Deel 3: uitgangspunt voor een juiste analyse van kunst en praktische
gevolgtrekking.
1 | | | De kunst in Nederland heeft een | | | | | geeft. |
| | | flink imagoprobleem. Kunstenaars, | | 10 | | | Achter het begrip ‘kunst’ gaat een |
| | | beleidsmakers en beschouwers | | | 135 | | wereld van zeer uiteenlopende inter- |
| | | proberen elkaar in een estafette van | | | | | pretaties en gierende misverstanden |
| 5 | | publicaties af te troeven in somberheid. | | | | | schuil. Hoewel er brede consensus |
| | | De Nederlandse kunst verkeert in een | | | | | bestaat over het belang van kunst, |
| | | diepe innerlijke crisis, is provinciaals en | | | | | lopen de meningen over het wezen en |
| | | wordt in de internationale kunstwereld | | | 140 | | de plaats van die kunst in de maat- |
| | | nauwelijks serieus genomen. | | | | | schappij sterk uiteen, met als gevolg |
2 | 10 | | Wanneer het de landbouw of de | | | | | dat men van elkaar eigenlijk niet weet |
| | | scheepvaart had betroffen, waren er | | | | | waarover de ander het heeft. En ervan |
| | | ongetwijfeld stemmen opgegaan om | | | | | uitgaande dat het gros van de Neder- |
| | | meer geld in deze sector te pompen, | | | 145 | | landse politici de middelbare school |
| | | maar hier is het omgekeerde het geval. | | | | | heeft afgemaakt en dat de vele uiteen- |
| 15 | | Terwijl de kunst schijnbaar in een crisis | | | | | lopende en bizarre ideeën over kunst |
| | | verkeert en haar internationale con- | | | | | niet het resultaat zijn van een gebrekkig |
| | | currentiepositie wordt bedreigd, schiet | | | | | intellect, kan de objectieve toeschouwer |
| | | de overheid niet te hulp, maar geeft ze | | | 150 | | maar tot één conclusie komen: hier is |
| | | juist een extra duwtje naar de afgrond | | | | | sprake van een groot en langdurig mis- |
| 20 | | door fors op de uitgaven voor kunst te | | | | | verstand. |
| | | bezuinigen. Een argeloze beschouwer | | 11 | | | Dat misverstand openbaart zich al |
| | | kan bijna niet anders dan concluderen | | | | | in de kern van alle betogen die worden |
| | | dat de Nederlandse overheid en de | | | 155 | | gehouden over kunst: de aanname dat |
| | | oppositie kunst van zeer gering belang | | | | | kunst belangrijk is voor mens en |
| 25 | | vinden. | | | | | samenleving; dat zij een stichtende |
3 | | | Maar die argeloze beschouwer heeft | | | | | werking heeft en het zich kunnen ver- |
| | | het mis. Tenminste als hij afgaat op wat | | | | | plaatsen in de gevoelens van de mede- |
| | | de verschillende politieke partijen | | | 160 | | mens stimuleert. Het is een waarheid |
| | | zéggen over kunst. Kunst is belangrijk | | | | | die boven alle twijfel verheven lijkt. |
| 30 | | voor de samenleving, schrijft een CDA- | | | | | Zozeer verheven zelfs dat geen enkele |
| | | kamerlid op haar website. Cultuur en | | | | | partij een, anderszins gebruikelijk, |
| | | sport verhogen de kwaliteit van de | | | | | objectief rapport van het CBS1) of de |
| | | samenleving, meldt de PvdA in haar | | | 165 | | Rekenkamer bijsluit om deze ver- |
| | | verkiezingsprogramma. Kunst is | | | | | meende waarheid te staven. |
| 35 | | belangrijk en moet verrassen, stimu- | | 12 | | | En daarvoor is natuurlijk een |
| | | leren en inspireren, zegt GroenLinks. | | | | | reden. Zo’n objectief rapport bestaat |
| | | De VVD op haar beurt vindt cultuur- | | | | | namelijk niet. En dat rapport zal er ook |
| | | educatie van groot belang, omdat | | | 170 | | nooit komen, omdat de stelling dat |
| | | jongeren daarmee hun affiniteit met | | | | | kunst goed is voor de mensen objectief |
| 40 | | kunst en het cultureel erfgoed kunnen | | | | | bezien niet te bewijzen valt. Als kunst |
| | | ontwikkelen. Kunst en cultuur, stelt de | | | | | goed zou zijn voor de mensen, dan is |
| | | SP, behoren tot de belangrijkste | | | | | de dosering van de werkzame stof wel |
| | | dragers van onze beschaving. En op de | | | 175 | | erg laag, want twintigduizend jaar nadat |
