Tekstfragment 1
"De kunst kan niet om de markt heen. Een zichzelf respecterende kunstenaar leert daarom met die markt om te gaan. Het zou mooi zijn als kunstwerken voor zichzelf spraken, als de creatie van iets moois of iets totaal anders zonder meer erkend wordt, en als de kunstenaar zich geen zorgen behoefde te maken over de financiële beloning van zijn werk. Vergeet het maar. Talloze kunstenaars dingen mee naar aandacht, erkenning en financiële beloning. Laten we er maar van uitgaan dat ze zelf overtuigd zijn van de waarde van hun werk. Misschien zijn ze onder elkaar het daar ook over eens. Het probleem ligt aan de andere zijde van de kunstwereld, oftewel de niet-kunstenaars die om kunst geven. (...) Kunstenaars dienen te weten hoe de mensen voor hun kunst te interesseren, hoe in te spelen op de latente belangstelling en hoe enthousiasme los te weken. Kunst verdient de aandacht, maar die aandacht moet verdiend worden." naar: Arjo Klamer (Professor in de economie van Kunst en Cultuur, Erasmus Universiteit) uit: het Business Art Stage Plan, toelichting jaarverslag 1997-1998 |