| | Voorwoord | | 50 | | daaraan tegemoet komen. De FNV-bonden |
| | Sinds het verschijnen van 'Leren loont', de | | | | zullen stap voor stap, maar onomkeerbaar, |
| | vorige coördinatienota arbeidsvoorwaarden- | | | | in de komende jaren via het CAO- |
| | beleid is er veel veranderd. Het gaat | | | | instrument de condities scheppen voor |
| | duidelijk slechter met de economie. Er is | | | | werknemers om hun eigen loopbaan en |
5 | | een ander kabinet (CDA-VVD-LPF) dat - | | 55 | | arbeidsvoorwaarden meer en meer af te |
| | hoe je het ook wendt of keert - een andere | | | | stemmen op en te laten meebewegen met de |
| | invulling zal geven aan de | | | | levensfase waarin ze verkeren. De |
| | overlegverhouding met de vakbeweging en | | | | ontwikkeling van de CAO heeft |
| | de werkgevers. De wind gaat uit een andere | | | | dientengevolge de laatste jaren ook niet stil |
10 | | hoek waaien. We zullen ons op alle plekken | | 60 | | gestaan. Sectorale CAO-afspraken kregen |
| | en in alle overlegsituaties waar dat mogelijk | | | | een aanvulling en uitwerking op |
| | is meer gaan profileren, tegen de wind in | | | | bedrijfsniveau. En we kwamen specifieke |
| | dus. | | | | keuzemenu's in CAO's overeen. Hierdoor |
| | | | | | kreeg de ondernemingsraad een steeds |
| | De FNV en de FNV-bonden kiezen ten | | 65 | | grotere rol in het CAO-overleg en bij de |
15 | | opzichte van ieder kabinet een zakelijke | | | | uitwerking van bedrijfsspecifieke afspraken. |
| | benadering. De politieke kleur van het | | | | In de toekomst zullen de bonden en de |
| | kabinet speelt geen rol. We beoordelen het | | | | ondernemingsraden steeds intensiever |
| | op zijn daden. De FNV wil ook | | | | samenwerken op deze thema's. |
| | verantwoordelijkheden delen door op | | | | |
20 | | centraal niveau gezamenlijke afspraken te | | | | De economie en de verantwoorde |
| | maken. Dat is nooit een doel op zich, maar | | | | loonkostenontwikkeling |
| | wel een middel om de realisatie van eigen | | 70 | | In 2001 en 2002 is het in economisch |
| | beleidsdoelstellingen dichterbij te brengen: | | | | opzicht slechter gegaan dan in de daaraan |
| | een eerlijke inkomensverdeling, meer banen | | | | voorafgaande jaren. En de vooruitzichten |
25 | | en betere mogelijkheden tot ontplooiing | | | | voor 2003 zijn nog niet al te best. De |
| | voor alle werknemers. Op het werk zelf, | | | | economische groei is teruggelopen, de |
| | maar ook thuis. | | 75 | | werkloosheid vertoont een stijgende |
| | | | | | tendens. De inflatie blijft te hoog. (…) |
| | De toekomst en de CAO | | | | Al met al is het zaak om alert te blijven en |
| | In 2002 bestaat de Wet op de CAO precies | | | | een verantwoorde ontwikkeling van de |
| | 75 jaar. Maar al lang voor 1927 sloten | | | | loonkosten na te streven. Dat moet echter |
30 | | vakbonden collectieve | | 80 | | wel mogelijk gemaakt worden. De |
| | arbeidsovereenkomsten af met werkgevers. | | | | kabinetsplannen geven een extra druk op de |
| | De CAO wás en ís het belangrijkste eigen | | | | loonkostenontwikkelingen. Daarnaast zijn er |
| | instrument van de vakbeweging (…). | | | | nog steeds individuele topmanagers die het |
| | (…) | | | | klimaat bederven door zelfverrijking. |
| | Kortom, de levensloopbanen van mensen | | | | (…) |
35 | | zijn diverser geworden. Dit is direct één van | | 85 | | Andere werkgevers kiezen er juist voor om |
| | de belangrijkste nieuwe beleidsuitdagingen | | | | boven de CAO uit extra |
| | voor het CAO-beleid van de komende jaren: | | | | beloningscomponenten aan hun werknemers |
| | de invulling en concretisering van het | | | | toe te kennen. Het tot stand brengen van een |
| | levensloopperspectief. | | | | verantwoorde loonkostenontwikkeling is |
| | | | 90 | | geen éénrichtingsverkeer van vakbeweging |
40 | | Werken doe je niet voor drie maanden of | | | | naar werkgevers. Het is het resultaat van een |
| | drie jaar, maar veel langer. De meeste | | | | breed gedragen wilsovereenstemming tussen |
| | mensen hebben gedurende tientallen jaren | | | | werknemers- en werkgeversorganisaties. Die |
| | een betaalde baan. Ze beginnen op | | | | wilsovereenstemming moet leiden tot |
| | betrekkelijk jonge leeftijd en eindigen rond | | 95 | | gezamenlijke afspraken over brede |
45 | | hun zestigste. Gedurende die lange periode | | | | arbeidsvoorwaardenpakketten. Uitwassen |
| | veranderen hun levensomstandigheden | | | | zoals hierboven beschreven, dreigen een |
| | geleidelijk, maar voortdurend. (…) | | | | zelfstandig obstakel te worden om een |
| | | | | | verantwoorde loonkostenontwikkeling te |
| | In het komende CAO-overleg gaan de FNV- | | 100 | | realiseren. |
| | bonden proberen om afspraken te maken die | | |