| | | website van het ministerie van OC&W | | | | | de Meesters van Lascaux2) hun grotten |
| 45 | | valt te lezen dat “cultuur de mensen | | | | | omtoverden tot een Paleis van de |
| | | anders naar elkaar laat kijken. Cultuur | | | | | Verbeelding is er van enige heilzame |
| | | (…) zet aan om in debat te gaan en | | | | | invloed op het handelen en denken van |
| | | leert mensen elkaar te waarderen. | | | 180 | | de mens nog steeds niets te merken. |
| | | Kunst verdiept. Daarom stelt de Neder- | | | | | Integendeel. |
| 50 | | landse overheid er belang in deelname | | 13 | | | Met evenveel recht zou je kunnen |
| | | aan cultuuruitingen te ondersteunen en | | | | | zeggen dat zo langzamerhand wel |
| | | te stimuleren.” | | | | | bewezen is dat er van de kunst geen |
4 | | | Dat valt dus allemaal ontzettend | | | 185 | | wonderen verwacht mogen worden. |
| | | mee. Je vraagt je af waar al die discus- | | | | | Misschien moeten we haar zelfs maar |
| 55 | | sie en onrust de afgelopen maanden | | | | | afschaffen. Kunst, laten we wel wezen, |
| | | voor nodig zijn geweest. Uit het vooraf- | | | | | creëert bijvoorbeeld zonderlingen. En |
| | | gaande leid ik tenminste af dat er ver- | | | | | het kunstenaarschap, dat is algemeen |
| | | schillende coalities mogelijk zijn die | | | 190 | | bekend, gaat vaak gepaard met een |
| | | over een ruime kamermeerderheid | | | | | uitbundig gebruik van drank en andere |
| 60 | | kunnen beschikken voor de uitvoering | | | | | stimulerende middelen. Kunst kan |
| | | van een royaal en enthousiast kunst- | | | | | binnen gezinnen spanningen en ruzies |
| | | beleid. En wie zou er ook willen be- | | | | | veroorzaken en is al met al nog een |
| | | zuinigen op kunst wanneer mensen, | | | 195 | | heel gedoe ook, met musea en perso- |
| | | zoals het ministerie zelf zegt, elkaar | | | | | neel en onderhoud en restauratie. |
| 65 | | door kunst leren waarderen? Een ver- | | 14 | | | Waarom zou het dan zo zijn dat de |
| | | hoogd zelfbegrip en begrip voor de | | | | | uitingen van deze zonderlingen de |
| | | ander in een wereld die op alle fronten | | | | | overige burgers zouden inspireren om |
| | | volop in beweging is, dat mag toch wel | | | 200 | | alles begrijpende modelburgers te |
| | | wat kosten. | | | | | worden? Er is geen enkel bewijs voor- |
5 | 70 | | Hoe komt het dan dat deze ge- | | | | | handen. En toch houdt men van links |
| | | schreven woorden niet tot meer daad- | | | | | tot rechts stug vol dat kunst een zegen |
| | | kracht leiden? Dat we als burgers niet | | | | | is voor de samenleving. |
| | | zíen dat kunst belangrijk wordt ge- | | 15 | 205 | | De verklaring daarvoor ligt in het |
| | | vonden? Hebben we het eigenlijk wel | | | | | feit dat wij vastzitten in het rendements- |
| 75 | | over hetzelfde, wanneer we spreken | | | | | denken. Dat blokkeert de weg naar een |
| | | over kunst? Je vraagt het je af. | | | | | meer waarheidsgetrouw inzicht. Het |
6 | | | Het lijkt er verdacht veel op dat de | | | | | gaat er gewoonweg niet in dat kunst, |
| | | verschillende politieke partijen en over- | | | 210 | | hoewel het wat kost, misschien wel |
| | | heden weliswaar zeggen dat kunst be- | | | | | helemaal geen maatschappelijk nut of |
| 80 | | langrijk is voor de samenleving, maar | | | | | meetbaar effect heeft. Het idee dat |
| | | dat ze eigenlijk niet weten waarom. | | | | | kunst eigenlijk iets anders is dan wat zij |
| | | De geloofsbelijdenissen roepen een | | | | | is, en dat zij méér zou moeten kunnen |
| | | heleboel vragen op. Vragen waarop | | | 215 | | dan zij kan, zit om redenen van het |
| | | geen antwoord wordt gegeven. | | | | | profijtbeginsel diep in de mensen in- |
7 | 85 | | Want waarom zou kunst moeten | | | | | gebakken. |
| | | verrassen, zoals GroenLinks stelt? Kan | | 16 | | | Het idee dat kunst goed is voor |
| | | ze ook niet een functie vervullen door | | | | | mens en samenleving is een onbewijs- |
| | | ons gerust te stellen? Te troosten? Of | | | 220 | | baar waanidee. Een waanidee dat |
