| | Het afschaffen van de | | | | hanteert. Is het tegen deze achtergrond |
| | ontwikkelingshulp geeft mensen hun | | 50 | | verbazingwekkend dat regeringen van |
| | waardigheid terug en pas dan is het | | | | derdewereldlanden weinig initiatief tonen, |
| | dekolonisatieproces afgerond, stelt | | | | een afwachtende houding aannemen en de |
5 | | Pieter Marres. Bovendien biedt het | | | | donorgemeenschap verwijten onvoldoende |
| | ontwikkelingslanden de kans om de | | | | te doen? We doen wellicht onvoldoende, |
| | westerse scepsis over hun capaciteiten | | 55 | | maar nog meer doen we het verkeerd. |
| | te weerleggen. | | | | Interessanter is ons voor te stellen wat er |
| | (…) | | | | gebeurt als we de hulp afschaffen. Wat zijn |
| | De rijke landen geven gezamenlijk per jaar | | | | daar de voordelen van, wat de nadelen? Het |
10 | | ongeveer 53 miljard dollar uit aan | | | | afschaffen van de hulp geeft mensen hun |
| | ontwikkelingshulp. Dit bedrag is de | | 60 | | waardigheid terug. Dan pas is het |
| | afgelopen jaren nagenoeg gelijk gebleven en | | | | dekolonisatieproces afgerond. Veel energie |
| | komt overeen met 0,22 procent van het | | | | en intellectuele capaciteit die tot dusver |
| | Bruto Nationaal Product van de | | | | besteed worden aan de donoren kan dan |
15 | | donorlanden, terwijl in de Verenigde Naties | | | | worden aangewend om het eigen |
| | afgesproken is om 0,7 procent, ruim drie | | 65 | | ontwikkelingsproces vorm te geven. Dit |
| | keer zoveel dus, uit te geven. Het ziet er niet | | | | behoeft niet te betekenen dat er geen |
| | naar uit dat de hulp de komende jaren nog | | | | internationaal overleg meer zal plaats |
| | aanzienlijk zal stijgen, het | | | | vinden, maar dit gebeurt dan op basis van |
20 | | tegenovergestelde kan eerder verwacht | | | | gelijkwaardigheid en economische belangen. |
| | worden. | | 70 | | Men zal het investeringsklimaat zodanig |
| | | | | | moeten aanpassen dat investeerders |
| | Wanneer we het totale hulpbedrag vertalen | | | | aangetrokken worden en westerse markten |
| | naar individuele landen dan ontvangt een | | | | moeten worden opengesteld. |
| | gemiddeld ontwikkelingsland per hoofd van | | | | |
25 | | de bevolking tussen de 10 en 50 dollar, met | | | | Als er geen hulp meer wordt gegeven, zal |
| | uitschieters naar beneden (India komt niet | | 75 | | het belastingsysteem niet alleen hervormd |
| | verder dan 2 dollar) en naar boven (Israël | | | | moeten worden, maar de belastingen ook |
| | gaat richting 180 dollar per inwoner). Voor | | | | daadwerkelijk moeten worden geïnd en de |
| | 85 procent van de ontwikkelingslanden | | | | water- en elektriciteitsrekening betaald. |
30 | | bedraagt het hulpbedrag minder dan 10 | | | | Belasting betalende burgers zullen eisen |
| | procent van hun nationaal inkomen. De | | 80 | | stellen aan de overheid. |
| | doelstellingen van de hulp zijn breed en | | | | De internationale politieke dialoog wordt |
| | verstrekkend: armoedebestrijding staat | | | | gezuiverd van de eindeloze reeks |
| | voorop, maar niet bij elke donor. (…) | | | | goedbedoelde ontwikkelingsprioriteiten, |
| | | | | | waarmee men wel moet instemmen om de |
35 | | De donors stellen ook op procedureel vlak | | 85 | | donorgelden veilig te stellen. |
| | een scala aan eisen. Al zijn er in het kader | | | | U zult zich afvragen of de |
| | van de OESO al 25 jaar discussies over het | | | | ontwikkelingslanden hiertoe in staat zijn. |
| | stroomlijnen van het beleid en beheer, de | | | | Hoewel ik aarzel die vraag te beantwoorden |
| | minister voor Ontwikkelingssamenwerking | | | | met een volmondig ‘ja’, is het zeker wel |
40 | | in een derdewereldland wordt nog steeds | | 90 | | mogelijk. (…) |
| | geconfronteerd met evenzovele procedures | | | | |
| | en regelgeving als er donoren zijn. De EUlidstaten | | | | Geen financiële bijdrage meer kunnen |
| | volgen niet de regels van de | | | | leveren aan de Derde Wereld gaat eigenlijk |
| | Europese Commissie; de leden van de | | | | in tegen onze gevoelens, en politiek lijkt er |
45 | | Wereldbank niet de Wereldbank-procedures. | | | | evenmin een draagvlak voor deze |
| | Tegelijkertijd verwachten we dat het | | 95 | | benadering. Maar is dat voldoende reden om |
| | ontwikkelingsland zijn eigen doelstellingen | | | | door te gaan? |
| | formuleert en een transparante regelgeving | | |