Background image

terug

Schaf ontwikkelingshulp af

Schaf ontwikkelingshulp af

Pieter Marres

 Het afschaffen van de    hanteert. Is het tegen deze achtergrond
 ontwikkelingshulp geeft mensen hun50 verbazingwekkend dat regeringen van
 waardigheid terug en pas dan is het derdewereldlanden weinig initiatief tonen,
 dekolonisatieproces afgerond, stelt een afwachtende houding aannemen en de
5 Pieter Marres. Bovendien biedt het donorgemeenschap verwijten onvoldoende
 ontwikkelingslanden de kans om de te doen? We doen wellicht onvoldoende,
 westerse scepsis over hun capaciteiten55 maar nog meer doen we het verkeerd.
 te weerleggen. Interessanter is ons voor te stellen wat er
 (…) gebeurt als we de hulp afschaffen. Wat zijn
 De rijke landen geven gezamenlijk per jaar daar de voordelen van, wat de nadelen? Het
10 ongeveer 53 miljard dollar uit aan afschaffen van de hulp geeft mensen hun
 ontwikkelingshulp. Dit bedrag is de60 waardigheid terug. Dan pas is het
 afgelopen jaren nagenoeg gelijk gebleven en dekolonisatieproces afgerond. Veel energie
 komt overeen met 0,22 procent van het en intellectuele capaciteit die tot dusver
 Bruto Nationaal Product van de besteed worden aan de donoren kan dan
15 donorlanden, terwijl in de Verenigde Naties worden aangewend om het eigen
 afgesproken is om 0,7 procent, ruim drie65 ontwikkelingsproces vorm te geven. Dit
 keer zoveel dus, uit te geven. Het ziet er niet behoeft niet te betekenen dat er geen
 naar uit dat de hulp de komende jaren nog internationaal overleg meer zal plaats
 aanzienlijk zal stijgen, het vinden, maar dit gebeurt dan op basis van
20 tegenovergestelde kan eerder verwacht gelijkwaardigheid en economische belangen.
 worden.70 Men zal het investeringsklimaat zodanig
  moeten aanpassen dat investeerders
 Wanneer we het totale hulpbedrag vertalen aangetrokken worden en westerse markten
 naar individuele landen dan ontvangt een moeten worden opengesteld.
 gemiddeld ontwikkelingsland per hoofd van 
25 de bevolking tussen de 10 en 50 dollar, met Als er geen hulp meer wordt gegeven, zal
 uitschieters naar beneden (India komt niet75 het belastingsysteem niet alleen hervormd
 verder dan 2 dollar) en naar boven (Israël moeten worden, maar de belastingen ook
 gaat richting 180 dollar per inwoner). Voor daadwerkelijk moeten worden geïnd en de
 85 procent van de ontwikkelingslanden water- en elektriciteitsrekening betaald.
30 bedraagt het hulpbedrag minder dan 10 Belasting betalende burgers zullen eisen
 procent van hun nationaal inkomen. De80 stellen aan de overheid.
 doelstellingen van de hulp zijn breed en De internationale politieke dialoog wordt
 verstrekkend: armoedebestrijding staat gezuiverd van de eindeloze reeks
 voorop, maar niet bij elke donor. (…) goedbedoelde ontwikkelingsprioriteiten,
  waarmee men wel moet instemmen om de
35 De donors stellen ook op procedureel vlak85 donorgelden veilig te stellen.
 een scala aan eisen. Al zijn er in het kader U zult zich afvragen of de
 van de OESO al 25 jaar discussies over het ontwikkelingslanden hiertoe in staat zijn.
 stroomlijnen van het beleid en beheer, de Hoewel ik aarzel die vraag te beantwoorden
 minister voor Ontwikkelingssamenwerking met een volmondig ‘ja’, is het zeker wel
40 in een derdewereldland wordt nog steeds90 mogelijk. (…)
 geconfronteerd met evenzovele procedures 
 en regelgeving als er donoren zijn. De EUlidstaten Geen financiële bijdrage meer kunnen
 volgen niet de regels van de leveren aan de Derde Wereld gaat eigenlijk
 Europese Commissie; de leden van de in tegen onze gevoelens, en politiek lijkt er
45 Wereldbank niet de Wereldbank-procedures. evenmin een draagvlak voor deze
 Tegelijkertijd verwachten we dat het95 benadering. Maar is dat voldoende reden om
 ontwikkelingsland zijn eigen doelstellingen door te gaan?
 formuleert en een transparante regelgeving

bron: de Volkskrant van 10 mei 2001