Zit er groei in de muziek?
Melodycloud is een van de vier snel groeiende bedrijven die in Europa
muziek online aanbieden en hiermee een alternatief bieden voor illegaal
downloaden. Bij Melodycloud kunnen luisteraars uit een online databank
kosteloos en onbeperkt kiezen welke muzieknummers ze willen
beluisteren zonder de nummers te downloaden (streaming). Melodycloud
haalt zijn omzet uit de verkoop van reclametijd, voorafgaand aan elke
stream. Luisteraars kunnen reclames vermijden door een zogenaamd
flatfee-abonnement af te sluiten waarbij ze voor een vast bedrag per
maand, de flatfee, onbeperkt reclamevrij muziek kunnen beluisteren. Om
de rechten te verkrijgen sluit Melodycloud contracten met de artiesten met
daarin een afspraak over te betalen royalty’s per beluisterde stream.
Een economisch analist geeft in een blog (informatieve pagina op zijn
internetsite) de volgende gegevens uit het jaarverslag van Melodycloud:
gegevens maand december 2011 | ||
1 | aantal abonnementen met flatfee | 1,8 miljoen |
2 | flatfee | 10 euro |
3 | gemiddeld aantal streams per luisteraar | 1.000 |
4 | reclameopbrengst per stream met voorafgaande reclame |
0,007 euro |
5 | aantal streams met voorafgaande reclame | 80% van totaal aantal streams |
6 | variabele kosten (royalty’s per stream) | 0,0065 euro |
7 | vaste kosten | 11 miljoen euro |