Conjunctuurontwikkeling binnen de wonenmarkt 2004-2006
De wonenmarkt
In vergelijking met de overige detailhandelsbranches wordt de woonbranche relatief zwaar
getroffen door de economische recessie. Het aantal bedrijven dat door omzetverlies en
relatieve kostenstijgingen in de problemen is geraakt, is aanmerkelijk toegenomen.
Het consumentenvertrouwen is laag en bestedingen aan duurzame artikelen worden
uitgesteld. Daarnaast speelt ook de terugval in het aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen
de branche parten. Een verhuizing is voor consumenten immers het moment om tot de
aanschaf van een nieuw interieur over te gaan.
Naar verwachting bereikt de woonbranche in 2007 haar conjuncturele dal. Het
consumentenvertrouwen lijkt het dieptepunt te zijn gepasseerd en voorzienbaar is dat de
productie van nieuwbouwwoningen weer enigszins zal aantrekken.
Cijfermatige ontwikkelingen in 2005 en 2006
De totale consumentenbestedingen voor alle afzetkanalen betreffende het wonen lieten in
2006 een daling zien van 5% ten opzichte van 2005. In 2005 was ook al een daling
opgetreden van 2,3% ten opzichte van 2004.
In onderstaand overzicht zijn de omzetontwikkeling van de productgroepen binnen de
woonbranche in miljoenen euro’s en de procentuele daling ten opzichte van het voorgaande
jaar weergegeven.
Meubelen | Vloerbedekking | |||
jaar | × € 1 miljoen | % daling | × € 1 miljoen | % daling |
2004 | 3.750 | 1.200 | ||
2005 | 3.700 | 1,3% | 1.150 | 4,2% |
2006 | 3.400 | 8,2% | 1.145 | 1,0% |