| | Het recente SCP-rapport onderschat | | | | hanteert moet een alleenverdiener met |
| | de positieve gevolgen van betaald | | | | kinderen een inkomen verdienen van meer |
| | werk. Volgens Raymond Gradus tonen | | | | dan 130 procent van het minimumloon om |
| | cijfers de effectiviteit van het | | | | niet tot de ‘armen’ te worden gerekend. |
5 | | werkgelegenheidsbeleid aan en zullen | | 65 | | Bovendien is de door het SCP |
| | de gevolgen van vergrijzing ook het | | | | geïdentificeerde groep van ‘werkende |
| | best worden opgevangen met een | | | | armen’ zeer heterogeen. In veel gevallen |
| | hogere arbeidsparticipatie. | | | | gaat het om studenten of om alleenstaanden |
| | | | | | na een echtscheiding, die na verloop van tijd |
| | In een recente studie Over werken in de | | 70 | | de ‘armoede’ weer weten te ontstijgen. |
10 | | postindustriële samenleving stelt Paul de | | | | In hetzelfde SCP-rapport wordt een |
| | Beer van het Sociaal en Cultureel | | | | cohortanalyse (waarin individuen in de loop |
| | Planbureau (SCP) dat uit cijfers zou blijken | | | | der tijd worden gevolgd) opgevoerd waarin |
| | “dat werkgelegenheidsbeleid geen effectief | | | | wordt aangegeven dat ‘na acht jaar negen |
| | middel is om armoede te bestrijden.” Dat is | | 75 | | van de tien werkvinders uit de armoede zijn |
15 | | zoiets als beweren dat betere voeding en | | | | ontsnapt’. |
| | meer lichaamsbeweging niet bevorderlijk | | | | Een internationale vergelijking (ministerie |
| | zijn voor de gezondheid. En als Paul de | | | | van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, De |
| | Beer meer naar de cijfers had gekeken, had | | | | Nederlandse verzorgingsstaat, Den Haag; |
| | hij die conclusie ook niet kunnen trekken. | | 80 | | SDU, 2000, pagina 26) laat zien dat in de |
20 | | De werkgelegenheid nam in de jaren | | | | Europese landen vergroting van de |
| | negentig toe met 23 procent. | | | | arbeidsparticipatie tot minder armoede leidt. |
| | In eerste instantie hebben jongeren en hoger | | | | Alleen de Verenigde Staten, het Verenigd |
| | opgeleide vrouwen daarvan geprofiteerd. | | | | Koninkrijk en Canada passen niet in dit |
| | Maar de werkgelegenheidsgroei heeft ook | | 85 | | beeld. Dat komt omdat vanwege het lage |
25 | | veel uitkeringsgerechtigden aan een baan | | | | minimumloon in deze landen sprake is van |
| | geholpen. Omdat de studie van het SCP zich | | | | een omvangrijke groep ‘working poor’. |
| | echter beperkt tot 1997, is dat buiten beeld | | | | Gezien het niveau van ons wettelijk |
| | gebleven. Cijfers van 1998 en later laten | | | | minimumloon is daarvan in Nederland geen |
| | zien dat het aantal bijstandsgerechtigden ten | | 90 | | sprake. Ook uit andere studies blijkt het |
30 | | opzichte van 1995 met bijna 30 procent is | | | | positieve verband tussen arbeidsparticipatie |
| | gedaald en dat het aantal WW'ers sinds 1996 | | | | en vermindering van armoede. Werken is en |
| | is verminderd van 370 duizend naar 160 | | | | blijft derhalve de beste remedie tegen |
| | duizend. | | | | armoede. |
| | Maar ook voor de periode 1990-1997 is de | | 95 | | Een andere conclusie van Paul de Beer is dat |
35 | | situatie anders dan het SCP schetst. Stonden | | | | ‘het belang van betaald werk in onze |
| | er in 1990 tegenover elke honderd | | | | samenleving vooral is gelegen in het feit dat |
| | werkenden nog 42 uitkeringsgerechtigden | | | | het zo belangrijk wordt gevonden’. Daarmee |
| | (exclusief AOW'ers), in 1997 was dit aantal | | | | onderschat hij de positieve sociale gevolgen |
| | gedaald tot 35 en op dit moment zijn het er | | 100 | | van betaald werk. Een baan is een prima |
40 | | 30. De effectiviteit van het | | | | remedie tegen sociale uitsluiting. Maar het |
| | werkgelegenheidsbeleid lijkt me met deze | | | | belang van betaald werk gaat nog veel |
| | cijfers voldoende aangetoond. | | | | verder. Het versterkt immers ook het |
| | De Beer wijst erop dat het aantal | | | | draagvlak voor de financiering van de |
| | huishoudens zonder arbeidsinkomen slechts | | 105 | | verzorgingsstaat. |
45 | | is gedaald van 40 procent naar 39 procent en | | | | Het evenwichtsherstel in de |
| | concludeert hieruit dat de armoede niet is | | | | overheidsfinanciën is ondenkbaar zonder de |
| | teruggedrongen. Maar leven van een | | | | vele extra banen die in de afgelopen jaren |
| | uitkering of pensioen is niet hetzelfde als | | | | zijn gecreëerd. En de vergrijzing maakt een |
| | armoede. Tachtig procent van de | | 110 | | verdere banengroei noodzakelijk. Volgens |
50 | | huishoudens zonder arbeidsinkomen heeft | | | | berekeningen van het CPB zullen de |
| | een inkomen boven het sociaal minimum. | | | | komende 30 à 40 jaar de collectieve lasten |
| | De Beer gooit hiermee ten onrechte de | | | | van vergrijzing fors gaan stijgen. Als we die |
| | vergrijzing en armoede op een hoop. | | | | met een hogere arbeidsparticipatie kunnen |
| | Ook de armoededefinitie zoals die in het | | 115 | | opvangen, worden alternatieve, meer |
55 | | SCP-rapport wordt gehanteerd verdient | | | | pijnlijke maatregelen, minder urgent. |
| | nuancering. De armoedegrens die het SCP | | | | |
| | gebruikt ligt ver boven het sociaal | | | | Raymond Gradus is hoofd van de afdeling |
| | minimum. Hierdoor worden personen tot de | | | | lonen en inkomensvraagstukken van het |
| | ‘armen’ gerekend, die daar niet thuis horen. | | | | ministerie van Sociale Zaken en |
60 | | Op grond van de definitie die het SCP | | | | Werkgelegenheid. |