1 | 1 | | 28 januari 1958 was voor Huub en Wim van Doorne de grote dag. Van de band aan |
| 2 | | de Geldropseweg in Eindhoven rolde de eerste Daf-personenauto - een prachtig voertuig. |
| 3 | | Op de Auto-Rai van dat jaar was de Daf een doorslaand succes; een jaar later berichtte |
| 4 | | de correspondent van het Algemeen Handelsblad vanuit New Vork zelfs over een golf |
| 5 | | van enthousiasme in Amerikaanse autokringen. Twee jaar later komt het hoogtepunt: de |
| 6 | | Daffodil. "Automatik ohne Nachteile", stelt een Duits vakblad vast. Nederland heeft zijn |
| 7 | | eigen autogezicht gekregen, de aandrijfriemen baren internationaal opzien en het succes |
| 8 | | is groot: in 1963 en 1964 staat de Daf na Volkswagen op de tweede plaats van de best |
| 9 | | verkochte kleine auto's in Nederland, de Opel Kadett is derde. |
2 | 10 | | De Daffodil is al lang uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen. U zult er mij niet |
| 11 | | over horen klagen, al had dat mengsel van klein, knus en pienter iets heel authentieks. Ze |
| 12 | | werd zonder een vleugje weemoed uitgewuifd door een generatie - de mijne - voor wie |
| 13 | | de puberale verzetspoëzie onder meer had bestaan uit verpletterende commentaren op de |
| 14 | | saaie, slome, fantasieloze dufheid van de Daf. Elke generatie drukt immers met het |
| 15 | | voorhanden zijnde gereedschap de vorige terug. Dus dat trof: "Elke maf rijdt een Daf". |
| 16 | | We noemden de Daffodil ook wel "truttenschudder met jarretelaandrijving". |
3 | 17 | | Herinneringen aan de Daf werden het afgelopen jaar door een bericht uit Frankrijk |
| 18 | | bij mij opgeroepen. De Fransen rijden bijna allemaal in een Franse auto. Als het donker |
| 19 | | is, kun je je als Franse automobilist in Frankrijk echt thuisvoelen, want alle koplampen |
| 20 | | zijn geel. Dat is verder nergens in de westerse wereld het geval. Die gele koplampen |
| 21 | | dateren uit 1936, toen er een wettelijk voorschrift kwam om Franse auto's 's nachts te |
| 22 | | kunnen onderscheiden van Duitse. Vorig jaar evenwel maakte de Europese Commissie |
| 23 | | hier een eind aan. Er is geen ontkomen meer aan, Frankrijk zal langzamerhand zijn gele |
| 24 | | koplampen kwijtraken. Wat opviel, was dat de Fransen er behoorlijk de pest over in |
| 25 | | hadden. Ze waren gekwetst in hun automobiele nationalisme. |
4 | 26 | | Wij wuifden de Daf uit als een residu van naoorlogse truttigheid, maar de Fransen |
| 27 | | klagen al over het verlies van een koplamp. Dat is gek. Zo gek in elk geval dat ik dat |
| 28 | | interessant genoeg vind als aanknopingspunt voor een verhaal. Dat verhaal gaat over |
| 29 | | nationaal gevoel en nationaal gedrag. Hoe zit dat eigenlijk met het nationalisme in |
| 30 | | Nederland? Zijn er bijzondere factoren die een rol spelen? |
5 | 31 | | Het grote verschil tussen Nederland en de landen om ons heen is altijd geweest dat |
| 32 | | ons land gekenmerkt wordt door een burgerlijke traditie. Dat merk je ook vandaag de |
| 33 | | dag nog aan alles, aan het 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg', aan het ongemak |
| 34 | | jegens elke vorm van grandeur, pracht of praal, de huiver voor het plaatsen van grote |
| 35 | | standbeelden. En ook aan een diep ingebakken verslaving aan het gematigde midden. |
| 36 | | Voor een laaiend nationalisme in de romantiek was Nederland daarom ook niet zo |
| 37 | | geschikt. |
6 | 38 | | De staat die zich aan het begin van deze eeuw had gevormd, wordt wel getypeerd |
| 39 | | als liberaal-confessioneel. Maar dat is niet de hele werkelijkheid. Liberalen en confes- |
| 40 | | sionelen hadden weinig gemeenschappelijk, behalve misschien hun afkeer van het |
| 41 | | socialisme en zijn internationalisme. De verschillen tussen de zuilen, te groot om van een |
