| | (1) In literaire supplementen en kunst- | | | | lijke onbenullige details en toevallig- |
| | rubrieken wemelt het al een tijd van | | | | heden moet bezighouden, terwijl het |
| | discussies over de toekomst van de | | | | drama algemene eigenschappen van de |
| | literatuur in een tijd van ontlezing. Ook | | 140 | | werkelijkheid laat zien, juist omdat de |
5 | | wordt er opnieuw gedebatteerd over de | | | | schrijver zich níet hoeft bezig te houden |
| | vraag of het verschil in kwaliteit tussen | | | | met wat er zich bij een bepaalde |
| | een toneelstuk van Vondel en de | | | | historische gebeurtenis heeft voor- |
| | smartlapteksten van André Hazes hard | | | | gedaan. |
| | gemaakt kan worden. | | 145 | | (12) De fictieschrijver kan dus beter dan |
10 | | (2) De grens tussen de ‘hogere’ | | | | een journalist algemene waarheden |
| | literatuur en de populaire amusements- | | | | laten zien, omdat hij zich niet aan de |
| | lectuur lijkt langzaam maar zeker te | | | | feiten hoeft te houden. Die eeuwenoude |
| | vervagen, vooral door de knieval die de | | | | stelling is maar al te waar. Waar komt |
| | meeste media maken voor jongeren en | | 150 | | dan die plotselinge twijfel aan een |
15 | | een lager opgeleid publiek. Tegelijker- | | | | zinvolle strekking van literaire werken |
| | tijd verschuift de voorkeur van de | | | | vandaan? |
| | gemiddelde boekenliefhebber van pure | | | | (13) Hier is de fatale invloed merkbaar |
| | fictie naar non-fictie. Vooral de vraag | | | | van het zogenaamde ‘postmoderne |
| | naar boeken over historische onder- | | 155 | | denken’. In het voetspoor van filosofen |
20 | | werpen, biografieën en egodocumenten | | | | als Theodor Adorno en Roland Barthes |
| | zoals dagboeken is flink toegenomen. | | | | hebben verschillende literaire critici |
| | (3) Waar komen deze verschuivingen | | | | geprobeerd af te rekenen met de |
| | en grensvervagingen vandaan? Toen ik | | | | gedachte dat een boek ooit een belang- |
| | nog Moderne Letterkunde doceerde | | 160 | | rijke mededeling kan bevatten. Iedere |
25 | | aan de Universiteit van Amsterdam, | | | | lezer, stelden zij, zou namelijk een |
| | was daar juist de democratisering van | | | | eigen uitspraak bij elkaar sprokkelen uit |
| | de vroege jaren zeventig losgebarsten. | | | | ‘de taaltekens’ van een tekst. Wat de |
| | Wij docenten probeerden nog ‘elitaire’ | | | | lezer daaruit opmaakt, is zijn volkomen |
| | onderwerpen aan de man te brengen, | | 165 | | vrije interpretatie. In principe is |
30 | | zoals de poëzie van Nijhoff of de | | | | literatuur volgens de postmoderne critici |
| | romantheorie. Maar de studenten, die | | | | dus een vrijblijvend spel met woorden. |
| | mochten meebeslissen, geloofden niet | | | | (14) Nu is het inderdaad een feit dat |
| | meer in het belang van de traditionele | | | | verschillende lezers verschillende op- |
| | grote schrijvers en vroegen om colleges | | 170 | | vattingen uit hetzelfde boek destilleren. |
35 | | over populaire literatuur, kinderboeken, | | | | Maar daarmee is nog niet gezegd dat |
| | vrouwenboeken, strips en dokters- | | | | men ‘na zorgvuldige lezing’ het nooit |
| | romans. De essaybundel Populaire | | | | eens zou kunnen worden over de |
| | literatuur die wij collectief in 1974 | | | | hoofdstrekking van een bepaalde |
| | uitgaven, was een typische uiting van | | 175 | | roman. |
40 | | wat je de ‘democratisering van de | | | | (15) Het postmoderne denken is dan |
| | smaak’ zou kunnen noemen. | | | | ook niet veel meer dan een herbezinning |
| | (4) Wat de grens tussen fictie en non- | | | | op de al te hoge pretenties |
| | fictie betreft, is er een even sterke | | | | van sommige kunstenaars die zich in |
| | verschuiving opgetreden. Tot in de | | 180 | | de moderne tijd - na de Verlichting - |
45 | | jaren zeventig bestond er een grote | | | | wel eens de allure van Bijbelse profeten |
