Ik was, dus ik ben
Laten we in het hiervoormaals geloven
|
| (1) Ik heb een oud hondje, Binkie. Hij | | 130 | de mens. |
| is blind. Hij kan zich alleen maar red- | | | (10) Een kind moet door |
| den door in twee tijden te leven. Als | | | geschiedenisonderwijs gaan beseffen |
| hij van zijn mand naar de etensbak | | | dat de ontdekking van de werking van |
5 | loopt, leeft hij in het heden van zijn | | | de bliksem, de uitvinding van de |
| honger en in het verleden van toen | | 135 | elektrische stroom en de gloeilamp na |
| nog kon zien. Hij kan zijn etensbak | | | elkaar moeten hebben plaats- |
| vinden en overleven dankzij het feit | | | gevonden. Een cultuur met een |
| dat hij zijn verleden actief maakt. | | | ontwikkeld historisch besef is erop |
10 | (2) In principe zijn wij mensen net als | | | gericht historische monumenten te |
| Binkie afhankelijk van het verleden | | 140 | behouden, zelfs als ze hun functie |
| om te overleven. We zijn allemaal | | | verloren hebben. Er is een gezamen- |
| blind en varen op ons verleden om | | | lijk programma voor het behoud van |
| voort te kunnen. Elke handeling die | | | erfgoed. Landschappen worden in |
15 | we uitvoeren, heeft een vracht aan | | | hun historische dimensie bekeken |
| geschiedenis achter zich. Dat geldt | | 145 | voordat er een snelweg of spoorlijn |
| voor de allerkleinste dingen, zoals de | | | doorheen getrokken wordt. In een |
| beweging van een vork naar de | | | dergelijke cultuur is de canon vanzelf- |
| mond, maar ook voor de grotere zoals | | | sprekend. Een historisch museum |
20 | het luisteren naar een symfonie van | | | wordt daar niet gemythologiseerd. In |
| Stravinski, die we alleen kunnen | | 150 | een dergelijke cultuur zijn |
| appreciëren, omdat er een verleden | | | bibliotheken bewaarders van |
| van luisteren naar steeds moeilijker | | | historisch drukwerk en zijn musea |
| muziek aan vooraf is gegaan. Wat | | | schatbewaarders van de visuele |
25 | voor ons persoonlijk leven geldt, geldt | | | erfenis. |
| des te sterker voor het collectieve | | 155 | (11) Waar het om gaat, is de erken- |
| verleden. Aan onze hap eten op een | | | ning en waardering van de historische |
| vork is een beschavingsgeschiedenis | | | dimensie die aan alles kleeft. Dat is |
| van eeuwen voorafgegaan. Niets | | | iets anders dan herinnering, het is |
30 | bestaat zonder een geschiedenis. | | | niet iets wat een mens automatisch |
| (3) Dat wil niet zeggen dat iedereen | | 160 | ziet, het moet wel degelijk aangeleerd |
| zich dit ook realiseert. Als bijvoor- | | | worden. Maar het is wel iets wat |
| beeld voetbalhooligans tribunes van | | | gemakkelijk aan te leren valt, omdat |
| het Feyenoordstadion slopen, | | | het in een natuurlijke loop der dingen |
35 | beseffen ze niet dat ze daarmee een | | | ligt. Zelfs een kind van tien jaar voelt |
| monument van voetbalhistorie ver- | | 165 | dat het in zichzelf het kind van vijf |
| woesten. Het historisch besef is geen | | | jaar meesleept en zo kan het ook |
| vanzelfsprekendheid. Wanneer ont- | | | begrijpen dat voorwerpen, gebouwen, |
| staat het historisch besef eigenlijk? | | | straten en steden een geschiedenis in |
40 | (4) In een interessant essay in NRC | | | zichzelf meedragen. |
| Handelsblad van 29 augustus 2009 | | 170 | (12) Johan Huizinga heeft de |
| schrijft Hans Goedkoop dat het goed | | | historische sensatie beschreven. Die |
| gaat met het historisch besef in | | | wordt vaak aangehaald op een wat |
| Nederland. Er waren de afgelopen | | | gemakzuchtige manier, als de |
45 | jaren veel jammerklachten over een | | | ontroering die een onderzoeker kan |