| 42 | | homogene staat te kunnen spreken, gingen schuil achter de trouw aan 'God, Vaderland |
| 43 | | en Oranje' die ze alle publiekelijk beleden. |
7 | 44 | | En nu? Het lijkt erop alsof ons land helemaal geen nationalisme meer kent, maar |
| 45 | | zo simpel is het niet. Hoewel je het nooit precies kunt vaststellen, zijn er voor de |
| 46 | | intensiteit van nationalisme wel een paar graadmeters. De mate waarin overheid en |
| 47 | | nationale instituties penetreren in een land, bijvoorbeeld door belastingheffing of dienst- |
| 48 | | plicht, is er een van. De mate waarin de landgenoten participeren in nationale of gemeen- |
| 49 | | schappelijke zaken, is er ook zo een. En de mate waarin landgenoten zich identificeren |
| 50 | | met gemeenschappelijke doelstellingen en belangen en zich deze als een natuurlijk |
| 51 | | onderdeel van hun persoonlijkheid eigen maken, is'er nog een. Penetratie, participatie en |
| 52 | | identificatie dus als ijkpunten. |
8 | 53 | | Die penetratie is in Nederland groot: de bewoner van Nederland komt zijn land |
| 54 | | ontelbare keren per dag tegen. Daarbij valt te denken aan collectieve lastendruk en |
| 55 | | verzorgingsstaat, aan ambtenaren en regelgeving. De ontmoeting vindt zo vaak plaats dat |
| 56 | | er wel een zekere liefde moet zijn, omdat je anders elkaar al lang uit het huis had |
| 57 | | geruzied. Of als het al geen liefde is, dan in elk geval gewenning en sleur, een |
| 58 | | vertrouwdheid die de meeste mensen niet kunnen missen. Sleur is ook penetratie. |
9 | 59 | | De participatie is ook groot. U weet precies waar we het over hebben als we |
| 60 | | spreken over FNV, NCW, WAO, KNOV, KNVB, NS, PTT, VVD, Smit-Tak, NRC, CNV, |
| 61 | | NCRV, VUT. Honderd kilometer verderop zou een even erudiet gehoor absoluut geen |
| 62 | | idee hebben van wat we hiermee bedoelen. Achter die afkortingen gaan werelden schuil |
| 63 | | van vertrouwde participatie, georganiseerd binnen de nationale context. |
10 | 64 | | Maar nu het derde, de identificatie. Dat ligt ingewikkelder. Het koesteren van |
| 65 | | nationale gevoelens wordt nogal eens gevoed door dreiging van buitenaf en die dreiging |
| 66 | | bestaat al jaren niet meer. Er is alleen nog de nawerking van de Tweede Wereldoorlog. |
| 67 | | De verkrachting van de natie in '40-'45 levert al generaties lang een cultus van ongemak |
| 68 | | jegens Duitsland op. |
11 | 69 | | Maar afgezien van die Tweede Wereldoorlog is er in onze historie niet veel wat de |
| 70 | | nationale identiteit voedt. Vaderlandse geschiedenis is verder nauwelijks van betekenis, |
| 71 | | de scholen doen er weinig aan en dus is er ook weinig ruimte voor vertekening, mytholo- |
| 72 | | gisering en nationale heroïek. |
12 | 73 | | Behalve geschiedenis is er taal. De taal is een belangrijk element van natievorming |
| 74 | | en over die taal maken sommige Nederlanders zich inderdaad zorgen. Niet dat het zo |
| 75 | | nodig is, want het Nederlands is op de wereldranglijst een van de grotere talen, ongeveer |
| 76 | | tussen de vijfenveertigste en vijftigste plaats. En bovendien is het een taal die buiten- |
| 77 | | gewoon intensief wordt gebruikt, als je boekenoplagen, leesgedrag en dergelijke in |
| 78 | | ogenschouw neemt. Maar die zorg is wel weer begrijpelijk wanneer er wordt gelet op de |
| 79 | | kracht van de omringende taalgebieden, die alle drie grote tot supergrote taalgebieden |
| 80 | | zijn. In de vergelijking komt de kleinheid meer tot uitdrukking dan gerechtvaardigd is en |
| 81 | | een sfeer van angstvalligheid is bij sommigen dan ook herkenbaar in de zorgen om de |
| 82 | | taal. |
13 | 83 | | Dan is er naast geschiedenis en taal als derde identificatiepunt de cultuur. Het is |
| 84 | | waarschijnlijk correct vast te stellen dat Nederland zeer ontvankelijk is voor invloeden |
