We moeten het zelf doen |
(1) We weten te veel. De democratie | | bestuurlijk handelen lijkt belangrijker |
is in crisis, zeggen ze en daar worden | | dan zorgvuldigheid en legitimiteit. |
dan talloze verklaringen voor gezocht | | Hoe kan er sprake zijn van |
– van kapitalisme tot ontkerkelijking | | democratie als de burgers niet de |
en van populisme tot emancipatie – | | regie kunnen voeren over hun eigen |
maar aan de basis ligt: we weten te | | gegevens? Als we de democratie zien |
veel. | | als iets waar we zelf verantwoordelijk |
(2) Het lot van een zekere hier niet bij | | voor zijn en als we het gezag over |
naam te noemen oorlogsheld maakt | | ons bestaan willen terugwinnen, dan |
duidelijk dat de informatie die mensen | | moeten we alle burgers minstens |
over zichzelf prijsgeven op Hyves en | | inzage- en correctierecht geven. |
Twitter ook tegen hen gebruikt kan | | (8) Het probleem ligt niet alleen bij de |
worden. In mei 2009 werd aan deze | | overheid. Het zijn vooral de burgers |
militair een Militaire Willemsorde | | die vergeten na te denken over de rol |
toegekend voor zijn inzet als bevel- | | van informatie. De omgang met |
hebber van de commando’s in de | | informatie wordt louter besproken in |
Afghaanse Baluchi-vallei. In januari | | termen van privacy – en om privacy |
2010 werden deze heldhaftige soldaat | | lijkt bijna niemand zich druk te |
zes borstharen afgenomen. Toen het | | maken. Het inzicht dat er meer op het |
Nederlands Forensisch Instituut meer | | spel staat dan openbaarmaking van je |
haren wilde hebben, omdat ze sporen | | privéleven, dat je als democratisch |
bleken te bevatten van cocaïne en | | burger greep moet houden op |
xtc, had hij die inmiddels afgescho- | | informatie, is nog niet op veel |
ren; dat deed hij nu eenmaal weke- | | plaatsen doorgebroken. De naïviteit |
lijks, zei hij. Nee hoor, riposteerde de | | waarmee mensen sociale media zoals |
Staf der Nederlanden met kennis van | | Facebook en Twitter gebruiken, is |
zaken, foto’s op de Hyves-pagina van | | onthutsend. Ze leggen hun hele leven |
zijn café toonden de oorlogsheld met | | niet alleen bloot tegenover de |
nog overal haar. De zaak van de zes | | marketeers, ze leveren zichzelf met |
borstharen laat zien dat de straf- | | huid en haar uit aan de overheid, die |
vervolging een nieuw tijdperk is in- | | overal meekijkt. |
gegaan. Tegenwoordig moet een | | (9) Wat heeft dit te maken met de |
oorlogsheld er ieder moment rekening | | democratie? De informatisering vormt |
mee houden dat men van officiële | | een bedreiging voor de zeggenschap |
zijde inzage wil in zijn borsthaar. | | van burgers over zichzelf wanneer |
(3) Alles te weten maakt machtig: het | | bedrijven als Google samenwerken |
geeft de overheid greep op de burger. | | met overheden die hun bevoegd- |
Maar tegelijkertijd kan bepaalde in- | | heden oprekken tot in het oneindige. |
formatie gebruikt worden om het | | In de Verenigde Staten is inmiddels |
vertrouwen in de overheid te onder- | | wel het besef doorgedrongen dat de |
mijnen. Zo stelde de oppositie on- | | inlichtingendiensten investeren in |
langsaan de hand van opgevraagde | | technologieën die alle internet- |
bonnetjes – verkregen op basis van | | toepassingen waarmee het mogelijk |
de Wet Openbaarheid van Bestuur – | | is om informatie met elkaar te delen, |
het declaratiegedrag van een aantal | | in de gaten houden. Al deze |
bewindslieden ter discussie. | | informatie wordt opgeslagen. The |
(4) De filosoof Jean-François Revel | | Wall Street Journal schrijft al een tijd |
schreef in 1983 een boek dat omwille | | lang zorgelijk over dit fenomeen, |
