In het artikel Vrijheid als zelfvorming. Een anti-individualistische visie op
vrije wil, idealen en techniek stelt hoogleraar filosofie Ciano Aydin dat
voor- en tegenstanders van de vrije wil het vaak op één punt met elkaar
eens zijn. Zij beschouwen het ‘zelf’ als een bewuste, vooraf bestaande en
zelfstandige entiteit. Dit uitgangspunt geeft volgens hem blijk van een
sterke beïnvloeding door het dualisme van Descartes. Dat maakt de
positie van hersenwetenschappers als Dick Swaab volgens hem lastig:
tekst
Als wij ons brein zijn en ons brein bepaalt ons handelen, dan bepalen wij zelf
ons handelen en zijn wij derhalve vrij. Dat is echter niet hoe
hersenwetenschappers als Swaab en Lamme de relatie tussen hersenen en
zelf begrijpen. Zij gaan ervan uit dat de hersenen het bewustzijn produceren en
wij ons identificeren met dat bewustzijn. (…) Een gepaster titel voor Swaabs
boek zou dan ook zijn: Wij zijn ons onmachtige bewustzijn. bron: Vrijheid als zelfvorming, Aydin, 2013 |
Beargumenteer met het epifenomenalisme dat Swaab zijn boek volgens
Aydin beter Wij zijn ons onmachtige bewustzijn had kunnen noemen.
Beargumenteer vervolgens waarom Swaab volgens Aydin nog denkt
vanuit het dualisme van Descartes.