| 85 | | van buitenaf: wij ontvangen, maar zenden niet uit. De socioloog Johan Goudsblom |
| 86 | | noemt dat met een rotwoord het 'doorkijkspiegeleffect' van Nederland. Nederlanders |
| 87 | | nemen meer dan welk ander land in de regio kennis van cultuuruitingen van buitenaf. |
| 88 | | Het aankoopbeleid van uitgevers, van televisiestations en van kranten en ook de belang- |
| 89 | | stelling van het publiek voor alles wat in het buitenland verworven is, duiden daarop. |
14 | 90 | | Nederland heeft aan de oppervlakte dan ook een grote mate van kosmopolitische |
| 91 | | trendiness. We pikken alles razendsnel op, een nieuw ideologietje, een nieuw melodietje, |
| 92 | | een nieuw motorfietsje. We zijn in vele opzichten 'aanlegsteiger en expeditiekantoor'. Mij |
| 93 | | frappeerde het enkele jaren geleden bijvoorbeeld hoe razendsnel het mannelijk paarde- |
| 94 | | staartje Nederland had veroverd. Madison Avenue in New Vork had er zich maar amper |
| 95 | | aan gewend, de kapper van Houston, Texas, had het nog nooit zelf onder ogen gekregen, |
| 96 | | of de patatboer in de Achterhoek sprong op zaterdagavond al met zo'n staart door de |
| 97 | | lokale disco. |
15 | 98 | | Wordt onze nationale identificatie dan op de eerste plaats bepaald door het |
| 99 | | doorkijkspiegeleffect? Het naar believen vermengen van bestaande motieven, stijlen en |
| 100 | | thema's is de overheersende uitingsvorm van de laatste decennia. Dit eclectische1) |
| 101 | | postmodernisme is weliswaar een uiting van wereldwijde cultuur, maar in wezen gaat het |
| 102 | | hierbij om een gebruiken en tegelijkertijd parodiëren van kunstvormen die veel vroeger of |
| 103 | | elders in een nationale context originaliteit en functionaliteit hebben gekend. Eclectische |
| 104 | | kunst en cultuur kunnen wel even, maar gezien hun onverschilligheid jegens tijd en plaats |
| 105 | | is het de vraag hoe lang, en wat dan? Een beetje Ionisch, een snuifje Dorisch, wat |
| 106 | | empire-classicisme, een gotisch kozijntje, wat Jugendstil aan de trapleuning en hopla, |
| 107 | | daar staat weer een gebouw. Dat kan een tijdje, maar het is zeer de vraag of een |
| 108 | | kosmopolitische cultuur kan overleven en wortel kan schieten. Betekenis en emotionele |
| 109 | | kracht van cultuuruitingen liggen uiteindelijk toch in een verondersteld of aangevoeld |
| 110 | | collectief verleden. Juist die voor de identificatie wezenlijke beelden en verledens zijn en |
| 111 | | blijven uiteindelijk etnisch of nationaal. |
16 | 112 | | Cultuur kan zich niet zonder etnische of nationale context vernieuwen en daarmee |
| 113 | | wordt meteen een levensgroot probleem voor Nederland zichtbaar: 's lands gevoeligheid |
| 114 | | voor de internationale windstromen is groot, maar de hoop dat al die windstromen zullen |
| 115 | | samenvloeien tot een mondiale cultuur met Nederland in de voorhoede, is een illusie. |
| 116 | | Het is hier New Vork niet. Het gevolg van onze grote opnamecapaciteit kan niets anders |
| 117 | | zijn dan een geringe uitstraling. Ziehier dan ook het kosmopolitisch mankement van |
| 118 | | Nederland. |
17 | 119 | | Overigens betekent deze windgevoeligheid van Nederland niet dat er van identi- |
| 120 | | ficatie geen sprake zou zijn. De nationale identiteit wordt voornamelijk beleefd op het |
| 121 | | niveau van de omgang met elkaar, de gezelligheid, het met vijftien miljoen mensen toch |
| 122 | | tamelijk vreedzaam bovenop elkaars lip wonen. Het is de collectieve vertrouwdheid, |
| 123 | | waarmee de ene helft van de familie A naar Torremolinos gaat om door de andere helft |
| 124 | | twee weken later op Schiphol met spandoeken te worden begroet. De collectieve |
| 125 | | vertrouwdheid van Maartje van Weegen, Brinkman, Van Kooten & De Bie, André Hazes, |
| 126 | | motel De Valk, Hans van Mierlo, koningin & prins en nog zo'n duizend attributen van |
