Een manier om onbewuste discriminatie uit te bannen, is om het
onbewuste anders te programmeren dan we gewend zijn.
In Zweden wordt inmiddels op verschillende scholen en crèches
‘sekseneutraal’ opgevoed. Dit houdt in dat jongens met poppen kunnen
spelen, dat meisjes niet vreemd aangekeken worden als ze kort haar
hebben en in de bouwhoek willen spelen en dat er door leiders en leraren
opgelet wordt dat meisjes en jongens gelijk worden behandeld:
tekst 3
Na intern onderzoek van de Zweedse peuterschool waarin de leiders elkaar
filmden en vervolgens hun gedrag tegenover de kinderen analyseerden, bleek
dat er grote verschillen waren in de manier waarop jongens en meisjes
werden behandeld. Zo werden meisjes bijvoorbeeld veel langer getroost dan jongens, en werd er veel meer met meisjes gesproken dan met jongens. “The important thing is that children, regardless of their sex, have the same opportunities,” aldus de directeur Lotta Edholm. “It’s a question of freedom. In Sweden we think we can change everything – even nature.” bron: http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g24_387/Sekseneutraleopvoeding, 30 juli 2013 |
Mannen en vrouwen kunnen niet gelijk zijn aan elkaar. Er wordt al halverwege
de zwangerschap beslist door de genetische achtergrond van het kind en
door het testosteron dat het jongetje maakt. De prioriteiten bij het meisje
liggen dan bij de verzorgende taken en bij jongens bij meer technische zaken. bron: http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g24_387/Sekseneutraleopvoeding, 30 juli 2013 |
Kun je volgens jou invloed uitoefenen op onbewuste discriminatie?
Beargumenteer je antwoord met Swaabs hormoondeterminisme en
Sartres concept ‘te kwader trouw’ en betrek daarbij tekst 3.