terug
Hulp voor de particuliere beleggers
De beperkte transparantie van de beleggingsovereenkomsten heeft tot klachten
van de particuliere beleggers geleid.
In plaats van individueel juridisch actie te
ondernemen, proberen de volgende partijen de belangen van de particuliere
beleggers collectief te behartigen:
- Twee onafhankelijke stichtingen
De Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim.
Voor € 25,- respectievelijk € 29,95 kan een particuliere belegger zich aansluiten bij één
van deze stichtingen, die proberen tot een collectieve schadevergoeding te
komen.
De macht van de stichtingen is afhankelijk van hun aantal
aangesloten particuliere beleggers.
Ze vertegenwoordigen samen inmiddels
(september 2008) 150.000 particuliere beleggers.
- De Ombudsman Financiële Dienstverlening
Bij de Ombudsman Financiële Dienstverlening kunnen particuliere beleggers
terecht met hun klachten over banken.
De Ombudsman heeft klachten van
particuliere beleggers ontvangen over beleggingsovereenkomsten.
Hij heeft ze beoordeeld en de volgende normen opgesteld:
Normen van de Ombudsman in relatie tot de uitgangspunten van de Landsbank
In onderstaand schema zijn de normen van de Ombudsman en de uitgangspunten van de Landsbank vermeld:
|
uitgangspunten Landsbank |
normen van de Ombudsman |
kosten |
|
|
afsluitprovisie |
niet transparant |
€ 1.000,- bij afsluiten polis, in te houden op eerste inleg |
beheerskosten |
niet transparant |
jaarlijks 2,5% van het
opgebouwd vermogen aan
het begin van het jaar |
jaarlijks rendement |
de ontwikkeling van de AEX index |
bruto jaarlijks 6% op het
opgebouwd vermogen aan
het begin van het jaar |
Toelichting:
Het rendement bestaat uit koerswinst en netto dividend. Het netto dividend
wordt niet uitgekeerd, maar herbelegd.
Rendement en beheerskosten worden steeds aan het eind van het jaar
berekend over het opgebouwde vermogen aan het begin van het jaar.
Er dient naar de opvatting van de Ombudsman voor de consument jaarlijks
3,5% (6% - 2,5%) netto rendement over te blijven.