Background image

terug

De illusies van de kenniseconomie

Het Innovatieplatform van premier Balkenende wil dat Nederland tot de kopgroep van de
kenniseconomieën gaat behoren. Volgens Harry Kunneman, hoogleraar sociale theorie en rector
magnificus van de Universiteit voor Humanistiek, worden er verwachtingen geschapen die niet of
slechts ten dele zijn waar te maken.

1    De ontwikkeling van Nederland als    uitgesloten.
 ‘kennisland’ staat hoog op de politieke8    Het is ook een illusie te menen dat
 agenda. In korte tijd is er brede consensus110 iedereen in gelijke mate zal profiteren van de
 ontstaan over de noodzaak de achterstands- voortschrijdende technologie. Lang niet
5 positie van Nederland om te buigen. Neder- iedereen is vaardig genoeg om mee te komen
 land dient tot de ‘kopgroep’ van innoverende in de beoogde kenniseconomie. Zij die
 landen te gaan behoren. In Europees verband moeten afhaken, zullen verworden tot
 zullen de uitgaven voor onderzoek en ont-115 tweederangsburgers. Uiteindelijk zal de
 wikkeling tussen nu en 2010 verhoogd samenleving wereldwijd niet vrij zijn van
10 worden tot 3 procent van het bruto nationaal maatschappelijke spanningen, veroorzaakt
 product, wat voor Nederland een verhoging door een nieuwe tweedeling. En de spectacu-
 van ruim 30 procent betekent. Naast onder- laire groei van wetenschappelijke kennis en
 zoeksinvesteringen door bedrijven gaat het120 technologische beheersingsmogelijkheden
 vooral om investeringen in bèta-studies die heeft vooralsnog geen einde gemaakt aan de
15 bijdragen aan innovaties op gebieden als ICT, wereldwijde tegenstelling tussen arm en rijk.
 genomics¹ en nanotechnologie²).9    Daarbovenop zijn er de morele en
2    Merkwaardig is de grote eensgezindheid existentiële vragen. Wanneer mensen een
 waarmee dit technologiebeleid uitgedragen125 groot verlies lijden of hun zelfbeeld aan
 wordt. Er kan immers een groot vraagteken gruzelementen zien vallen of ervaringen van
20 geplaatst worden bij een belangrijke voor- onrecht, vernedering en uitsluiting moeten
 onderstelling waarop dit beleid stoelt. In de verwerken, schiet de technologie tekort; zij
 vele rapporten en artikelen over dit onderwerp zien zich dan gedwongen om op een heel
 wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat er130 andere manier om te gaan met de vragen die
 een directe koppeling bestaat tussen techno- het menselijk bestaan oproept. Het gaat
25 logische innovatie en economische groei aan daarbij onder andere om het echt toelaten en
 de ene kant en toename van welzijn en laten doorwerken van een menselijk verlies en
 verbetering van de kwaliteit van leven aan de om de niet eenvoudige zoektocht naar een
 andere kant. “Innovatie moet, technologie135 complexer beeld van het eigen bestaan en van
 doet goed”, zo luidt de heilsboodschap. het menselijk leven, maar ook om een rijkere
330    Het zal duidelijk zijn: met het ontwikkelen taal voor het benoemen van datgene waar het
 van nieuwe kennis en nieuwe technologische in het leven uiteindelijk om gaat.
 producten wil men de economie vooruit10    Het uitdijen van onze consumptieve
 helpen. Maar tegelijkertijd wordt de ver-140 behoeften en alles wat daarbij hoort, dreigt
 wachting gewekt dat door technologische ons eerder weg te voeren van deze centrale
35 vernieuwing de levenskwaliteit zal toenemen. levenskwaliteiten dan dat het ons daar
 De burger krijgt aldus de illusie voor- dichterbij brengt. Bij deze levenskwaliteiten
 gespiegeld van een bestaan waarin op den duur denk ik aan ervaringen als vriendschap,
 alle bedreigingen uitgebannen zijn en dat145 trouw, zorg, intimiteit en emotionele nabij-
 volledig maakbaar is. heid, maar ook aan kwaliteiten als integriteit,
440    In postindustriële samenlevingen als de maatschappelijke betrokkenheid, moed en
 onze verwachten de mensen dan ook dat de inspiratie. Al deze kwaliteiten en ervaringen
 kwaliteit van het dagelijks leven steeds meer liggen voorbij het register van technologische
 zal toenemen door de technologische voor-150 beheersing en consumptie. Zij brengen kleur
 uitgang op gebieden als medische zorg, wonen, en diepgang in ons bestaan en dragen bij aan
45 voeding, communicatie, transport en vrije tijd. ervaringen van samenhang, verwondering en
 Met andere woorden: we gaan er - al dan niet hoop. Het zijn deze ervaringen en kwaliteiten
 bewust - van uit dat het bestaan beheersbaar die uiteindelijk bepalend zijn voor de zin van
 is. Dit vooruitgangsgeloof en de daarmee155 ons leven. Ze geven inzicht in het bestaan en
 gepaard gaande illusies wortelen in een zijn traditioneel vooral buiten de exacte
50 newtoniaans³ ) wereldbeeld. Dat wereldbeeld wetenschappen te vinden: in kunst en in
 verbreidde zich in de achttiende en negen- filosofie, in religies en levensbeschouwingen,
 tiende eeuw over bijna alle wetenschappen en in romans, poëzie en biografieën, en ten slotte
 kreeg in de twintigste eeuw in de meeste160 in de geesteswetenschappen.
