Background image

terug

De oorlogstango van publieke opinie en media

De oorlogstango van publieke opinie en media

 Voordat de Amerikaanse minister van Buitenlandse   25 stations de oorlogsvoorbereidingen begeleiden,
 Zaken, Colin Powell, een maand geleden staat maar een op de drie Amerikanen achter een
 in de Veiligheidsraad met satellietfoto’s en bandopnamen oorlog als die alleen door de Verenigde Staten
 Iraks militaire misleidingpogingen wordt gevoerd. In talkshows klinken veel
5 illustreerde, konden nogal wat Amerikaanse kritische geluiden. En afgelopen zondag sprak
 journalisten nauwelijks geloven dat president30 het commentaar in The New York Times zich
 George W. Bush regelrecht op een nieuwe ondubbelzinnig uit tegen een aanval op Irak
 Golfoorlog afstevende. zonder steun van de Verenigde Naties. Het lijkt
 (…) erop dat media in dit geval de verschuiving in de
 Na Powells toespraak begonnen politici en media publieke opinie registreren en die versterken door
10 die aanvankelijk weinig op hadden met het35 erin mee te gaan. (…)
 oorlogsscenario van Bush, de draai te nemen. In de tango van publieke opinie en media is
 Journalist Bill Keller was nu voor een oorlog telkens de vraag: wie leidt en wie volgt?
 tegen Saddam Hoessein. Onder de kop ‘De club De media sturen de opinie, meenden Amerikaanse
 kan niet geloven dat ik een havik ben’ somde hij wetenschappers na de Golfoorlog van
15 de meningsvormers op die om waren gegaan. Het40 1991. In de bundel Taken by Storm - Stormenderhand
 waren er heel wat. genomen, een titel die verwijst naar de
 Wie gedacht had dat de publieke opinie wel geallieerde operatie Desert Storm - wijzen
 dezelfde kant op zou schuiven, kwam bedrogen politicoloog Iyengar en communicatiewetenschapper
 uit. Bush, die na de aanslagen van 11 september Simon op een aardverschuiving. Eind
20 2001 van de Amerikaanse bevolking massale45 1989 zag zeventig procent van de Amerikanen
 steun kreeg voor zijn strijd tegen het terrorisme, het drugsgebruik als het grootste nationale
 verliest in zijn gevecht om de publieke opinie probleem. Na de overweldigende berichtgeving
 inzake Irak terrein. Ondanks het spektakel en de over de Golf zag nog maar vijf procent een groot
 kritiekloosheid waarmee de grote televisie probleem in drugs. (…)

bron: Kees Buijs, in de Marge, de Gelderlander van 13 maart 2003