| | | te vervelen? En GroenLinks kan dan | | | | | merkwaardigerwijs verkondigd wordt |
| 90 | | wel zeggen dat kunst moet stimuleren | | | | | door partijen die er zelf, als we ze op |
| | | en inspireren, maar waartoe die | | | | | hun daden beoordelen, niet in geloven. |
| | | stimulus moet leiden, daarover wordt | | | | | Is het een wonder dat het kunstbeleid |
| | | geen helderheid gegeven. | | | 225 | | van deze en vorige regeringen |
8 | | | Het lijkt er veel op dat men eigenlijk | | | | | zwalkend en ongeïnspireerd is? |
| 95 | | maar wat roept, zonder dat enig bewijs | | 17 | | | Verklaringen over de betekenis van |
| | | noodzakelijk wordt geacht. Zo beweert | | | | | kunst dienen ernstige verklaringen te |
| | | een partij dat er een sterkere wissel- | | | | | zijn. Gedachten over kunst dienen de |
| | | werking moet zijn tussen de beroeps- | | | 230 | | kern te zijn van gedachten over de |
| | | kunst en de amateurkunst, omdat zo’n | | | | | mensheid zelf. Inderdaad: waarom zijn |
| 100 | | wisselwerking, volgens deze partij, | | | | | wij hier en wat heeft dit allemaal te be- |
| | | “zeer stimulerend” kan werken. Hoezo | | | | | tekenen? Kunst is niet belangrijk omdat |
| | | zou zo’n wisselwerking stimulerend | | | | | we er betere mensen van worden, maar |
| | | werken? Stimulerend voor wie? En | | | 235 | | omdat ze ons tot mensen maakt. In de |
| | | waartoe moet dit alles stimuleren? Over | | | | | natuur komt geen kunst voor. Het |
| 105 | | kunst mag je werkelijk alles zeggen. | | | | | maken en waarderen van kunst is een |
| | | Enige kennis van zaken of begrip voor | | | | | unieke menselijke eigenschap. Een |
| | | omstandigheden is niet vereist. | | | | | eigenschap die alleen al door haar |
9 | | | Dat bleek weer eens toen diezelfde | | | 240 | | uitzonderlijkheid haar waarde bewijst. |
| | | partij onlangs een motie indiende waar- | | | | | Daarom is kunst belangrijk. Kunst is het |
| 110 | | in de regering werd gevraagd te onder- | | | | | enige wezenlijke dat ons onderscheidt |
| | | zoeken in hoeverre “volledig door de | | | | | van alle andere levende wezens. Het is |
| | | overheid gesubsidieerde kunstenaars” | | | | | de viering van het menszijn. |
| | | gedwongen kunnen worden amateurs | | 18 | 245 | | Indien een overheid, dit alles in- |
| | | bij de uitoefening van hun hobby te | | | | | dachtig, besluit dat het waard is om dit |
| 115 | | assisteren. Uit dit plan spreekt een | | | | | fenomeen te ondersteunen, dan kan dit |
| | | bijna terloopse minachting voor het | | | | | eigenlijk maar op één manier: met blind |
| | | beroep van kunstenaar en voor de | | | | | enthousiasme en onvoorwaardelijk ver- |
| | | kunsten zelf. Kunst, dat is een soort | | | 250 | | trouwen en zonder verder iets aan de |
| | | edele hobby. Je doet het erbij en je | | | | | kunst op te leggen of van haar te eisen. |
| 120 | | kunt er dus makkelijk nog iets anders | | | | | De kunst is zichzelf genoeg. Er is dan |
| | | bijdoen. Alleen zie ik niet waarom we | | | | | ook geen enkele reden denkbaar waar- |
| | | deze gedachte enkel zouden loslaten | | | | | om de omvang van die steun minder |
| | | op het volledig gesubsidieerde | | | 255 | | dan vijf procent van de rijksbegroting |
| | | kunstenaarschap. Er is nog zoveel | | | | | zou moeten zijn. Dat daar geen geld |
| 125 | | meer mogelijk. Ik zie een toekomst | | | | | voor is, lijkt mij, gezien de berichten |
| | | waarin volledig gesubsidieerde mede- | | | | | over de explosieve toename van |
| | | werkers van Rijkswaterstaat mij helpen | | | | | zwaarlijvigheid onder de Nederlandse |
| | | bij de aanleg van mijn vijver, terwijl de | | | 260 | | bevolking, een moeilijk te verdedigen |
| | | volledig gesubsidieerde mannen van | | | | | stelling. Dus hou toch op met dat |
| 130 | | Staatsbosbeheer de tuin snoeien en | | | | | armoedige gedoe over vijftig miljoen |
| | | een volledig gesubsidieerde docent van | | | | | meer of minder, stop er miljarden in! |
| | | het conservatorium mijn zoon pianoles | | |