Background image

terug

Vraag 17

De Nederlandse onderneming International Flower N.V. is een groothandel in bloemen en siergewassen met een wereldwijde afzetmarkt. Het vervoer van bloemen en siergewassen vindt binnen West-Europa plaats met vrachtauto’s en naar andere delen van de wereld per vliegtuig. Om de afzet te vergroten neemt International Flower N.V. al vanaf het begin deel aan acties zoals ‘Kom in de Kas’.
De onderneming onderzoekt op welke andere wijze zij haar afzet in 2003 kan vergroten. In het ondernemingsplan 2003 van International Flower N.V. is het volgende voorstel opgenomen:
“International Flower N.V. wil bepaalde telers die met de ontwikkeling van nieuwe siergewassen in een afrondende fase zitten financieel ondersteunen door aan deze telers de broodnodige leningen te verstrekken. Door deze financiële ondersteuning verkrijgt International Flower N.V. voor de nieuwe siergewassen een tijdelijk alleenverkooprecht.”

Om bovenstaand voorstel uit te voeren heeft International Flower N.V. in de loop van het boekjaar 2003 een bedrag nodig van € 4.000.000,-. De helft van dit bedrag kan bij de bank geleend worden.

Bij de beoordeling van het voorstel uit het ondernemingsplan 2003 neemt International Flower N.V. de volgende voorwaarden als uitgangspunt:
a Binnen de gekozen prijspolitiek mag de maximale verkoopprijs voor de nieuwe siergewassen € 7,99 per boeket zijn.
b De nieuwe siergewassen dienen onmiddellijk een bijdrage te leveren aan de nettowinst van de onderneming, waarbij men voor 2003 als eis stelt dat de verwachte nettowinst voor belastingen ten opzichte van 2002 met minstens 5% moet stijgen.
c De onderneming moet op het eind van het tweede kwartaal van 2003 voldoende liquiditeiten hebben om over de helft van het totaal benodigde bedrag van € 4.000.000,- te kunnen beschikken.

Welk marketinginstrument wil International Flower N.V., volgens het voorstel uit het ondernemingsplan 2003, inzetten om zijn afzet te vergroten? Motiveer het antwoord.