Background image

terug

Oorlog tussen pers en politiek?

Oorlog tussen pers en politiek?

Laat ze maar eens naar zichzelf kijken!
De politici klagen dat de pers het allemaal niet snapt. En de journalist vindt dat de persvrijheid te
veel in het geding raakt. Maar als politiek en media gewoon eens hun eigen kwaliteit verbeteren,
kunnen de verwijten over en weer voortaan achterwege blijven, meent Ton Planken.


 Petje af voor het gedegen artikel van Gerard   15 Commercialisering
 van Westerloo 'Oorlog tussen pers en Ten tweede heeft de intrede van de
 politiek' in het maandblad M van NRC  commerciële televisie een sterk negatieve
 Handelsblad van 4 september. Wat me  uitwerking op de publieke omroep en zelfs
5 echter opviel aan het stuk, is dat degenen op de kranten. Commercialisering trekt alles
 die aan het woord komen, maar weinig20 scheef.
 wezenlijks aan oplossingen voorstellen. 
 Als we onderzoeken welke processen en Ten slotte moet [de politiek] ook niet van
 mechanismen veroorzaakt hebben dat de 'de pers' praten. NRC Handelsblad is
10 huidige situatie kon ontstaan, hebben we bepaald niet Nieuwe Revu, en Zembla is
 misschien aanknopingspunten voor zeker niet de ranzige Heleen van Rooijen.
 verbetering. Ze komen hier op neer [Slechts25 Als de majesteit zich opwindt over de
 twee van de vijf punten die Planken heeft roddelbladen, bedoelt zij niet dat alle media
 beschreven, zijn hier weergegeven.]: door de leugen worden geregeerd.

bron: Ton Planken in NRC Handelsblad van 7 september 2004; Ton Planken werkte voor o.a. de Volkskrant en NOS-Televisie. Hij is nu communicatieadviseur voor overheid en bedrijfsleven.