Background image

terug

We moeten het zelf doen Nederlands 2013 VWO 1

We moeten het zelf doen

(1) We weten te veel. De democratie   bestuurlijk handelen lijkt belangrijker
is in crisis, zeggen ze en daar wordendan zorgvuldigheid en legitimiteit.
dan talloze verklaringen voor gezochtHoe kan er sprake zijn van
– van kapitalisme tot ontkerkelijkingdemocratie als de burgers niet de
en van populisme tot emancipatie –regie kunnen voeren over hun eigen
maar aan de basis ligt: we weten tegegevens? Als we de democratie zien
veel.als iets waar we zelf verantwoordelijk
(2) Het lot van een zekere hier niet bijvoor zijn en als we het gezag over
naam te noemen oorlogsheld maaktons bestaan willen terugwinnen, dan
duidelijk dat de informatie die mensenmoeten we alle burgers minstens
over zichzelf prijsgeven op Hyves eninzage- en correctierecht geven.
Twitter ook tegen hen gebruikt kan(8) Het probleem ligt niet alleen bij de
worden. In mei 2009 werd aan dezeoverheid. Het zijn vooral de burgers
militair een Militaire Willemsordedie vergeten na te denken over de rol
toegekend voor zijn inzet als bevel-van informatie. De omgang met
hebber van de commando’s in deinformatie wordt louter besproken in
Afghaanse Baluchi-vallei. In januaritermen van privacy – en om privacy
2010 werden deze heldhaftige soldaatlijkt bijna niemand zich druk te
zes borstharen afgenomen. Toen hetmaken. Het inzicht dat er meer op het
Nederlands Forensisch Instituut meerspel staat dan openbaarmaking van je
haren wilde hebben, omdat ze sporenprivéleven, dat je als democratisch
bleken te bevatten van cocaïne enburger greep moet houden op
xtc, had hij die inmiddels afgescho-informatie, is nog niet op veel
ren; dat deed hij nu eenmaal weke-plaatsen doorgebroken. De naïviteit
lijks, zei hij. Nee hoor, riposteerde dewaarmee mensen sociale media zoals
Staf der Nederlanden met kennis vanFacebook en Twitter gebruiken, is
zaken, foto’s op de Hyves-pagina vanonthutsend. Ze leggen hun hele leven
zijn café toonden de oorlogsheld metniet alleen bloot tegenover de
nog overal haar. De zaak van de zesmarketeers, ze leveren zichzelf met
borstharen laat zien dat de straf-huid en haar uit aan de overheid, die
vervolging een nieuw tijdperk is in-overal meekijkt.
gegaan. Tegenwoordig moet een(9) Wat heeft dit te maken met de
oorlogsheld er ieder moment rekeningdemocratie? De informatisering vormt
mee houden dat men van officiëleeen bedreiging voor de zeggenschap
zijde inzage wil in zijn borsthaar.van burgers over zichzelf wanneer
(3) Alles te weten maakt machtig: hetbedrijven als Google samenwerken
geeft de overheid greep op de burger.met overheden die hun bevoegd-
Maar tegelijkertijd kan bepaalde in-heden oprekken tot in het oneindige.
formatie gebruikt worden om hetIn de Verenigde Staten is inmiddels
vertrouwen in de overheid te onder-wel het besef doorgedrongen dat de
mijnen. Zo stelde de oppositie on-inlichtingendiensten investeren in
langsaan de hand van opgevraagdetechnologieën die alle internet-
bonnetjes – verkregen op basis vantoepassingen waarmee het mogelijk
de Wet Openbaarheid van Bestuur –is om informatie met elkaar te delen,
het declaratiegedrag van een aantalin de gaten houden. Al deze
bewindslieden ter discussie.informatie wordt opgeslagen. The
(4) De filosoof Jean-François RevelWall Street Journal schrijft al een tijd
schreef in 1983 een boek dat omwillelang zorgelijk over dit fenomeen,
van de titel de laatste tijd nogal eensonder de titel ‘What they know’. Deze
wordt geciteerd: How Democraciesartikelen bieden een angstaanjagend
Perish (in het Nederlands vertaaldinzicht in de mogelijkheden om
als: Waarom de democratieëninformatie-elementen met elkaar in
sterven). Revel beweert dat de wes-verband te brengen, te koppelen aan
terse democratie lijdt aan betonrot:iemands IP-adres en zo een accuraat
westerse burgers worden van jongs afprofiel van het hele leven van een
aan opgevoed met de gedachte datindividu op te stellen.
aan hun beschaving het nodige man-(10) Te veel informatie: het ver-
keert. Als burgers van een democratieschijnsel bedreigt niet alleen oorlogs-
hebben ze het recht steeds overalhelden en burgers, maar ook politici
openlijk kritiek op te leveren, opposi-en bestuurders en uiteindelijk zelfs de
tie te voeren en het oneens te zijnmanier waarop het land wordt
met elkaar en het systeem van debestuurd. Als alles bekend is over
staat. Indien ze van dat recht nu maariedereen, lijken de beslissingen
voldoende gebruikmaken, stort devanzelf uit die informatie voort te
democratie uiteindelijk vanzelf in. Nietkomen. Als alles transparant is, blijft
dat Revel pleitte voor het communis-er minder ruimte over voor onzekere
me, integendeel, maar hij wees graagkeuzes die gebaseerd zijn op normen
op alle voordelen van het systeem inen waarden. Dit kan ook verklaren
de Sovjet-Unie, dat interne kritiek enwaarom de democratische onrust de
openbaring van misstanden verboodlaatste jaren niet alleen te vinden is
en daarmee sterker stond dan hetonder laagopgeleide, achtergebleven
Westen met zijn gekrakeel. En nu hetburgers die zich wentelen in
