Background image

terug

Ik was, dus ik ben Nederlands 2013 VWO 1

Ik was, dus ik ben

Laten we in het hiervoormaals geloven

(1) Ik heb een oud hondje, Binkie. Hij   130de mens.
is blind. Hij kan zich alleen maar red-(10) Een kind moet door
den door in twee tijden te leven. Alsgeschiedenisonderwijs gaan beseffen
hij van zijn mand naar de etensbakdat de ontdekking van de werking van
5loopt, leeft hij in het heden van zijnde bliksem, de uitvinding van de
honger en in het verleden van toen135elektrische stroom en de gloeilamp na
nog kon zien. Hij kan zijn etensbakelkaar moeten hebben plaats-
vinden en overleven dankzij het feitgevonden. Een cultuur met een
dat hij zijn verleden actief maakt.ontwikkeld historisch besef is erop
10(2) In principe zijn wij mensen net alsgericht historische monumenten te
Binkie afhankelijk van het verleden140behouden, zelfs als ze hun functie
om te overleven. We zijn allemaalverloren hebben. Er is een gezamen-
blind en varen op ons verleden omlijk programma voor het behoud van
voort te kunnen. Elke handeling dieerfgoed. Landschappen worden in
15we uitvoeren, heeft een vracht aanhun historische dimensie bekeken
geschiedenis achter zich. Dat geldt145voordat er een snelweg of spoorlijn
voor de allerkleinste dingen, zoals dedoorheen getrokken wordt. In een
beweging van een vork naar dedergelijke cultuur is de canon vanzelf-
mond, maar ook voor de grotere zoalssprekend. Een historisch museum
20het luisteren naar een symfonie vanwordt daar niet gemythologiseerd. In
Stravinski, die we alleen kunnen150een dergelijke cultuur zijn
appreciëren, omdat er een verledenbibliotheken bewaarders van
van luisteren naar steeds moeilijkerhistorisch drukwerk en zijn musea
muziek aan vooraf is gegaan. Watschatbewaarders van de visuele
25voor ons persoonlijk leven geldt, geldterfenis.
des te sterker voor het collectieve155(11) Waar het om gaat, is de erken-
verleden. Aan onze hap eten op eenning en waardering van de historische
vork is een beschavingsgeschiedenisdimensie die aan alles kleeft. Dat is
van eeuwen voorafgegaan. Nietsiets anders dan herinnering, het is
30bestaat zonder een geschiedenis.niet iets wat een mens automatisch
(3) Dat wil niet zeggen dat iedereen160ziet, het moet wel degelijk aangeleerd
zich dit ook realiseert. Als bijvoor-worden. Maar het is wel iets wat
beeld voetbalhooligans tribunes vangemakkelijk aan te leren valt, omdat
het Feyenoordstadion slopen,het in een natuurlijke loop der dingen
35beseffen ze niet dat ze daarmee eenligt. Zelfs een kind van tien jaar voelt
monument van voetbalhistorie ver-165dat het in zichzelf het kind van vijf
woesten. Het historisch besef is geenjaar meesleept en zo kan het ook
vanzelfsprekendheid. Wanneer ont-begrijpen dat voorwerpen, gebouwen,
staat het historisch besef eigenlijk?straten en steden een geschiedenis in
40(4) In een interessant essay in NRCzichzelf meedragen.
Handelsblad van 29 augustus 2009170(12) Johan Huizinga heeft de
schrijft Hans Goedkoop dat het goedhistorische sensatie beschreven. Die
gaat met het historisch besef inwordt vaak aangehaald op een wat
Nederland. Er waren de afgelopengemakzuchtige manier, als de
45jaren veel jammerklachten over eenontroering die een onderzoeker kan
gebrek aan historische belangstelling.175aangrijpen als hij iets nieuws of bij-
Goedkoop meent dat daarmee hetzonders uit het verleden voor ogen
historisch besef niet in het gedingkrijgt. Maar Huizinga bedoelde een
komt. De klachten over de teloorgangheel specifiek moment van samen-
50ervan berusten dus nergens op. “Wijsmelten van subject en object, heden
zoeken naar de bril die al een hele180en verleden, in de historische sen-
tijd op onze neus staat”, zegt hij.satie. Die sensatie was de aanleiding
(5) Kun je met een bril op blind zijn?om te gaan schrijven en tot histo-
Ik ben bang van wel. Natuurlijk gaatrische inzichten te komen. De histo-
55het goed met de verkoop- en kijk-rische sensatie gaat vooraf aan het
cijfers voor historie. Daar ben ik ook185historisch besef en is een omslag-
echt blij mee. Het is grandioos datpunt. Iedereen in elke gemeenschap
een programma als Andere tijden zokan via die sensatie tot historisch
goed bekeken wordt en bekroond is.inzicht komen. Die omslag is nodig
60Ik ben er blij om dat Geert Mak in deom historie voortaan als een deel van
top 10 van bestverkopende schrijvers190het dagelijks leven te beschouwen.
staat. Het stemt tevreden dat vanuitNadien is het niet meer mogelijk
de regering een opdracht is gekomenonhistorisch te kijken.
de geschiedeniscanon voor de basis-(13) Zolang er in een cultuur alleen
65scholen samen te stellen. Zelfs eenherinneringen zijn, is er nog geen
Nationaal Historisch Museum zal er195sprake van historisch denken. Maar
eindelijk komen na een historie vaner kan zich een collectieve omslag
meer dan twee eeuwen misluktevoordoen. Men moet zich die omslag
pogingen er een te stichten.¹zo voorstellen, dat er een wending
