Background image

terug

Weg voor je geld bijlage

In de Randstad ontstaan elke dag files. Voor een deel worden deze files veroorzaakt door werkzaamheden of ongelukken, maar voor het grootste deel zijn ze het gevolg van congestie: een situatie waarin de vraag naar weggebruik groter is dan de capaciteit van de weg.
Er zijn plannen bedacht om congestie en het daarmee gepaard gaande reistijdverlies tegen te gaan. Tussen twee van deze plannen moet in deze opgave een keuze worden gemaakt.

- Kilometerheffing
Op een bestaande snelweg wordt een heffingszone ingesteld. Na het passeren van een heffingspunt moet de automobilist per kilometer betalen voor het gebruik van dit traject. De hoogte van de heffing is afhankelijk van de drukte op de snelweg, zodanig dat de vraag naar snelweggebruik gelijk wordt aan de capaciteit van de snelweg.
Bij het bepalen van de prijs per autorit op dit traject wordt ook een vast bedrag meegerekend voor de gemiddelde kosten van reistijdverlies als gevolg van congestie.

- Aandelenstrook
Aan een bestaande snelweg wordt een extra rijstrook toegevoegd. Het geld dat nodig is voor de aanleg en het onderhoud van deze strook wordt door verkoop van aandelen bij elkaar gebracht. Het aantal aandelen wordt afgestemd op de capaciteit van de rijstrook. Uitsluitend de bezitters van de aandelen kunnen van deze extra rijstrook gebruikmaken.

De minister van Verkeer en Waterstaat gaat voor een bepaald proeftraject kiezen voor de invoering van de kilometerheffing of voor de invoering van de aandelenstrook. De capaciteit van dit traject bedraagt 120.000 autokilometers per dag.
Aan de voorzitter van de werkgroep die de minister gaat adviseren, wordt gevraagd een betoog te schrijven dat de minister moet overtuigen van de keuze voor één van beide alternatieven. De volgende aspecten kunnen in dit betoog opgenomen worden:

  1. het profijtbeginsel
  2. positief extern effect op andere snelweggebruikers
  3. het uitlokken van frequenter gebruik van de snelweg
  4. het effect op de automobiliteit
  5. evenwicht op de markt voor snelweggebruik
  6. transparante markt voor snelweggebruik
Vraag en aanbod op het traject van de kilometerheffing



Gegevens met betrekking tot de aandelenstrook

aandelenstrook
levensduur aandelenstrook30 jaar
kosten aanleg en onderhoud gedurende de totale levensduur€ 27 miljoen
aantal aandeelhouders 1.500
reistijdwinst per autorit bij gebruik aandelenstrook7,5 minuten
gebruik aandelenstrook per aandeelhouder per jaar400 keer


reistijdwinst door aandelenstrook (in euro’s)
prijs van één uur reistijdwinst€ 12
 
waardering van één uur reistijdwinst per verkeersgroep
- zakelijk verkeer€ 24
- goederenverkeer>€ 30 >
- ander verkeer>€ 10>