Varimeter de maat genomen
Een politieke partij wil in Nederland de autolasten meer variabel maken en stelt
het ?varimetersysteem? voor. In dit systeem worden ten opzichte van het
bestaande systeem de vaste autolasten verlaagd en de variabele autolasten
verhoogd door invoering van een heffing per gereden kilometer. Met autolasten
wordt hier bedoeld de belastingen en heffingen in verband met het bezit en het
gebruik van een auto.
De partij heeft dit plan laten doorrekenen op de effecten voor verschillende
inkomensgroepen. Daarbij is er vanuit gegaan dat het totaal aantal gereden
kilometers niet verandert. De partij vindt dat door het varimetersysteem voor
geen enkele inkomensgroep de autolasten met meer dan 0,5% van het nettoinkomen
mogen toenemen. In de tabel staat een overzicht van de uitkomsten
van het doorrekenen van het plan.
inkomensgroep | gemiddeld bruto jaarinkomen | gemiddeld percentage inkomensheffing | autolasten bestaand systeem (? per jaar) | autolasten varimetersysteem (? per jaar) | ||||
vast | variabel | totaal | vast | variabel | totaal | |||
laagste inkomens | € 12.000 | 10 | 570 | 570 | 1.140 | 80 | 970 | 1.050 |
laag modaal | € 18.000 | 20 | 680 | 680 | 1.360 | 90 | 1.210 | 1.300 |
hoog modaal | € 27.000 | 30 | 800 | 820 | 1.620 | 110 | 1.510 | 1.620 |
hoogste inkomens | € 50.000 | 40 | 980 | 960 | 1.940 | 140 | 1.920 | 2.060 |