terug
Weg voor je geld bijlage
In de Randstad ontstaan elke dag files. Voor een deel worden deze files veroorzaakt door
werkzaamheden of ongelukken, maar voor het grootste deel zijn ze het gevolg van
congestie: een situatie waarin de vraag naar weggebruik groter is dan de capaciteit van de
weg.
Er zijn plannen bedacht om congestie en het daarmee gepaard gaande reistijdverlies tegen te
gaan. Tussen twee van deze plannen moet in deze opgave een keuze worden gemaakt.
- Kilometerheffing
Op een bestaande snelweg wordt een heffingszone ingesteld. Na het passeren van een
heffingspunt moet de automobilist per kilometer betalen voor het gebruik van dit traject. De
hoogte van de heffing is afhankelijk van de drukte op de snelweg, zodanig dat de vraag naar
snelweggebruik gelijk wordt aan de capaciteit van de snelweg.
Bij het bepalen van de prijs per autorit op dit traject wordt ook een vast bedrag
meegerekend voor de gemiddelde kosten van reistijdverlies als gevolg van congestie.
- Aandelenstrook
Aan een bestaande snelweg wordt een extra rijstrook toegevoegd. Het geld dat nodig is voor
de aanleg en het onderhoud van deze strook wordt door verkoop van aandelen bij elkaar
gebracht. Het aantal aandelen wordt afgestemd op de capaciteit van de rijstrook. Uitsluitend
de bezitters van de aandelen kunnen van deze extra rijstrook gebruikmaken.
De minister van Verkeer en Waterstaat gaat voor een bepaald proeftraject kiezen voor de
invoering van de kilometerheffing of voor de invoering van de aandelenstrook. De
capaciteit van dit traject bedraagt 120.000 autokilometers per dag.
Aan de voorzitter van de werkgroep die de minister gaat adviseren, wordt gevraagd een
betoog te schrijven dat de minister moet overtuigen van de keuze voor één van beide
alternatieven. De volgende aspecten kunnen in dit betoog opgenomen worden:
- het profijtbeginsel
- positief extern effect op andere snelweggebruikers
- het uitlokken van frequenter gebruik van de snelweg
- het effect op de automobiliteit
- evenwicht op de markt voor snelweggebruik
- transparante markt voor snelweggebruik
Vraag en aanbod op het traject van de kilometerheffing
Gegevens met betrekking tot de aandelenstrook
aandelenstrook |
levensduur aandelenstrook | 30 jaar |
kosten aanleg en onderhoud gedurende de totale levensduur | € 27 miljoen |
aantal aandeelhouders | 1.500 |
reistijdwinst per autorit bij gebruik aandelenstrook | 7,5 minuten |
gebruik aandelenstrook per aandeelhouder per jaar | 400 keer |
reistijdwinst door aandelenstrook (in euro’s) |
prijs van één uur reistijdwinst | € 12 |
|
waardering van één uur reistijdwinst per verkeersgroep |
- zakelijk verkeer | € 24 |
- goederenverkeer> | € 30 > |
- ander verkeer> | € 10> |