| | In maart 2006 gaat Nederland voor het eerst | | | | prioriteit nummer één. |
| | zijn burgemeesters kiezen. Deze hervorming | | | | Het rechtstreeks kiezen van de burgemeester |
| | maakt een einde aan de bestuurlijke | | 20 | | is in overeenstemming met de in volle gang |
| | achterstand die Nederland wat betreft de | | | | zijnde dualisering van het gemeentebestuur |
5 | | lokale democratie had opgelopen. In heel | | | | (…). De raad houdt zich bezig met het |
| | Europa worden de burgemeesters | | | | controleren van het beleid, terwijl het |
| | rechtstreeks door de bevolking verkozen. | | | | college het beleid voorbereidt en uitvoert. |
| | (…) | | 25 | | Critici vreesden dat de dualisering zou |
| | Het rechtstreeks kiezen van de burgemeester | | | | leiden tot een machtsverschuiving richting |
| | versterkt de betrokkenheid van de burgers | | | | college, ondanks het feit dat de raad eigen |
10 | | bij het lokale bestuur. De burgemeester is | | | | ambtelijke ondersteuning heeft gekregen. |
| | als teamleider verantwoordelijk voor de | | | | De publieke verantwoording die de burge- |
| | eenheid van het gemeentebeleid. Dat hij | | 30 | | meester elke vier jaar aan de kiezers moet |
| | voortaan kan worden afgerekend op zijn | | | | afleggen, is in dit licht een welkome |
| | specifieke verantwoordelijkheid (als | | | | versteviging van het democratische toezicht |
15 | | korpsbeheerder) voor de openbare orde en | | | | op het gemeentebeleid. |
| | de veiligheid, is een goede zaak. Deze | | | | (…) |
| | kerntaak is in de ogen van de kiezers | | |