Background image

terug

Vraag 6

Een andere ontwikkeling op de fietsenmarkt is de verschuiving van de vraag van de goedkope naar de duurdere, luxe fiets. De directie van Handy B.V. besluit om vanaf 2005 naast de standaard vouwfiets ook een duurdere, luxe vouwfiets te gaan produceren.
Voor de verkoop van de luxe vouwfiets moet Handy B.V. kiezen (zie informatiebron "Verkoopmogelijkheden 2005 van Handy B.V") uit twee onderstaande opties.
Optie I:
verkoop van de luxe vouwfiets via de groothandel aan de traditionele (kleine) tweewielerbedrijven;
Optie II:

verkoop van de gehele productie luxe vouwfietsen aan Superbike, een fietsenmegastore te Utrecht, tegen een relatief lage prijs.


Bij de keuze van de optie laat het management van Handy B.V. zich leiden door twee criteria:
a de bijdrage aan het verwachte bedrijfsresultaat;
b de werkgelegenheid binnen de onderneming.


Handy B.V. gaat ervan uit dat de keuze tussen optie I en optie II geen invloed heeft op de fabricagekostprijs maar wel op de commerciële kostprijs.

Bereken met behulp van de gegevens uit informatiebron "Begrote fabricagekosten en verkoopskosten 2005 het opslagpercentage voor de indirecte fabricagekosten dat Handy B.V. in 2005 hanteert.