70(6) Mooi, mooi, werkelijk waar. Maarnaar het verleden kan komen die niet
wat staat daar tegenover?200alleen de geleerden en geletterden
Desinteresse, kneutergeschiedenis,betreft, maar die ook doordringt in de
oplichting, verkitsching van de histo-hoofden van burgers en boeren. De
rie, geschiedenis als pretpark enmensen leefden daarvoor tussen en
75kermisattractie. Ik kan niet meedoenmet de geschiedenis, maar die had
met het gejuich over de opbloei van205nog geen naam gekregen. Die hoorde
de historische belangstelling, omdatnog gewoon bij het leven van alledag.
ik tegenwoordig zoveel veinzerij zie.Tot er iemand kwam die wees op dat
De geschiedschrijving van de historiewat er kleefde aan een voorwerp of
80heeft een roddelgehalte gekregen, deeen gebouw. Het gewone ding werd
tocht naar het verleden staat gelijk210een ‘ding van herinnering’, het kreeg
aan ramptoerisme, de historischeeen symbolische lading. Een oude
sensatie van Johan Huizinga² iswandelstok werd ‘het stokske van
sensatiezucht geworden.Van Oldenbarnevelt’. Een
85(7) Moeten we soms blij zijn met debeschadiging in een verweerde muur
glossy Maarten! waarin Maarten van215werd aangewezen als de plaats waar
Rossem³ zijn nattevingermeningende kogel in de muur gegaan was,
verkondigt? Moeten we blij zijn om denadat hij Willem van Oranje dodelijk
Nacht van de Geschiedenis’ met eenverwond had. Aan de materie werd
90War Room, historische games,devotie toegekend.
ouderwets bingo en forensisch220(14) Historisch besef heeft met de
onderzoek naar de very cold casewaarden van het leven zelf te maken.
Willem van Oranje? Er moet vooralWie geen verleden heeft, heeft ook
geëxperimenteerd worden met hetgeen toekomst. Waar niet meer aan
95buiten academische kringen brengengedacht wordt, bestaat niet meer.
van de geschiedenis. Dat is nood-225Voor mij zou het leven te droevig zijn,
zaak, maar dat hoeft niet tot ranzig-als alles wat vóór mij bestaan heeft
heid te leiden.geen deel meer had aan het heden.
(8) Ik geef u nog wat voorbeelden vanHet historisch besef is een ode aan
100wat ik – met excuus aan Huizinga –het voorgeslacht, dat eerst de paden
de historische sensatiezucht noem.230en daarna de wegen aanlegde, het
De serieuze geschiedbeoefeningalfabet uitvond, de scholen opende,
wordt bijvoorbeeld omgevormd naarde boeken schreef en drukte, het
de behoefte van de massa. Toen dewater in de huizen bracht, het kunst-
105studie van Cees Fasseur over Julianalicht maakte. Huizinga was een
en Bernhard verscheen, ging alle235optimist: hij geloofde in de mogelijk-
aandacht bij de besprekingen naar deheid om het verleden te ‘denken’ in
sensationele elementen en niet naarhet heden. In de historische sensatie
het historisch belang ervan. De studiezijn ze beide aanwezig.
110van Fasseur werd getransformeerd(15) Velen geloven niet meer in een
tot een nummer van de Privé. Een240hiernamaals. Laten we dan in een
ander voorbeeld is de treurigmakendehiervoormaals geloven. Dat is niet
voorgeschiedenis van het nationalemoeilijk. De tekenen van het verleden
museum. Wat een rots in de brandingzijn overal zichtbaar. We hoeven
115had moeten zijn, lijkt een nieuw pret-maar om ons heen te kijken. We
park te worden.245kunnen de onttoverde wereld her-
(9) Gaat het goed met het historischtoveren door het verleden te zien.
besef in Nederland? Het is maar watMijn hondje maakt gebruik van zijn
je onder historisch besef verstaat.herinnering, anders kan hij niet over-
120Laten we daar nu eens beter naarleven. Wij zijn allemaal afhankelijk
kijken. Ik denk dat we er goed aan250van het verleden om te overleven, we
doen een verschil te maken tussenvaren op ons verleden om voort te
herinnering en geschiedenis. Mijnkunnen. Laten we in onze huidige
hondje heeft herinneringen, maar hijmaatschappij vaker proberen om
125kan er geen geschiedenis van maken.verleden en heden te laten samen-
Hij kan de herinneringen wel uiten255smelten, het is onze enige over-
door te gaan kwispelen als hij eenlevingskans als we er zelf niet meer
oude bekende ruikt. Herinneren iszijn.
voor mens en dier, geschiedenis voor


naar: Marita Mathijsen, ingekorte versie van de Huizingalezing in de Leidse Pieterskerk, uitgesproken op 18 december 2009
uit: NRC Handelsblad, Opinie & Debat, 18 & 19 december 2009
Marita Mathijsen is emeritus hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde en columnist van NRC Handelsblad.


noot 1 Op 7 juni 2011, dus ruim anderhalf jaar na publicatie van deze tekst, werd bekend dat de subsidiëring voor de oprichting van een Nationaal Historisch Museum zou worden stopgezet.
noot 2 Johan Huizinga (1872-1945) was vanaf 1915 hoogleraar Algemene Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hier schreef hij het boek waarmee hij wereldfaam verwierf: Herfsttij der Middeleeuwen.
noot 3 Maarten van Rossem is een bekend historicus en commentator op radio en televisie. In 2008 richtte hij zijn eigen tijdschrift Maarten! op.