Het grootwinkelbedrijf E-Super exploiteert in Europa supermarkten, warenhuizen en een
reeks succesvolle internetwinkels. In veel landen van de Europese Unie heeft het concern
een marktaandeel van meer dan 20% in de betreffende sectoren.
Onder het motto ‘Gemak mag wat kosten’ brengt het concern voor € 15 per jaar een
klantenkaart op de markt die bij bestellingen via internet of telefoon levering binnen 12 uur
garandeert. Deze klantenkaart kan ook gebruikt worden om te betalen met de, door het
concern zelf in omloop gebrachte, eenheid ‘Super’. Daartoe kan de kaart in de winkels en
via de telefoon worden opgeladen tegen een koers van € 1 = 4 Super.
In de winkels van E-Super kan zowel in euro’s als in Supers betaald worden. De prijs van
een artikel is in Supers gemiddeld 10% lager dan de prijs die zou ontstaan bij een
omrekening van de prijs in euro’s naar Supers op basis van de koers € 1 = 4 Super. Zo kost
bijvoorbeeld een computer van € 2.000 niet 8.000 Super maar slechts 7.200 Super.
Personeel van E-Super ontvangt de klantenkaart gratis en kan een deel van het salaris
uitbetaald krijgen in Supers tegen een koers van € 1 = 5 Super.
Om betalingen in Supers soepel te kunnen laten verlopen, is dit betalingsverkeer
overgedragen aan de huisbankier van het concern, een algemene bank met vestigingen in
geheel Europa.