| | schaarste aan schrijversbiografieën. | | | | aanmaten. Na de onttroning van de |
| | De studie van de Nederlandse letteren | | | | godsdienst als ultieme bron van waar- |
| | werd in de naoorlogse periode nog | | | | heid zou nu de literatuur de laatste |
| | beheerst door een taboe op het be- | | 185 | | waarheden moeten openbaren. Met |
50 | | trekken van de persoon van de schrijver | | | | name negentiende-eeuwse dichters |
| | bij de behandeling van zijn werk. Zo’n | | | | dichtten de literatuur die hoge taak toe. |
| | op de schrijver gerichte benadering | | | | (16) Als het al zin heeft dergelijke |
| | werd gehekeld, omdat ze leidde tot het | | | | eeuwigheidspretenties onderuit te |
| | misverstand dat bijvoorbeeld de ik- | | 190 | | halen, dan moet de postmodernist toch |
55 | | persoon in een roman zou samenvallen | | | | niet het kind met het badwater weg- |
| | met de schrijver zelf. Nee, bij be- | | | | gooien door te stellen dat een literair |
| | studering van een literaire tekst diende | | | | werk in het geheel geen waarheden kan |
| | men zich te beperken tot de tekst zelf. | | | | bevatten. |
| | Wat de auteur erover had opgemerkt, | | 195 | | (17) Dezelfde voorzichtigheid is |
60 | | deed niet ter zake. | | | | geboden wanneer het gaat om de vraag |
| | (5) Ook op dat punt zijn we nu in het | | | | welk boek tot de literatuur gerekend |
| | andere uiterste vervallen. Om in het | | | | dient te worden en welk niet. Die vraag |
| | literaire circus te kunnen meedraaien, | | | | mag soms moeilijk te beantwoorden |
| | moet de schrijver met zijn hele hebben | | 200 | | zijn, maar dat is nog geen reden om te |
65 | | en houden voor de dag komen en zijn | | | | beweren dat De vlegeljaren van Pietje |
| | eigen boeken pluggen door op te treden | | | | Bell door Chris van Abcoude op het- |
| | in alle media. Biografieën en dag- | | | | zelfde niveau staat als een roman van |
| | boeken zijn in de boekhandel niet meer | | | | Proust. |
| | aan te slepen en menig schrijver ver- | | 205 | | (18) De jonge hooggeleerde Lisa Kuitert |
70 | | werkt zo veel mogelijk eigen ervaringen | | | | schaarde zich onlangs bij de tegen- |
| | in wat hij schrijft. | | | | standers van een ‘elitaire’ literatuur- |
| | (6) Tot en met de jaren zeventig gold | | | | opvatting door te verklaren dat het |
| | aan de universiteiten als criterium voor | | | | maar eens uit moest zijn met de |
| | ‘literatuur’ dat een tekst ‘fictioneel + | | 210 | | subsidie op moeilijk verkoopbare |
75 | | waardevol’ dient te zijn. Dus geen | | | | boeken. Literaire werken die niet aan |
| | Geert Mak1) (want echt gebeurd) en | | | | de vraag van de markt beantwoorden, |
| | geen Dan Brown2) (want puur vermaak). | | | | hebben volgens haar geen recht van |
| | Inmiddels houden literatuurwetenschap- | | | | bestaan. Daarmee kiest mevrouw |
| | pers er heel andere ideeën op na. | | 215 | | Kuitert wel erg onverbloemd voor de |
80 | | (7) Wat zijn die ideeën en wat valt er | | | | smaak van de massa en neemt ze |
| | tegenin te brengen? De jonge Amster- | | | | blijkbaar voor lief dat met name dicht- |
| | damse hoogleraar letterkunde Thomas | | | | bundels dan niet meer uitgegeven |
| | Vaessens betoogde op 7 april in | | | | kunnen worden. |
| | nrc.next dat schrijvers zich niet moeten | | 220 | | (19) Natuurlijk hebben ook de |
85 | | verschuilen achter hun personages. De | | | | sociologen weer hun nutteloze praat op |
| | literatuur stelt zich veel te vrijblijvend | | | | de kwestie rond de kwaliteitsvraag los- |
| | op, vond hij. Zo noemde hij het | | | | gelaten. In Frankrijk betoogde Pierre |
| | verkeerd als een schrijver die zich voor | | | | Bourdieu dat het verschil in artistieke |
| | belediging moet verantwoorden in een | | 225 | | kwaliteit een bedenksel is van de beter |
90 | | rechtszaak, zich verdedigt door te | | | | gesitueerden, die daarmee hun maat- |
