Background image

terug

Conjunctuurontwikkeling binnen de wonenmarkt

Conjunctuurontwikkeling binnen de wonenmarkt 2004-2006

De wonenmarkt
In vergelijking met de overige detailhandelsbranches wordt de woonbranche relatief zwaar getroffen door de economische recessie. Het aantal bedrijven dat door omzetverlies en relatieve kostenstijgingen in de problemen is geraakt, is aanmerkelijk toegenomen. Het consumentenvertrouwen is laag en bestedingen aan duurzame artikelen worden uitgesteld. Daarnaast speelt ook de terugval in het aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen de branche parten. Een verhuizing is voor consumenten immers het moment om tot de aanschaf van een nieuw interieur over te gaan. Naar verwachting bereikt de woonbranche in 2007 haar conjuncturele dal. Het consumentenvertrouwen lijkt het dieptepunt te zijn gepasseerd en voorzienbaar is dat de productie van nieuwbouwwoningen weer enigszins zal aantrekken.

Cijfermatige ontwikkelingen in 2005 en 2006
De totale consumentenbestedingen voor alle afzetkanalen betreffende het wonen lieten in 2006 een daling zien van 5% ten opzichte van 2005. In 2005 was ook al een daling opgetreden van 2,3% ten opzichte van 2004. In onderstaand overzicht zijn de omzetontwikkeling van de productgroepen binnen de woonbranche in miljoenen euro’s en de procentuele daling ten opzichte van het voorgaande jaar weergegeven.

 MeubelenVloerbedekking
jaar× € 1 miljoen% daling× € 1 miljoen% daling
20043.750 1.200 
20053.7001,3%1.1504,2%
20063.4008,2%1.1451,0%

bron: Cijfers & Trends Rabobank (gewijzigd)