van de titel de laatste tijd nogal eens | | onder de titel ‘What they know’. Deze |
wordt geciteerd: How Democracies | | artikelen bieden een angstaanjagend |
Perish (in het Nederlands vertaald | | inzicht in de mogelijkheden om |
als: Waarom de democratieën | | informatie-elementen met elkaar in |
sterven). Revel beweert dat de wes- | | verband te brengen, te koppelen aan |
terse democratie lijdt aan betonrot: | | iemands IP-adres en zo een accuraat |
westerse burgers worden van jongs af | | profiel van het hele leven van een |
aan opgevoed met de gedachte dat | | individu op te stellen. |
aan hun beschaving het nodige man- | | (10) Te veel informatie: het ver- |
keert. Als burgers van een democratie | | schijnsel bedreigt niet alleen oorlogs- |
hebben ze het recht steeds overal | | helden en burgers, maar ook politici |
openlijk kritiek op te leveren, opposi- | | en bestuurders en uiteindelijk zelfs de |
tie te voeren en het oneens te zijn | | manier waarop het land wordt |
met elkaar en het systeem van de | | bestuurd. Als alles bekend is over |
staat. Indien ze van dat recht nu maar | | iedereen, lijken de beslissingen |
voldoende gebruikmaken, stort de | | vanzelf uit die informatie voort te |
democratie uiteindelijk vanzelf in. Niet | | komen. Als alles transparant is, blijft |
dat Revel pleitte voor het communis- | | er minder ruimte over voor onzekere |
me, integendeel, maar hij wees graag | | keuzes die gebaseerd zijn op normen |
op alle voordelen van het systeem in | | en waarden. Dit kan ook verklaren |
de Sovjet-Unie, dat interne kritiek en | | waarom de democratische onrust de |
openbaring van misstanden verbood | | laatste jaren niet alleen te vinden is |
en daarmee sterker stond dan het | | onder laagopgeleide, achtergebleven |
Westen met zijn gekrakeel. En nu het | | burgers die zich wentelen in |
openbaren van misstanden – denk | | ressentiment, maar ook bij de |
aan de duizenden geheime memo’s | | hogeropgeleiden, die beschikken over |
van Amerikaanse ambassades die in | | meer kennis en informatie dan ooit en |
2010 door Wikileaks werden | | die zich niet meer vanzelfsprekend |
gepubliceerd – een onvoorzien hoge | | van bovenaf laten aansturen. Zo |
vlucht heeft genomen, is deze | | raken in een informatiesamenleving |
waarschuwing opnieuw actueel. | | enerzijds de burgers hun invloed |
(5) Is er inderdaad wel sprake van | | kwijt, omdat beslissingen automatisch |
een crisis van de democratie? Ja en | | voor ze worden genomen op basis |
nee. Aan de ene kant is het niet ver- | | van hun dossiers – kinddossiers, |
standig alles wat tegenzit te be- | | patiëntendossiers, politiedossiers, |
schouwen als een teken dat de | | inlichtingendossiers. En anderzijds |
democratie erodeert en dus moet je | | verliest het politieke proces aan |
voorzichtig zijn met te beweren dat | | aanzien, omdat iedere keuze in twijfel |
onze democratie in verval is. Aan de | | wordt getrokken door burgers die |
andere kant is er wel degelijk reden | | beschikken over informatie die de |
tot oplettendheid en aanleiding voor | | keuze ondergraaft. |
een voorzichtige crisisstemming: nu | | (11) Het debat in de media over de |
de burgers meer weten over het | | democratie richt zich de laatste jaren |
gedrag van de staat en de staat meer | | dan ook volstrekt ten onrechte op het |
weet over het gedrag van de burgers, | | functioneren van het parlement. Het |
is de onderlinge verhouding minstens | | begrip democratie wordt daarbij zo |
aan herziening toe. Als democra- | | Haags ingekleurd, dat het langzaam- |
tische beslissingen principieel ge- | | aan lijkt of de staat alleen nog iets |
baseerd zijn op individuele wensen | | van de burgers wil horen op de dag |