| gebrek aan historische belangstelling. | | 175 | aangrijpen als hij iets nieuws of bij- |
| Goedkoop meent dat daarmee het | | | zonders uit het verleden voor ogen |
| historisch besef niet in het geding | | | krijgt. Maar Huizinga bedoelde een |
| komt. De klachten over de teloorgang | | | heel specifiek moment van samen- |
50 | ervan berusten dus nergens op. “Wij | | | smelten van subject en object, heden |
| zoeken naar de bril die al een hele | | 180 | en verleden, in de historische sen- |
| tijd op onze neus staat”, zegt hij. | | | satie. Die sensatie was de aanleiding |
| (5) Kun je met een bril op blind zijn? | | | om te gaan schrijven en tot histo- |
| Ik ben bang van wel. Natuurlijk gaat | | | rische inzichten te komen. De histo- |
55 | het goed met de verkoop- en kijk- | | | rische sensatie gaat vooraf aan het |
| cijfers voor historie. Daar ben ik ook | | 185 | historisch besef en is een omslag- |
| echt blij mee. Het is grandioos dat | | | punt. Iedereen in elke gemeenschap |
| een programma als Andere tijden zo | | | kan via die sensatie tot historisch |
| goed bekeken wordt en bekroond is. | | | inzicht komen. Die omslag is nodig |
60 | Ik ben er blij om dat Geert Mak in de | | | om historie voortaan als een deel van |
| top 10 van bestverkopende schrijvers | | 190 | het dagelijks leven te beschouwen. |
| staat. Het stemt tevreden dat vanuit | | | Nadien is het niet meer mogelijk |
| de regering een opdracht is gekomen | | | onhistorisch te kijken. |
| de geschiedeniscanon voor de basis- | | | (13) Zolang er in een cultuur alleen |
65 | scholen samen te stellen. Zelfs een | | | herinneringen zijn, is er nog geen |
| Nationaal Historisch Museum zal er | | 195 | sprake van historisch denken. Maar |
| eindelijk komen na een historie van | | | er kan zich een collectieve omslag |
| meer dan twee eeuwen mislukte | | | voordoen. Men moet zich die omslag |
| pogingen er een te stichten.¹ | | | zo voorstellen, dat er een wending |
70 | (6) Mooi, mooi, werkelijk waar. Maar | | | naar het verleden kan komen die niet |
| wat staat daar tegenover? | | 200 | alleen de geleerden en geletterden |
| Desinteresse, kneutergeschiedenis, | | | betreft, maar die ook doordringt in de |
| oplichting, verkitsching van de histo- | | | hoofden van burgers en boeren. De |
| rie, geschiedenis als pretpark en | | | mensen leefden daarvoor tussen en |
75 | kermisattractie. Ik kan niet meedoen | | | met de geschiedenis, maar die had |
| met het gejuich over de opbloei van | | 205 | nog geen naam gekregen. Die hoorde |
| de historische belangstelling, omdat | | | nog gewoon bij het leven van alledag. |
| ik tegenwoordig zoveel veinzerij zie. | | | Tot er iemand kwam die wees op dat |
| De geschiedschrijving van de historie | | | wat er kleefde aan een voorwerp of |
80 | heeft een roddelgehalte gekregen, de | | | een gebouw. Het gewone ding werd |
| tocht naar het verleden staat gelijk | | 210 | een ‘ding van herinnering’, het kreeg |
| aan ramptoerisme, de historische | | | een symbolische lading. Een oude |
| sensatie van Johan Huizinga² is | | | wandelstok werd ‘het stokske van |
| sensatiezucht geworden. | | | Van Oldenbarnevelt’. Een |
85 | (7) Moeten we soms blij zijn met de | | | beschadiging in een verweerde muur |
| glossy Maarten! waarin Maarten van | | 215 | werd aangewezen als de plaats waar |
| Rossem³ zijn nattevingermeningen | | | de kogel in de muur gegaan was, |
| verkondigt? Moeten we blij zijn om de | | | nadat hij Willem van Oranje dodelijk |
| Nacht van de Geschiedenis’ met een | | | verwond had. Aan de materie werd |
