| | De democratie in de wereld is in het slop | | | | warm te krijgen voor de democratie. |
| | geraakt, concludeert het UNDP, de | | 65 | | Het UNDP suggereert in zijn rapport dat |
| | ontwikkelingsorganisatie van de Verenigde | | | | ontwikkelingslanden beter af zijn met een |
| | Naties, in een deze week verschenen | | | | democratisch bewind. Democratie helpt |
5 | | rapport. UNDP-chef Mark Malloch Brown | | | | immers hongersnoden voorkomen. Uit vrees |
| | riep de internationale gemeenschap dan ook | | | | voor de kiezers komen gekozen politici |
| | op gezamenlijk te streven naar een 'tweede | | 70 | | sneller in actie dan hun autoritaire collega's. |
| | golf' van democratisering (Opiniepagina, 24 | | | | Democratie is ook een betere waarborg voor |
| | juli). | | | | politieke stabiliteit en het biedt mensen |
10 | | Dat klinkt loffelijk, om niet te zeggen | | | | zeggenschap over hun eigen lot, zo stelt het |
| | politiek correct. Welk fatsoenlijk mens zou | | | | UNDP-rapport. |
| | zich nu tegen meer democratie willen | | 75 | | Dat moge zo zijn, maar Afrikanen of |
| | verzetten? Toch vallen er wel degelijk | | | | Aziaten die ervan uitgaan dat wanneer ze |
| | kritische kanttekeningen te plaatsen bij de | | | | maar eenmaal een democratisch bestuur |
15 | | oproep van het UNDP. | | | | hebben ze wel snel welvarend worden, |
| | Een van de zaken waarop het UNDP-rapport | | | | hebben een goede kans bedrogen uit te |
| | maar mondjesmaat ingaat, is de vraag | | 80 | | komen. Ook het UNDP zelf erkent dat er |
| | waaromde democratie in veel | | | | geen enkel direct causaal verband is |
| | ontwikkelingslanden nu eigenlijk zo pover | | | | aangetoond tussen democratie en welvaart. |
20 | | functioneert. Zonder een antwoord daarop, | | | | Veelzeggend is een vergelijking tussen de |
| | lijkt zo'n 'tweede golf' tot mislukken | | | | giganten China en India, die zich 50 jaar |
| | gedoemd. | | 85 | | geleden ruwweg op hetzelfde niveau |
| | Het UNDP stipt ter verklaring kort de | | | | bevonden. Het autoritair bestuurde China |
| | wijdverbreide corruptie onder politici en | | | | ligt, mede door een verlicht beleid op het |
25 | | ambtenaren aan en het feit dat lokale elites | | | | gebied van onderwijs en volksgezondheid, |
| | zich nogal eens meester maken van | | | | in sociaal-economisch opzicht ver voor op |
| | democratische instituties. Zulke praktijken, | | 90 | | het democratische India, dat juist op deze |
| | zo leert de ervaring echter, laten zich heel | | | | terreinen slecht heeft gepresteerd. |
| | moeilijk uitroeien als ze eenmaal wortel | | | | Malloch Brown pleit ervoor de democratie |
30 | | hebben geschoten. | | | | snel te introduceren in de Arabische wereld. |
| | Ernstiger is dat het UNDP geen woord vuil | | | | Dat lijkt een onzeker avontuur. Zeker bij |
| | maakt aan de omstandigheid dat de eigen | | 95 | | economische tegenwind kunnen islamitische |
| | oeroude bestuurlijke tradities in veel | | | | fundamentalisten in sommige landen heel |
| | ontwikkelingslanden op gespannen voet | | | | wel een meerderheid halen. Dan dringt zich, |
35 | | staan met de in het westen ontwikkelde | | | | net als in Algerije in 1992, een duivels |
| | vorm van democratie. Democratie is geen | | | | dilemma op: moet zo'n uitslag worden |
| | pasklare jas voor ieder land. Vooral in | | 100 | | gerespecteerd (…)? |
| | Afrika, het Midden-Oosten en Azië spelen | | | | Ten slotte gaat het UNDP voorbij aan een |
| | etnische en tribale leiders nog altijd een | | | | minder plezierig aspect van democratische |
40 | | hoofdrol, vooral op het platteland. Dat doen | | | | stelsels: hun naar binnen gekeerde, op het |
| | ze vaak achter een façade van democratische | | | | eigen belang gerichte aard. (…) |
| | instellingen, maar op een wijze die verder | | 105 | | Malloch Brown en de auteurs van het |
| | niet veel met democratie heeft uit te staan. | | | | UNDP-rapport zullen op al deze punten |
| | Of buitenstaanders dat nu leuk vinden of | | | | ongetwijfeld betogen dat autoritaire regimes |
45 | | niet, ze zullen zulke lokale, meestal nogal | | | | niets beters hebben te bieden dan |
| | autoritair ingestelde leiders wel serieus | | | | democratische. Met de geschiedenis in de |
| | moeten nemen. | | 110 | | hand kunnen ze bovendien op goede |
| | Ook onderschat de VN-organisatie de | | | | gronden beweren dat de slechtste autoritaire |
| | gevolgen van beschaamde verwachtingen bij | | | | regimes nog altijd veel rampzaliger waren |
50 | | de bevolking. In een land als Pakistan, dat | | | | dan de slechtste democratische. Daar valt |
| | van 1988 tot 1999 op papier democratisch | | | | weinig tegen in te brengen, maar toch kan |
| | was, vulden de gekozen politici zo | | 115 | | betoogd worden dat een autoritair bewind |
| | schaamteloos hun zakken dat er een zucht | | | | niet per definitie slechter is dan een |
| | van opluchting klonk toen generaal | | | | (pseudo-)democratische regering. Het |
55 | | Musharraf de macht greep. Met diep | | | | verband tussen ontwikkeling en democratie |
| | wantrouwen bezien de meeste Pakistanen | | | | is helaas nog weinig eenduidig. Zelfs de |
| | dan ook elk nieuw democratisch experiment, | | 120 | | vurigste aanhanger van de democratie doet |
| | al heeft de militaire regering er zelf evenmin | | | | er in elk geval goed aan te onderkennen dat |
| | veel van gebakken. Maar juist wegens de | | | | er ook aan de heerschappij van het volk |
60 | | pretenties van een democratie voor alle | | | | nadelen kunnen kleven. |
| | burgers, leidt een democratische mislukking | | | | |
| | tot cynisme over de politiek. Des te | | | | Floris van Straaten is redacteur van NRC |
| | moeilijker wordt het daarna een land weer | | | | Handelsblad |