terug
Vraag 5
Wordt het voordeel benut?
Indonesië is sinds 1967 lid van de Association of Southeast Asian Nations
(ASEAN). Bovendien is het land toen ook lid geworden van de
Wereldhandelsorganisatie (WTO). Medio jaren negentig van de vorige eeuw
begint Indonesië met het verlagen van importtarieven. Een uitzondering daarop
vormt het importtarief op motorvoertuigen vanuit de rijke landen. Indonesië heeft
zelf de productie van motorvoertuigen begin jaren negentig gestart. Het land
heeft toen toestemming gekregen van de WTO dit tarief tijdelijk op dezelfde
hoogte te houden.
Met het liberaliseren van zijn internationale handel probeert Indonesië het
relatieve kostenvoordeel dat dit land voor sommige goederen heeft, meer te
benutten.
Een belangrijke handelspartner en concurrent van Indonesië is Maleisië.
In zowel Indonesië als Maleisië worden textiel en motorvoertuigen
geproduceerd.
In de tabel is het aantal eenheden product weergegeven dat met
1.000 arbeidsuren geproduceerd kan worden. Zowel voor textiel als voor
motorvoertuigen wordt in deze tabel homogeniteit verondersteld.
|
textiel |
motorvoertuigen |
Indonesië |
2.000 |
2,5 |
Maleisië |
2.500 |
3 |
Geef een reden voor de WTO om Indonesië toestemming te geven het
genoemde importtarief tijdelijk op dezelfde hoogte te houden.