90 | War Room, historische games, | | | devotie toegekend. |
| ouderwets bingo en forensisch | | 220 | (14) Historisch besef heeft met de |
| onderzoek naar de very cold case | | | waarden van het leven zelf te maken. |
| Willem van Oranje? Er moet vooral | | | Wie geen verleden heeft, heeft ook |
| geëxperimenteerd worden met het | | | geen toekomst. Waar niet meer aan |
95 | buiten academische kringen brengen | | | gedacht wordt, bestaat niet meer. |
| van de geschiedenis. Dat is nood- | | 225 | Voor mij zou het leven te droevig zijn, |
| zaak, maar dat hoeft niet tot ranzig- | | | als alles wat vóór mij bestaan heeft |
| heid te leiden. | | | geen deel meer had aan het heden. |
| (8) Ik geef u nog wat voorbeelden van | | | Het historisch besef is een ode aan |
100 | wat ik – met excuus aan Huizinga – | | | het voorgeslacht, dat eerst de paden |
| de historische sensatiezucht noem. | | 230 | en daarna de wegen aanlegde, het |
| De serieuze geschiedbeoefening | | | alfabet uitvond, de scholen opende, |
| wordt bijvoorbeeld omgevormd naar | | | de boeken schreef en drukte, het |
| de behoefte van de massa. Toen de | | | water in de huizen bracht, het kunst- |
105 | studie van Cees Fasseur over Juliana | | | licht maakte. Huizinga was een |
| en Bernhard verscheen, ging alle | | 235 | optimist: hij geloofde in de mogelijk- |
| aandacht bij de besprekingen naar de | | | heid om het verleden te ‘denken’ in |
| sensationele elementen en niet naar | | | het heden. In de historische sensatie |
| het historisch belang ervan. De studie | | | zijn ze beide aanwezig. |
110 | van Fasseur werd getransformeerd | | | (15) Velen geloven niet meer in een |
| tot een nummer van de Privé. Een | | 240 | hiernamaals. Laten we dan in een |
| ander voorbeeld is de treurigmakende | | | hiervoormaals geloven. Dat is niet |
| voorgeschiedenis van het nationale | | | moeilijk. De tekenen van het verleden |
| museum. Wat een rots in de branding | | | zijn overal zichtbaar. We hoeven |
115 | had moeten zijn, lijkt een nieuw pret- | | | maar om ons heen te kijken. We |
| park te worden. | | 245 | kunnen de onttoverde wereld her- |
| (9) Gaat het goed met het historisch | | | toveren door het verleden te zien. |
| besef in Nederland? Het is maar wat | | | Mijn hondje maakt gebruik van zijn |
| je onder historisch besef verstaat. | | | herinnering, anders kan hij niet over- |
120 | Laten we daar nu eens beter naar | | | leven. Wij zijn allemaal afhankelijk |
| kijken. Ik denk dat we er goed aan | | 250 | van het verleden om te overleven, we |
| doen een verschil te maken tussen | | | varen op ons verleden om voort te |
| herinnering en geschiedenis. Mijn | | | kunnen. Laten we in onze huidige |
| hondje heeft herinneringen, maar hij | | | maatschappij vaker proberen om |
125 | kan er geen geschiedenis van maken. | | | verleden en heden te laten samen- |
| Hij kan de herinneringen wel uiten | | 255 | smelten, het is onze enige over- |
| door te gaan kwispelen als hij een | | | levingskans als we er zelf niet meer |
| oude bekende ruikt. Herinneren is | | | zijn. |
| voor mens en dier, geschiedenis voor | | |
noot 1 Op 7 juni 2011, dus ruim anderhalf jaar na publicatie van deze tekst, werd bekend dat
de subsidiëring voor de oprichting van een Nationaal Historisch Museum zou worden
stopgezet.
noot 2 Johan Huizinga (1872-1945) was vanaf 1915 hoogleraar Algemene Geschiedenis aan
de Rijksuniversiteit Leiden. Hier schreef hij het boek waarmee hij wereldfaam verwierf:
noot 3 Maarten van Rossem is een bekend historicus en commentator op radio en televisie.
In 2008 richtte hij zijn eigen tijdschrift