| | stellen: “Dat heb ik niet gezegd, maar | | | | schappelijke positie veilig willen |
| | een van mijn personages.” | | | | stellen door te veinzen dat alleen zij |
| | (8) Dat is een onzinnige eis van | | | | kunnen genieten van bepaalde soorten |
| | professor Vaessens. De schrijver zou | | 230 | | moeilijk toegankelijke kunst. Zij lezen |
95 | | wel heel erg in zijn vrijheid beknot | | | | expres ingewikkelde boeken om zich zo |
| | worden als hij zich bij iedere uiting van | | | | te onderscheiden van de domme |
| | zijn romanfiguren moest afvragen: | | | | massa. |
| | “Kan ik dat wel helemaal voor mijn | | | | (20) Uit de zo geschapen onzekerheid |
| | verantwoording nemen?” In uiterste | | 235 | | of er eigenlijk wel objectieve kwaliteits- |
100 | | consequentie zou dan ook de auteur | | | | verschillen bestaan, valt ook de steeds |
| | van een misdaadroman vervolgd | | | | weer oplaaiende strijd te verklaren over |
| | kunnen worden voor de moorden die hij | | | | de vraag of men leerlingen in het voort- |
| | laat plegen. | | | | gezet onderwijs ertoe mag verplichten |
| | (9) Het is duidelijk dat Vaessens het | | 240 | | een aantal literaire meesterwerken (de |
105 | | slachtoffer is van het vervagen van de | | | | zogenaamde ‘canon’ van de literatuur) |
| | grens tussen een literaire roman en een | | | | te lezen en te bestuderen in een |
| | journalistiek boek. In dat laatste werk | | | | historische context. Wie zich verzet |
| | kan de auteur inderdaad niet straffeloos | | | | tegen een dergelijke verplichte lijst, |
| | bestaande personen beledigen of aan- | | 245 | | miskent dat insiders wel degelijk over |
110 | | klagen. Maar een werk van fictie vertelt | | | | harde criteria beschikken om vast te |
| | gewoonlijk over verzonnen figuren, die | | | | stellen of een bepaald werk tot de |
| | dan ook de vrijheid moeten hebben om | | | | hogere literatuur gerekend mag worden |
| | te zeggen wat hun maar invalt. Dat | | | | of niet. |
| | betekent niet dat de schrijver zich aan | | 250 | | (21) Toen Herman Franke in zijn |
115 | | alle verantwoordelijkheid onttrekt. De | | | | column in de Volkskrant zijn lezers |
| | totale strekking van zijn roman zal hij | | | | onlangs opriep hem te helpen met het |
| | altijd wel degelijk voor zijn verantwoor- | | | | opstellen van een reeks criteria om ‘het |
| | ding nemen. | | | | verschil tussen lage en hoge literatuur’ |
| | (10) In april is, onder meer in NRC | | 255 | | te bepalen, leverde dat een lange rij |
120 | | Handelsblad, ook verbale strijd gevoerd | | | | overtuigende kenmerken van waarde- |
| | over de vraag of literatuur überhaupt | | | | volle literatuur op. Een van die ken- |
| | zinvolle uitspraken over de werkelijk- | | | | merken luidt: de betere roman laat |
| | heid kan doen. Als romans toch maar | | | | meer interpretaties toe en ontregelt wat |
| | verzonnen verhalen zijn, waarom | | 260 | | we kennen of menen te kennen, waar- |
125 | | zouden we dan al die moeite doen om | | | | door we de wereld op een nieuwe |
| | daar kennis van te nemen? Kunnen we | | | | manier gaan zien. Triviale lectuur |
| | dan niet met meer winst filosofische of | | | | daarentegen bevestigt wat we toch al |
| | historische boeken lezen? | | | | dachten. |
| | (11) Op dit soort vragen is al zo’n 2400 | | 265 | | (22) Er is, kortom, alle reden om de |
130 | | jaar geleden door Aristoteles afdoend | | | | scepsis van de postmodernen met een |
| | antwoord gegeven. In zijn Poetika | | | | korreltje zout te nemen. Door het lezen |
| | schrijft hij, als hij historische werken | | | | van een goed literair werk leren we nog |
| | met tragedies vergelijkt, dat die laatste | | | | altijd meer over de wereld dan door |
| | meer waarheid over het leven in het | | 270 | | alleen maar op eigen kracht rondtobben |
135 | | algemeen bevatten, omdat de | | | | in een grauwe, ondoorzichtige |
| | geschiedschrijver zich met alle moge- | | | | werkelijkheid. |