Background image

terug

Macht moet groter

De machtsverhouding tussen regering en parlement brengt steeds weer pennen in beweging. In NRC Handelsblad van 27 februari 1998 verscheen van de Maastrichtse hoogleraren Koedijk en Van Witteloostuijn het artikel: „Macht parlement moet groter”, waarvan een gedeelte hieronder staat afgedrukt.

Macht van het parlement moet groter

De parlementaire democratie is de weg kwijt. Het gezag van de Tweede Kamer raakt steeds verder
uitgehold, naarmate de overmacht van het regeringsapparaat groeit. Kees Koedijk en Arjen van
Witteloostuijn zijn van oordeel dat de Tweede Kamer beter moet worden toegerust zodat ze haar tanden

1 De Noord-Hollandse Commissaris van de Koningin    van de parlementaire enquête. De parlementaire
 Jos van Kemenade en de Utrechtse hoogleraar Hans enquête blijkt in de praktijk echter een paardenmiddel
 Righart schetsten op 10 januari in deze krant een te zijn zonder een meetbaar effect op het beleid.
 somber beeld van de Nederlandse parlementaire Vaak leidt de publieke aandacht tot een korte termijn
 democratie. Righart geeft aan dat het alleen nog maar fixatie op specifieke knelpunten. Na afloop van de
 een kwestie van tijd is totdat regering en parlement tot enquête ebt de publieke en parlementaire aandacht
 louter symbolische proporties zijn gereduceerd. echter weer snel weg. Het volgende vraagstuk wacht
 Daarna nemen de ondernemers definitief de macht immers op de beperkte parlementaire energie.
 over. Van Kemenade is van mening dat velen de Navolging ontbreekt, terwijl juist permanente controle
 overheid niet meer zien als het forum waar hun op zijn plaats zou zijn.
 opvattingen worden gehoord en gewogen, maar als4 In deze context zou het parlement bij de
 één van de instanties waarmee een burger nu eenmaal uitoefening van zijn controlerende taken veel meer
 te maken heeft. Het feit dat de overheid sterk aan gebruik moeten maken van de Rekenkamer.
 gezag heeft ingeboet, is volgens Van Kemenade vooral5 De Tweede Kamer kan ook een voorbeeld nemen
 een gevolg van de terugtredende politiek. aan de initiërende en controlerende rol van het
2 De vraag is waardoor de democratische balans is Amerikaanse Congres. De Senaat en het Huis van
 verstoord. De veel gehoorde verzuchting dat de Afgevaardigden organiseren met grote regelmaat
 parlementaire democratie de weg kwijt is, wordt zeker intensieve hoorzittingen die een bijzonder effectief
 ook veroorzaakt door de toenemende machteloosheid controle-instrument vormen, mede dankzij het
 van de Tweede Kamer. Het parlement ontpopt zich mediaspektakel dat hieruit veelal voortvloeit.
 meer en meer als een passieve volger van het6 In navolging van de Amerikaanse praktijk zou het
 maatschappelijk debat in plaats van een actieve in Nederland gebruikelijker moeten worden dat
 regisseur. Het parlement heeft de grootste moeite om functionarissen optreden tijdens publieke
 zijn controlerende functie naar behoren te vervullen. hoorzittingen. De president van de Nederlandsche
 De ene regeling volgt op de andere wetgeving. En wat Bank kan bijvoorbeeld worden gevraagd verklaringen
 het nog erger maakt, veel van die wetten en regelingen af te leggen ten overstaan van een Tweede-
 blijken in de praktijk moeilijk uitvoerbaar en Kamercommissie als een bank een fusie met een grote
 nauwelijks controleerbaar. Door de overmacht van het verzekeraar heeft aangekondigd of om in het kader
 ambtenarenapparaat en de bijbehorende van de discussie over de euro de positie van de
 informatievoorsprong van de regelproducenten heeft monetaire autoriteiten publiekelijk toe te lichten.
 het kabinet of - vaker nog - de ambtelijke staf bijna Op een dergelijke manier maakt de Tweede Kamer
 altijd de regie in handen. effectiever gebruik van de enorme kennis die in alle
3 Langs een andere - indirecte - weg wordt de hoeken en gaten van de Nederlandse samenleving te
 verstoorde balans ook zichtbaar. In arren moede grijpt vinden is.
 de Tweede Kamer in toenemende mate naar het wapen

naar: NRC Handelsblad van 27 februari 1998