Tekstfragment
(1) We zijn het er tegenwoordig wel over eens dat vrouwen dezelfde kansen op de | ||
arbeidsmarkt moeten krijgen als mannen. Er is echter een klein verschil tussen de | ||
beide geslachten: de vrouw baart de kinderen. Toen de gezinnen nog groot waren en | ||
er geen wasmachines, stofzuigers en kant- en klaarmaaltijden bestonden, was een | ||
5 | zekere arbeidsspecialisatie tussen man en vrouw, waarbij de man het geld | |
binnenbracht door een baan buitenshuis en de vrouw het huishouden regelde, | ||
economisch uiterst effectief. | ||
(2) Tegenwoordig is het huishoudelijk werk geen levensvervullende taak meer. Daar | ||
de hele dag mee bezig zijn schenkt de gemiddelde burger maar weinig bevrediging. | ||
10 | De jonge moeder met baby’s of peuters vormt misschien een uitzondering, maar | |
wanneer de kinderen naar de middelbare school gaan en hun eigen levenspad | ||
kiezen - deze moeders zijn dan inmiddels tussen de dertig en veertig -, is het te laat | ||
voor ze om nog volledig hun talenten te ontplooien op de arbeidsmarkt. | ||
(3) De teleurstelling die dit met zich meebrengt, veroorzaakt veel psychische schade. | ||
15 | De onderwijsparticipatie van meisjes is net zo groot als die van jongens en hun | |
schoolresultaten zijn vaak beter. Het gaat bij deze meisjes dus om potentieel | ||
hoogwaardige arbeidskrachten, die, door op jonge leeftijd kinderen te krijgen, aan de | ||
kant blijven staan of die in parttimebanen onder hun niveau terechtkomen. Er zijn | ||
voldoende redenen om aan deze onrechtvaardige toestand een einde te maken. | ||
20 | (4) Naast het rechtvaardigheidsargument is er echter ook een economisch argument. | |
We hebben alle arbeidskrachten hard nodig in onze vergrijzende maatschappij. Als | ||
vrouwen de gelegenheid krijgen dezelfde carrière als mannen te volgen, dan | ||
betekent dit voor ons arbeidspotentieel een aanzienlijke uitbreiding. Niet alleen | ||
numeriek maar ook in kwaliteit. | ||
25 | (5) We hebben nu eindelijk een politiek instrument in handen waarmee deze | |
wenselijke ontwikkeling kan worden gefaciliteerd: de gesubsidieerde of gratis | ||
kinderopvang. Het zou doodzonde zijn om deze ontwikkeling nu te gaan frustreren | ||
omdat het wat meer zou gaan kosten dan van tevoren was geraamd. | ||
(6) Er is nog een ander belangrijk aspect. Nu gezinnen klein zijn geworden, en de | ||
30 | straten zich niet meer lenen voor buiten spelen, moeten kinderen op jonge leeftijd op | |
een andere manier leren met leeftijdgenoten om te gaan en te wennen aan de eisen | ||
die het lidmaatschap van sociale verbanden nu eenmaal stelt. Het verblijf in de | ||
kinderopvang is een probaat substituut voor alle sociale leersituaties, die in de | ||
moderne maatschappij dreigen te verdwijnen en die niet kunnen worden vervangen | ||
35 | door uren voor de televisie of achter de spelcomputer. Het gaat hier niet om de | |
bewaarschool van vroeger, maar om kinderopvang die een onmisbaar educatieinstrument | ||
is onder de directe verantwoordelijkheid van de minister van onderwijs. |