en voorkeuren van burgers die zelf- | | van de verkiezingen, via stem- |
verantwoordelijkheid dragen, zijn | | formulieren. Deze beperkte opvatting |
nieuwe democratische technieken | | wordt, gelet op het afkalvende |
vereist. Het is tijd voor herdemocrati- | | draagvlak voor de politieke partijen, |
sering, met informatie als sleutel- | | zeker niet meer algemeen gedeeld. |
begrip. | | De eerste stap op weg naar her- |
(6) De explosieve vermeerdering van | | democratisering moet daarom een |
informatie aan het begin van dit | | andere invulling geven aan het begrip |
millennium levert gelukkig niet alleen | | democratie: een herbezinning op de |
bedreigingen, maar ook kansen op. | | basisgedachte dat het volk in staat |
Beschouwen we de democratie als | | moet zijn beslissingen te nemen die |
een methode om onszelf te regeren, | | het eigen leven beïnvloeden. |
dan moeten we ervoor zorgen dat we | | (12) De informatisering, die tot zo |
de informatie over onszelf ook inder- | | veel problemen leidt, kan hierbij |
daad zelf gaan beheren en dat we de | | gelukkig ook oplossingen geven. De |
beschaving niet zien als een optelsom | | nieuwe technologieën leveren, als de |
van andermans fouten, maar als onze | | burgers dat willen, ook methodes om |
eigen verantwoordelijkheid. Her- | | meer over te laten aan hen. Je kunt |
democratisering is op dit moment dan | | systemen ontwerpen op basis van de |
ook niets anders dan een her- | | wensen van de consument; er zijn |
bezinning op de zelfverantwoordelijk- | | technieken die aan de burgers |
heid van de burger. En de informatie- | | zeggenschap geven over informatie |
technologie levert daarvoor de | | en daarmee toegang verschaffen tot |
middelen. | | de macht. Daarvoor is het wel nodig |
(7) De huidige gang van zaken roept | | dat de burgers de techniek naar hun |
de vraag op van wie onze gegevens | | hand zetten en zich realiseren dat ze |
eigenlijk zijn. Misschien biedt de | | niet alles kunnen overlaten aan hun |
Paspoortwet hierin een duidelijk | | getergde volksvertegenwoordigers. |
voorbeeld: mag de staat onze vinger- | | (13) De filosoof Phillip Blond pleitte |
afdrukken opslaan in een centrale | | ook al voor zo’n ‘democratie van |
database? Is die informatie niet van | | onderop’. Je kunt wel blijven moppe- |
onszelf? De overheid lijkt zich bij het | | ren op het politieke bedrijf, zei hij, |
kiezen van controlemechanismen | | maar het is toch allereerst zaak je |
vooral te laten leiden door de | | eigen opdracht en macht op te eisen. |
techniek, niet door democratische | | “Het gaat erom van de grond af |
beginselen van zelfbestuur. Het | | nieuwe vormen van burgerlijke par- |
ontwerp van databases is vaak | | ticipatie op te bouwen, in het open- |
toegesneden op de behoeften en de | | baar bestuur en in het particuliere |
belangen van de overheid of van | | bedrijfsleven.” En daarmee vroeg hij |
exploitanten zoals vervoers- | | dus duidelijk om een ander soort |
maatschappijen. De belangen van | | burgerinzet dan de bekende caba- |
burgers komen er niet aan te pas. | | retier die onlangs klachten verzamel- |
Zo worden de behoeften en rechten | | de over bedrijven en vervolgens |
van kinderen nauwelijks genoemd in | | laconiek opmerkte: “Het is nu aan de |
de plannen voor een Elektronisch | | politiek.” Nee, helaas, die tijd is voor- |
Kind Dossier. Dat dossier is een sterk | | bij. De democratie verlangt in de |
door de technologie ingegeven op- | | eenentwintigste eeuw meer van haar |
lossing voor de automatisering van de | | burgers: de politiek is onze moeder |
jeugdgezondheidszorg; snelheid van | | niet. |