Background image

terug

Kansen en bedreigingen drogisterijartikelen

Kansen en bedreigingen op de markt voor drogisterijartikelen

Trends
De consument heeft duidelijk meer belangstelling voor gezondheid en persoonlijke verzorging. Dit zorgt voor een stijgende vraag naar gezonde voeding. Ook zijn er hogere uitgaven aan vitaminen, mineralen en voedingssupplementen. Daarnaast is er sprake van een trend naar luxe en gemak. Samen met de gunstige economische ontwikkelingen en de toegenomen koopkracht zorgen deze voor groeiende bestedingen.

Omzetgroei
De drogisten zagen hun omzetgroei vergeleken met eerdere jaren iets terugvallen.
Desondanks was de omzetgroei substantieel (ruim 6%). Ten opzichte van de belangrijkste concurrent, de supermarkt, hebben ze hun positie weten te handhaven. Een aantal redenen ligt hieraan ten grondslag:
  • adequaat inspelen op behoeftes van de consument (advies, service en persoonlijke bediening)
  • het voortouw nemen bij de introductie van nieuwe producten
  • hoge graad van samenwerking
  • sterke, professioneel geleide commerciële formules
Drie grootste
Bijna 85% van de winkels behoort tot een filiaalbedrijf of commercieel samenwerkingsverband. Daarbij domineren drie organisaties:
  • DynAretail (o.a. DA)
  • Etos
  • Kruidvat
Kansen
Voor de grotere, samenwerkende drogist zijn er kansen. Met een sterke formule kan hij optimaal inspelen op de thema's gezondheid en persoonlijke verzorging. Met nieuwe producten kan extra aandacht worden geschonken aan adviesgevoelige groepen, zoals bijvoorbeeld senioren en moeders van jonge kinderen. Vooral producten op het gebied van zelfmedicatie en gezondheid staan in de belangstelling, zoals:
  • functional foods
  • natuurlijke voeding
  • voedingssupplementen
Blijvende aandacht
Uiteraard dient ook aandacht te worden geschonken aan de kwaliteit van
  • locatie (bereikbaarheid, parkeren, bezoekersaantallen)
  • presentatie (aansprekend in- en exterieur)
Groei
De bestedingen aan zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en cosmetische artikelen zullen verder groeien. De groei zal echter vermoedelijk afzwakken. Tegelijkertijd zal de concurrentie toenemen, ook vanuit andere branches. De eerste 'Vitamine Shops' zijn reeds geopend. Zelfbediening is bij verkoop van zelfzorggeneesmiddelen nu wettelijk niet toegestaan. Toch is het einde van dit verbod in zicht. Naar verwachting zullen de beperkingen in 2003 verdwenen zijn. De supermarkt kan dan medicijnen in het schap leggen.

Concurrentie
De supermarkt zal niet schromen het prijswapen te hanteren om het marktaandeel te vergroten. De supermarkten streven naar uitbouw van het drogisterijassortiment. Ze missen echter nog voldoende gekwalificeerde drogisten. Dit is voor de drogisterij uiteraard gunstig.
Tegelijkertijd is deze problematiek ook voor hen bedreigend. De opvolging en overdracht worden namelijk bemoeilijkt. Bovendien worden steeds forsere bedragen voor goodwill betaald. Hierdoor worden de investeringen voor starters moeilijker financierbaar. Vooral de kleine, niet samenwerkende drogisten zullen het moeilijk krijgen en verdwijnen.