 westerse maatschappijen een dominante11    De grote vraag is nu, hoe dergelijke
55 positie. Vandaar het bijna onbegrensde vormen van menselijke reflectie en levens-
 vertrouwen in de beheersbaarheid van het kwaliteiten in verbinding te brengen zijn met
 bestaan. Bedrijfsleven en overheid hebben er de economische en technologische groei-
 een groot commercieel en politiek belang bij165 dynamiek van postindustriële samenlevingen.
 deze illusie van een maakbare toekomst in Welnu, wij zouden in Nederland een meer-
60 stand te houden. De werkelijkheid waarin wij sporenbeleid moeten voeren. We zouden er
 mensen leven, kan echter nooit geheel door- niet alleen naar moeten streven een kennis-
 zien en begrepen worden, laat staan dat we als economie van formaat te worden, maar ook
 Frankenstein4 ) alsmaar kunnen blijven170 ruimte moeten maken voor ideeën over zin-
 knutselen aan de basiscondities van het leven. geving binnen de kantoren, laboratoria en
565    Het zijn de exacte wetenschappen zelf die machinekamers van de postindustriële
 de al te naïeve verwachtingen logenstraffen. vooruitgang. Beleving en emotie zullen in een
 Het is bijvoorbeeld wetenschappelijk vast- verzadigde consumptiemaatschappij immers
 gesteld dat in allerlei natuurlijke stelsels -175 op den duur belangrijker worden dan de
 bijvoorbeeld het weer - onder bepaalde bevrediging van materiële behoeften.
70 omstandigheden heel kleine, niet exact meet-12    In deze wederzijdse toenadering van
 bare ontwikkelingen enorm versterkt kunnen postindustriële productie en consumptie aan
 worden, waardoor ze onvoorspelbare resul- de ene kant en zingevingsprocessen aan de
 taten kunnen hebben. Een tot de verbeelding180 andere kant liggen grote kansen besloten.
 sprekend voorbeeld: de vleugelslag van een De mogelijkheid namelijk om op de nieuwe,
75 vlinder in een Zuid-Amerikaans oerwoud kan morele vragen en existentiële uitdagingen een
 uiteindelijk leiden tot een vloedgolf in de antwoord te vinden. Het gaat om zeer
 noordelijke IJszee. Het gedrag van natuurlijke concrete vragen. Bijvoorbeeld de vraag naar
 systemen is dikwijls chaotisch en ondoor-185 een beleidsvisie, gesteld door psychiaters in
 zichtig. Dat geldt voor alle complexe ons land die onder grote druk staan om een
80 systemen, en dus ook voor een bijzonder volledig biologische benadering van de
 interessante categorie: de levende wezens, menselijke geest te accepteren, maar onder-
 variërend van amoeben tot kreeften en van tussen in de grote steden met hun handen in
 fruitvliegjes tot mensapen.190 het haar zitten door de verwevenheid van
6    Met dit vrij recente wetenschappelijk psychiatrische problemen met maatschappe-
85 inzicht komt ook de aloude droom van een lijke achterstandsposities en criminaliteit.
 exacte wetenschap van het menselijk bestaan Ook zijn er de dilemma’s van wetenschappers
 in een ander licht te staan. Niet alleen mensen en technici op het gebied van genomics die
 zelf, maar ook beschavingen en samen-195 via hun werk een heel nieuwe categorie
 levingen zijn complexe en dynamische morele en existentiële vragen in de wereld
90 stelsels van wetmatige samenhangen en brengen, vragen waar velen van hen mee
 chaotische processen, waarbij voortdurend worstelen.
 nieuwe en onverwachte mogelijkheden ont-13    In de discussie over de ontwikkeling van
 staan. De opvatting dat een dergelijke weten-200 Nederland als kennisland zouden daarom
 schap ooit de mens in al zijn biologische, economische, kentheoretische, politiek-
95 mentale en sociologische aspecten zal kunnen morele en existentiële vragen onlosmakelijk
 doorgronden en voorspellen, is niet langer met elkaar verbonden moeten zijn. Wil die
 houdbaar. ontwikkeling inderdaad bijdragen aan de
7    Dit betekent natuurlijk niet dat beheers-205 verbetering van de kwaliteit van ons leven,
 baarheid en voorspelbaarheid geen enkele rol dan dient het bevorderen van exacte prestaties
100 meer spelen in de wetenschap van de mens. samen te gaan met het ontwikkelen van
 Integendeel. De fysieke lengte en het gewicht nieuwe beddingen voor morele reflectie en het
 van Nederlanders laten zich tamelijk exact ontwikkelen van een duurzaam en even-
 bepalen en voorspellen. Maar met betrekking210 wichtig vooruitgangsperspectief.
 tot belangrijke eigenschappen zoals ‘de 
105 geschiktheid van mannen als vader of als naar: Harry Kunneman
 partner’, zijn beheersbaarheid en voorspel- uit: Filosofiemagazine, november 2003
 baarheid in de newtoniaanse betekenis geheel


¹ genomics: tak van wetenschap die zich bezighoudt met genetische manipulatie van levende organismen
² nanotechnologie: technologie op microniveau
³ Newton: beroemd natuurkundige uit de zeventiende eeuw; huldigde de opvatting dat het heelal gebaseerd is op wetmatigheden en dat derhalve alles voorspelbaar is
4 Frankenstein: verzonnen personage uit een negentiende-eeuwse roman, die op kunstmatige wijze nieuw leven creƫerde