| 127 | | een communicatiecocktail die u en mij dagelijks met elkaar verbinden en waar de rest |
| 128 | | van de wereld niets van snapt, laat staan dat ze er deel aan heeft. Behalve dan wanneer |
| 129 | | het om dirigenten en voetballers gaat, want dirigeren en voetballen doen ze elders ook en |
| 130 | | soms nogal uitbundig. |
18 | 131 | | Weliswaar vallen een gemeenschappelijk verleden, een eigen taal en een |
| 132 | | gezamenlijke cultuur niet zomaar over het hoofd te zien, maar de behoefte onze nationale |
| 133 | | identiteit uit te dragen is slechts beperkt aanwezig. Het is in Nederland heel anders dan |
| 134 | | bijvoorbeeld in de Verenigde Staten; daar is maar in zeer beperkte mate sprake van een |
| 135 | | objectieve natie. Veel gezamenlijkheid bestaat er niet onder dit volk van immigranten en |
| 136 | | immigrantenkinderen. De subjectieve wil om een natie te vormen is daarentegen des te |
| 137 | | groter en dat móet ook wel, want zonder opgeschroefd patriottisme valt zo'n immigran- |
| 138 | | tenland natuurlijk bij de eerste de beste windstoot omver. |
19 | 139 | | Het Nederlandse nationalisme is rustig. In zichzelf gekeerd rondom de dorpspomp |
| 140 | | - dat is het. We hebben er een hekel aan, maar tegelijkertijd kunnen we er niet buiten. Bij |
| 141 | | gebrek aan nationaal elan is de enige overlevingsstrategie die van de zelfgenoegzaamheid. |
| 142 | | Ik constateer dat Nederland als collectiviteit behalve behoud niet zoveel wil. Het gevolg |
| 143 | | is zo vertrouwd als de geschiedenis van dit land: groepsbelangen worden boven het |
| 144 | | algemeen belang gesteld. We leven in een consensusstaat. Dat lijkt zelfs zo ver te gaan |
| 145 | | dat Nederland eigenlijk geen regering nodig heeft, het regeert zichzelf. De belangen van |
| 146 | | de diverse groepen, ook jegens het buitenland, worden dan ook niet gebundeld, maar per |
| 147 | | groep behandeld. Per ministerie tref je Nederlandse belangenbehartigers in het |
| 148 | | buitenland aan: de boeren via Landbouw, de bedrijven via zichzelf of via Economische |
| 149 | | Zaken, de milieuactivisten congresseren internationaal meestal op kosten van VROM |
| 150 | | enzovoort, enzovoort. Als collectiviteit wil Nederland niet zoveel en alsof het land dat |
| 151 | | zelf aanvoelt, hecht het voor de identificatie vooral sterk aan het symbool van de natie: |
| 152 | | het Huis van Oranje. Met God is het wat minder, met het Vaderland ook, blijft alleen nog |
| 153 | | Oranje over. Een hele last voor een enkele familie trouwens. |
20 | 154 | | Nu kom ik terug op de Daf. Niemand ging op de barricaden voor de Daf, de natie |
| 155 | | was niet in het geding. Hoezo natie? Iedere econoom kan je op de achterkant van een |
| 156 | | sigarendoos voorrekenen dat het onvermijdelijk liep zoals het is gelopen en zo is het ook. |
| 157 | | De Daf had zijn tijd gehad, was niet bestand tegen de kracht van het grote getal en was |
| 158 | | onvoldoende bemind om tegen de stroom van de tijd in op een paar vierkante kilometers |
| 159 | | polderlandschap te worden gekoesterd. Ik zeg het zonder weemoed, maar ik wil maar |
| 160 | | duidelijk maken dat ik het ook met weemoed had kunnen zeggen. Dat doe ik niet en dat |
| 161 | | deden we niet. Het vertrek van de Daf ging geruisloos. |
21 | 162 | | Als de KLM verdwijnt, knipperen we nog even, maar als straks de Spoorwegen bij |
| 163 | | de Bundesbahn hun natuurlijke partner vinden, schrikken we niet eens meer. De interna- |
| 164 | | tionalisering van deze tijd betekent niet dat Nederland eenvoudigweg verdwijnt, wel dat |
| 165 | | de natie als gemeenschappelijk idee vervaagt. |
noot 1: eclectisch = uitkiezend; naar believen uit verschillende stelsels, stromingen enz. overnemend en het overgenomene versmeltend