| | De conclusie is scherp: laten we maar | | | | Een mildere vorm van paternalisme gaat |
| | ophouden met de ontwikkelingssamenwerking. | | | | schuil achter de op zichzelf begrijpelijke eis |
| | Ambassadeur P. Marres trok | | | | dat de hulp effectief wordt besteed. |
| | de uiterste consequentie uit zijn jarenlange | | | | Afgezien van de vraag hoe die effectiviteit |
5 | | ervaring met hulp aan arme landen. Op 10 | | 30 | | gemeten kan worden, betekent het altijd: |
| | mei constateerde Marres in een artikel op | | | | controle en bemoeienis in het ontvangende |
| | deze pagina dat Ethiopië zeer wel in staat is | | | | land. |
| | een leger te onderhouden. Waarom zou zo’n | | | | (…) |
| | land dat vermogen niet kunnen aanwenden | | | | De zelfstandigheid van de |
10 | | om het lot van zijn bevolking te verbeteren? | | | | ontwikkelingslanden moet voorop staan. Het |
| | | | 35 | | wegnemen van handelsbarrières is daarvoor |
| | Marres’ betoog stemt tot nadenken, ook al is | | | | een eerste vereiste. (...) |
| | het afschaffen van de hulp een brug te ver. | | | | Hoe groter de afstand tussen donor en |
| | De ambassadeur wijst terecht op het | | | | ontvanger is, hoe beter. Kredietverlening |
| | paternalisme dat onverbrekelijk aan het | | | | door middel van ontwikkelingsbanken is te |
15 | | geven van ontwikkelingshulp is verbonden. | | 40 | | prefereren boven bilaterale hulp. De |
| | Hiermee raakt hij aan een fundamenteel | | | | Verenigde Naties, berucht om hun |
| | dilemma. (…) | | | | bureaucratisch onvermogen, werkt aan |
| | | | | | verbetering van de effectiviteit van hun |
| | Het Nederlandse ontwikkelingsbeleid is | | | | organisaties. Hopelijk biedt dat perspectief |
| | bijvoorbeeld gericht op het versterken van | | 45 | | op ontwikkelingssamenwerking zonder |
20 | | de positie van vrouwen. Niet elk | | | | paternalistische bijsmaak. |
| | (islamitisch) land denkt daarover hetzelfde | | | | |
| | als minister Herfkens, maar zal toch de gulle | | | | |
| | geefster naar de mond praten. Zo onstaat een | | | | |
| | dubbele boekhouding: één voor Den Haag, | | | | |
25 | | en een andere voor de praktijk. | | |