Background image

terug

Libertel

Libertel    Libertel een tweede plaats in de   middelgrote ondernemingen
Nederlandse markt waaropwaarbij meerdere abonnementen
De Libertel Groep - op 29 septemberinmiddels vijf partijen mobieleworden gekoppeld aan een voor
1995 in de lucht gegaan -telefoondiensten aanbieden.de klant optimale tariefvorm.
is actief in de snel groeiende
markt voor mobiele telefonie. DeInnovatief Ontwikkeling
onderneming richt zich op het
verschaffen van mobiele telefoondienstenSinds haar oprichting heeftLibertel is niet alleen in klantenaantallen
aan zowel de zakelijkeLibertel zich geprofileerd alsmaar ook in omzet
als de particuliere markt. Sindstrendsetter in de markt voorsterk gegroeid. In de periode
het verkrijgen van de licentiemobiele telefoondiensten.1 april 1997 tot en met 31 maart
voor digitale GSM technologie inLibertel streeft er voortdurend1999 is de netto omzet ruim
1995 is het klantenbestand vannaar met haar producten tegemoetverviervoudigd. Het boekjaar
Libertel gegroeid tot 1,4 miljoente komen aan de wensen1997 - 1998 werd met een positief
klanten waarmee een marktaandeelvan de klant, naar vrijheid,operationeel resultaat afgesloten.
van ca. 35 % is bereikt.kostenbeheersing, bereikbaarheidIn het boekjaar 1998 - 1999 werd
De omzet over het boekjaar toten gebruiksvriendelijkheid. Omeen winst na belasting behaald
31 maart 1999, bedroeg circadit optimaal te bereiken, heeftvan € 38,6 miljoen waarmee de
€ 0,59 miljard. Reeds na 22Libertel haar dienstverleningnetto marge op 6.6 % uitkwam.
maanden (juli 1997) werd degeorganiseerd langs een tweetalDoor de omvangrijke groei in
onderneming winstgevend.zakelijke lijnen - grootzakelijk ende markt voor mobiele telefonie,
Libertel, gevestigd in Maastricht,MKB - en een tweetal particulierekenmerkt Libertel zich in deze
heeft momenteel meer dan 2.200lijnen: één voor abonnementshoudersfase van haar bestaan door
medewerkers.en één voor pre-paidomvangrijke investeringen in het
klanten.netwerk en de organisatie. In de
Snel groeiend Nadat Libertel in 1996 alsperiode 1 april 1997 tot en met 31
eerste „bellen per seconde,maart 1999, investeerde de
De mobiele telefonie markt is eenbetalen per seconde” enonderneming circa € 0,45 miljard
sterk groeiende markt. De penetratie„regiovoordeel” introduceerde,in materiële vaste activa, hetgeen
van mobiele telefoons inwas het ook in 1997 de eerstedeels uit de kapitaalstorting van
Nederland heeft in de afgelopenaanbieder van het mobiel bellende aandeelhouders van het eerste
jaren een grote vlucht genomenzonder abonnement („pre-paid”).uur en deels met vreemd
en is nu met ca. 25% in lijn metVerder introduceerde Libertelvermogen werd gefinancierd.
het Europese gemiddelde.eveneens als eerste in NederlandDoordat Libertel haar hele
Libertel, als een van de eerstede spraakmakende dienst „Viawinst heeft gereserveerd kon het
aanbieders in de NederlandseVoice” waarmee de mobieleeigen vermogen van de onderneming
markt, heeft een belangrijke rolbeller spraakgestuurd nummersin 1999 groeien tot
in deze ontwikkeling gespeeld.kan kiezen. Specifiek voor de€ 168 miljoen.
Sinds begin 1997 is het aantalzakelijke markt heeft Libertel
mobiele bellers in Nederland„Libertel Corporate Net”Beursintroductie
meer dan verdubbeld, tot 4geïntroduceerd, een dienst,
miljoen op dit moment.Terwijlwaarbij integratie van de bedrijfstelefooncentraleMomenteel heeft Libertel twee
Libertel in december 1997 nogmet het Libertelgrootaandeelhouders, het Engelse
haar 500.000ste klant verwelkomde,netwerk plaatsvindt. Naast constantetelecombedrijf Vodafone met
werd in oktober 1998 hetvernieuwing van technologisch70%, en de Nederlandse
niveau van een miljoen klanteninnovatieve diensten,bankverzekeraar ING Groep met
bereikt. In april 1999 kanstreeft Libertel naar het vereenvoudigenthans 30% van het uitstaande
Libertel, als gevolg van de introductievan abonnementen enaandelenpakket.
van de pre-paid servicehet aanbieden van nieuweBij de introductie op de AEXEffectenbeurs
welke een sterke groei impulsabonnementsvormen. Zo werdzal de ING Groep
met zich meebracht, reeds 1,4voor de particuliere markt dehaar belang terugbrengen tot
miljoen klanten tot haar bestand„Libertel iZi” pre-paid dienstcirca 5%, waardoor 25% van de
rekenen waarmee het een marktaandeelgeïntroduceerd en werd voor deaandelen na introductie vrij
in de markt voor mobielezakelijke markt ”Libertelverhandelbaar zal zijn.
telefonie bereikt van ca. 35%.Corporate Pack” ontworpen, een
Met dit marktaandeel bekleedtabonnementsvorm voor de


bron: brochure Postbank inzake emissie Libertel aandelen (gewijzigd)