Background image

terug

Vraag 10

Een manier om onbewuste discriminatie uit te bannen, is om het onbewuste anders te programmeren dan we gewend zijn.
In Zweden wordt inmiddels op verschillende scholen en crèches ‘sekseneutraal’ opgevoed. Dit houdt in dat jongens met poppen kunnen spelen, dat meisjes niet vreemd aangekeken worden als ze kort haar hebben en in de bouwhoek willen spelen en dat er door leiders en leraren opgelet wordt dat meisjes en jongens gelijk worden behandeld:

tekst 3

Na intern onderzoek van de Zweedse peuterschool waarin de leiders elkaar filmden en vervolgens hun gedrag tegenover de kinderen analyseerden, bleek dat er grote verschillen waren in de manier waarop jongens en meisjes werden behandeld.
Zo werden meisjes bijvoorbeeld veel langer getroost dan jongens, en werd er veel meer met meisjes gesproken dan met jongens. “The important thing is that children, regardless of their sex, have the same opportunities,” aldus de directeur Lotta Edholm. “It’s a question of freedom. In Sweden we think we can change everything – even nature.”

bron: http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g24_387/Sekseneutraleopvoeding, 30 juli 2013

In tegenstelling tot wat directeur Edholm zegt, denkt hersenwetenschapper Dick Swaab totaal anders over sekseneutraal opvoeden. Je zou de opvatting van Swaab ‘hormoondeterminisme’ kunnen noemen.

tekst 4
Mannen en vrouwen kunnen niet gelijk zijn aan elkaar. Er wordt al halverwege de zwangerschap beslist door de genetische achtergrond van het kind en door het testosteron dat het jongetje maakt. De prioriteiten bij het meisje liggen dan bij de verzorgende taken en bij jongens bij meer technische zaken.

bron: http://www.gezond24.nl/tv-uitzending/g24_387/Sekseneutraleopvoeding, 30 juli 2013

Kun je volgens jou invloed uitoefenen op onbewuste discriminatie?
Beargumenteer je antwoord met Swaabs hormoondeterminisme en Sartres concept ‘te kwader trouw’ en betrek daarbij tekst 3.