Background image

terug

Gemak mag wat kosten bijlage

Het grootwinkelbedrijf E-Super exploiteert in Europa supermarkten, warenhuizen en een reeks succesvolle internetwinkels. In veel landen van de Europese Unie heeft het concern een marktaandeel van meer dan 20% in de betreffende sectoren.

Onder het motto ‘Gemak mag wat kosten’ brengt het concern voor € 15 per jaar een klantenkaart op de markt die bij bestellingen via internet of telefoon levering binnen 12 uur garandeert. Deze klantenkaart kan ook gebruikt worden om te betalen met de, door het concern zelf in omloop gebrachte, eenheid ‘Super’. Daartoe kan de kaart in de winkels en via de telefoon worden opgeladen tegen een koers van € 1 = 4 Super.
In de winkels van E-Super kan zowel in euro’s als in Supers betaald worden. De prijs van een artikel is in Supers gemiddeld 10% lager dan de prijs die zou ontstaan bij een omrekening van de prijs in euro’s naar Supers op basis van de koers € 1 = 4 Super. Zo kost bijvoorbeeld een computer van € 2.000 niet 8.000 Super maar slechts 7.200 Super.
Personeel van E-Super ontvangt de klantenkaart gratis en kan een deel van het salaris uitbetaald krijgen in Supers tegen een koers van € 1 = 5 Super.
Om betalingen in Supers soepel te kunnen laten verlopen, is dit betalingsverkeer overgedragen aan de huisbankier van het concern, een algemene bank met vestigingen in geheel Europa.