terug
Vraag 15
Huismerken lopen terug
Klant let minder op kleintjes
Van onze economische redactie
Amsterdam, woensdag.
Nederlanders kopen in de supermarkt steeds vaker duurdere A-merken. Dit in
tegenstelling tot de rest van Europa waar juist de goedkopere huismerken oprukken.
Uit de nieuwste cijfers van de Merkenmonitor blijkt dat het marktaandeel van de
A-merken vorig jaar 1,5 procent is gestegen terwijl het aandeel van de winkelmerken, de
zogeheten private labels, met 1,8 procent ten opzichte van het vorig jaar is afgenomen.
Volgens H. Eisma van onderzoeksbureau AC Nielsen, het bureau dat om de twee jaar de
merkenmonitor presenteert, is de populariteit van de duurdere artikelen deels te danken
aan de economische situatie in ons land. „De Nederlander heeft meer te besteden en
geeft dat graag uit aan luxe producten in de supermarkt.”
In Nederland is de opmars van het huismerk al in de jaren negentig praktisch tot stilstand
gekomen. Enkele jaren geleden wonnen de goedkope merken even wat terrein, omdat de
supermarktketens toen met eigen merken melk en yoghurt kwamen.
bron: De Telegraaf
In bovenstaand krantenartikeltje staat dat in Nederland in supermarkten steeds vaker
duurdere A-merken worden gekocht in plaats van de goedkopere huismerken.
Is er bij een A-merk sprake van een fabrikantenmerk of van een winkelmerk?<