|
|
Hoofdlijnen van het Veiligheidsprogramma |
|
| | Rechtshandhaving | | 40 | | veelplegers, met name verslaafden, of |
| | De eerste en zwaarste beleidslijn is die | | | | risicojongeren. Men verwacht dat door |
| | van de strafrechtelijke aanpak. (…) | | | | de versterkte controle niet alleen over- |
| | Het eerste speerpunt binnen deze lijn | | | | tredingen en delicten worden voor- |
5 | | is het wegwerken van het tekort in de | | | | komen of sneller worden aangepakt, |
| | strafrechtelijke keten, (…). | | 45 | | maar tegelijk ook overlast en |
| | Door een verbeterde doorstroom in de | | | | verloedering worden teruggedrongen. |
| | justitiële keten kunnen twee specifieke | | | | Op verzoek van de gemeente kan het |
| | groepen, die een tweede speerpunt | | | | rijk risicogebieden aanwijzen als |
10 | | vormen, de veelplegers en de | | | | urgentiegebieden. Binnen deze |
| | criminele jongeren, sneller, zekerder, | | 50 | | urgentiegebieden spant de overheid |
| | zwaarder en meer op maat (of | | | | zich in om wettelijke belemmeringen |
| | persoonsgericht) bestraft worden. | | | | weg te nemen door onorthodoxe |
| | Begin 2003 zijn er prestatiecontracten | | | | maatregelen en door toezichthouders |
15 | | afgesloten met de politie, waarin | | | | extra bevoegdheden te verschaffen. |
| | bijvoorbeeld is vastgelegd dat de | | 55 | | Tot de onorthodoxe maatregelen |
| | politie in 2006 40.000 verdachten meer | | | | kunnen de wijziging van de privacy- |
| | aan het OM doorstuurt dan in 2002. | | | | wetgeving, de identificatieplicht, het |
| | | | | | preventief fouilleren en techno- |
| | Met het OM is vervolgens de afspraak | | | | preventie gerekend worden. Een |
20 | | gemaakt dat het de toegenomen | | 60 | | belangrijke maatregel is ook de uit- |
| | instroom aan strafzaken van een | | | | breiding van cameratoezicht. Onder |
| | adequate reactie voorziet. | | | | voorwaarden mogen de camera- |
| | Tegelijkertijd is het de bedoeling dat | | | | registraties gebruikt worden voor de |
| | het OM meer zaken zelf gaat afdoen, | | | | opsporing van verdachten. (…) |
25 | | om de druk op de rechterlijke macht te | | | | |
| | verlichten. (…) | | 65 | | Derde beleidslijn: kwaliteit van de |
| | | | | | leefomgeving |
| | De tweede beleidslijn toezicht en | | | | De derde beleidslijn start niet vanuit de |
| | handhaving | | | | wijze waarop men de criminaliteit wil |
| | Hierin staan vooral gelegenheids- | | | | aanpakken (bijvoorbeeld via |
30 | | beperkende maatregelen centraal. Het | | 70 | | bestraffing, resocialisatie of toezicht), |
| | belangrijkste speerpunt binnen deze | | | | maar vanuit een veiligheidsstreven. |
| | lijn is het door zichtbaar toezicht en | | | | (…) |
| | handhaving veiliger maken van | | | | Deze beleidslijn richt zich dan ook niet |
| | specifieke locaties (…). Dit zijn | | | | direct op het bestrijden van de |
35 | | plaatsen als stations, uitgaans- | | | | ernstiger vormen van criminaliteit, |
| | gebieden ,het gebied rond coffee- | | 75 | | maar op het tegengaan van overlast en |
| | shops, jeugdverzamelplaatsen, | | | | verloedering, en het vergroten van |
| | enzovoort. Het gaat overwegend om | | | | veiligheidsgevoelens in de stad en de |
| | gebieden met een grote concentratie | | | | eigen wijk. (…) |
|
bron: SCP rapport, bladzijde 41-44 (ingekort) |