openbaren van misstanden – denkressentiment, maar ook bij de
aan de duizenden geheime memo’shogeropgeleiden, die beschikken over
van Amerikaanse ambassades die inmeer kennis en informatie dan ooit en
2010 door Wikileaks werdendie zich niet meer vanzelfsprekend
gepubliceerd – een onvoorzien hogevan bovenaf laten aansturen. Zo
vlucht heeft genomen, is dezeraken in een informatiesamenleving
waarschuwing opnieuw actueel.enerzijds de burgers hun invloed
(5) Is er inderdaad wel sprake vankwijt, omdat beslissingen automatisch
een crisis van de democratie? Ja envoor ze worden genomen op basis
nee. Aan de ene kant is het niet ver-van hun dossiers – kinddossiers,
standig alles wat tegenzit te be-patiëntendossiers, politiedossiers,
schouwen als een teken dat deinlichtingendossiers. En anderzijds
democratie erodeert en dus moet jeverliest het politieke proces aan
voorzichtig zijn met te beweren dataanzien, omdat iedere keuze in twijfel
onze democratie in verval is. Aan dewordt getrokken door burgers die
andere kant is er wel degelijk redenbeschikken over informatie die de
tot oplettendheid en aanleiding voorkeuze ondergraaft.
een voorzichtige crisisstemming: nu(11) Het debat in de media over de
de burgers meer weten over hetdemocratie richt zich de laatste jaren
gedrag van de staat en de staat meerdan ook volstrekt ten onrechte op het
weet over het gedrag van de burgers,functioneren van het parlement. Het
is de onderlinge verhouding minstensbegrip democratie wordt daarbij zo
aan herziening toe. Als democra-Haags ingekleurd, dat het langzaam-
tische beslissingen principieel ge-aan lijkt of de staat alleen nog iets
baseerd zijn op individuele wensenvan de burgers wil horen op de dag
en voorkeuren van burgers die zelf-van de verkiezingen, via stem-
verantwoordelijkheid dragen, zijnformulieren. Deze beperkte opvatting
nieuwe democratische techniekenwordt, gelet op het afkalvende
vereist. Het is tijd voor herdemocrati-draagvlak voor de politieke partijen,
sering, met informatie als sleutel-zeker niet meer algemeen gedeeld.
begrip.De eerste stap op weg naar her-
(6) De explosieve vermeerdering vandemocratisering moet daarom een
informatie aan het begin van ditandere invulling geven aan het begrip
millennium levert gelukkig niet alleendemocratie: een herbezinning op de
bedreigingen, maar ook kansen op.basisgedachte dat het volk in staat
Beschouwen we de democratie alsmoet zijn beslissingen te nemen die
een methode om onszelf te regeren,het eigen leven beïnvloeden.
dan moeten we ervoor zorgen dat we(12) De informatisering, die tot zo
de informatie over onszelf ook inder-veel problemen leidt, kan hierbij
daad zelf gaan beheren en dat we degelukkig ook oplossingen geven. De
beschaving niet zien als een optelsomnieuwe technologieën leveren, als de
van andermans fouten, maar als onzeburgers dat willen, ook methodes om
eigen verantwoordelijkheid. Her-meer over te laten aan hen. Je kunt
democratisering is op dit moment dansystemen ontwerpen op basis van de
ook niets anders dan een her-wensen van de consument; er zijn
bezinning op de zelfverantwoordelijk-technieken die aan de burgers
heid van de burger. En de informatie-zeggenschap geven over informatie
technologie levert daarvoor deen daarmee toegang verschaffen tot
middelen.de macht. Daarvoor is het wel nodig
(7) De huidige gang van zaken roeptdat de burgers de techniek naar hun
de vraag op van wie onze gegevenshand zetten en zich realiseren dat ze
eigenlijk zijn. Misschien biedt deniet alles kunnen overlaten aan hun
Paspoortwet hierin een duidelijkgetergde volksvertegenwoordigers.
voorbeeld: mag de staat onze vinger-(13) De filosoof Phillip Blond pleitte
afdrukken opslaan in een centraleook al voor zo’n ‘democratie van
database? Is die informatie niet vanonderop’. Je kunt wel blijven moppe-
onszelf? De overheid lijkt zich bij hetren op het politieke bedrijf, zei hij,
kiezen van controlemechanismenmaar het is toch allereerst zaak je
vooral te laten leiden door deeigen opdracht en macht op te eisen.
techniek, niet door democratische“Het gaat erom van de grond af
beginselen van zelfbestuur. Hetnieuwe vormen van burgerlijke par-
ontwerp van databases is vaakticipatie op te bouwen, in het open-
toegesneden op de behoeften en debaar bestuur en in het particuliere
belangen van de overheid of vanbedrijfsleven.” En daarmee vroeg hij
exploitanten zoals vervoers-dus duidelijk om een ander soort
maatschappijen. De belangen vanburgerinzet dan de bekende caba-
burgers komen er niet aan te pas.retier die onlangs klachten verzamel-
Zo worden de behoeften en rechtende over bedrijven en vervolgens
van kinderen nauwelijks genoemd inlaconiek opmerkte: “Het is nu aan de
de plannen voor een Elektronischpolitiek.” Nee, helaas, die tijd is voor-
Kind Dossier. Dat dossier is een sterkbij. De democratie verlangt in de
door de technologie ingegeven op-eenentwintigste eeuw meer van haar
lossing voor de automatisering van deburgers: de politiek is onze moeder
jeugdgezondheidszorg; snelheid vanniet.


naar: M. Februari, filosoof, schrijver en columnist
uit: Vrij Nederland, 18 december 2010