen. Voor zijn portie
 het voor het zeggen mocht krijgen. We maatschappelijke betrokkenheid wendt de
35 zorgen er juist goed voor dat alle Nederlander zich liever tot organisaties (…)
 geestesstromingen aan bod komen. Alsof de75 waar je wel volledig achter kan staan.
 politieke partijen nog vertegenwoordigers Nieuwe Natuur? Dan moet je bij
 zijn van geestesstromingen. Uit begrijpelijk Natuurmonumenten zijn. Schoner milieu?
 lijfsbehoud houdt Den Haag vast aan het Op naar Greenpeace. Het gezin als
40 denkbeeld dat de verschillen zoals die in het hoeksteen? Schrijf me in, imam, pastoor of
 parlement tot uiting komen, synoniem zijn80 dominee.

Deel D

 Ook het openbaar bestuur zelf is totaal van    elders besloten is.
 karakter veranderd. Niet langer worden de Voor de eigentijdse bestuurskundige is het
 departementen, de provinciehuizen en de zo klaar als een klontje. Er heeft 'een
 gemeentesecretarieën bevolkt met verschuiving van macht plaatsgevonden',
5 Weberiaanse pennenlikkers die van negen45 schrijft Uri Rosenthal met kennelijke
 tot vijf neutraal toekijken of iedereen zich instemming, "van de politieke actoren naar
 wel aan de regeltjes houdt. De ambtelijke actoren in de omgeving van het openbaar
 diensten van nu zijn beleidsfabrieken die het bestuur."
 maatschappelijk debat naar binnen gehaald (…)
10 hebben. Voor elk denkbaar standpunt is een Collega Tromp moet niet veel hebben van
 aparte afdeling ingericht. Het is niet50 een (…) politiek waaruit de politiek is
 gewaagd om te veronderstellen dat er binnen verdwenen. (…) "De politiek, (…) moet ten
 de departementen veel en veel minste veel en veel persoonlijker worden. Er
 fundamenteler over de maatschappij is geen land ter wereld waar de politiek zo
15 gediscussieerd wordt dan in kringen van de onpersoonlijk is als in Nederland. (De
 Tweede Kamer.55 meeste kandidaten voor de Tweede Kamer)
 (…) (…) zouden bij wijze van spreken de hele
 Professor Maarten Hajer: (…) wil (daarom) verkiezingscampagne op hun bed kunnen
 (…) de democratie uitbreiden tot voorbij het blijven liggen, Kamerlid worden ze toch
 parlement. Er zou een kwaliteitskamer wel."
20 moeten komen die toezicht houdt op het60 Het verwonderlijke van het Nederlandse
 interne democratische gehalte van stelsel is dat het uit
 bijvoorbeeld Greenpeace of de Consumen- volksvertegenwoordigend oogpunt beroerd
 tenbond, die dan een gewaarmerkte functioneert, maar dat het land daarom nog
 voucher1) kunnen krijgen om erkend deel te niet slecht bestuurd wordt. Het
25 nemen aan de beleidsvoorbereiding (...).65 regentensysteem werkt (…). Daarom vinden
 We leven in een door de politiek zelf de meeste Nederlanders het wel best dat een
 geconstrueerde vertrouwenscrisis. (…) Het politieke kaste de last van het besturen
 Binnenhof is niet langer het epicentrum, en exclusief op de schouders heeft genomen:
 dat is maar goed ook. Voor dit eenvoudige een hele zorg minder. En daarom geeft een
30 model is de wereld te gecompliceerd70 groot deel van dit bevoorrechte volk graag
 geworden. De beslissingen waar het echt om af op zijn politici, zonder zich de moeite van
 gaat, worden in Brussel genomen of in een gang naar de stembus te getroosten.
 Frankfurt, binnen de Sociaal-Economische Juist in deze dagen is er in Rotterdam een
 Raad of in, ik noem maar, de Mededingings- lange kale man opgestaan die de kaste
35 autoriteit. En anders zijn ze het uitvloeisel75 grondig heeft opgeschud. Hij brengt zijn
 van lang en grondig overleg met de hemel diagnose grof maar trefzeker onder
 mag weten welke maatschappelijke woorden. Veel kiezers luisteren wel naar
 organisaties. Het Binnenhof is een hem. Eindelijk iemand die niet bij het
 stempelpost geworden die weinig anders gesloten circuit hoort!
40 doen kan dan formeel bekrachtigen wat

1) toegangsbewijs
naar: Magazine M uit NRC Handelsblad van 4 mei 2002