Background image

terug

Vraag 10

Volgens de eerder genoemde godsdienstwetenschapper Jespers is de Avatartraining niet representatief voor het brede scala aan nieuwe spirituele bewegingen. In allerlei andere vormen van nieuwe spiritualiteit speelt de vrije wil volgens hem een veel minder dominante rol en leeft juist het geloof in voorbestemming sterk.
Jespers schrijft hierover: “Het wereldbeeld is holistisch. De mens is deel van een groter geheel en heeft als nietig wezen rekening te houden met geesten, goden en natuurkrachten.”
Andere voorbeelden van de relativering van de vrije wil zijn ook te vinden in hedendaagse vormen van boeddhisme. Over de boeddhistische leraar Thich Nhat Hanh die in Zuid-Frankrijk een eigen meditatiecentrum heeft opgericht, wordt geschreven:

tekst 6
Thich Nhat Hanh stelt dat alles met alles is verbonden. “Zijn is inter-zijn”, luidt zijn adagium. Maar als dat zo is, wat houdt vrije wil dan nog in? Als alles deel heeft aan hetzelfde, ontvangt het ene deel wat het andere deel geeft. Een individueel doel nastreven is onmogelijk. De wil is een illusie, iets van het ego, dat je moet loslaten.

bron: Wilfred van de Poll, Spirituelen doen niet zo aan vrije wil, Trouw, 11 dec. 2010

Thich Nhat Hanh stelt dat alles met alles is verbonden. “Zijn is inter-zijn”, luidt zijn adagium. Maar als dat zo is, wat houdt vrije wil dan nog in? Als alles deel heeft aan hetzelfde, ontvangt het ene deel wat het andere deel geeft. Een individueel doel nastreven is onmogelijk. De wil is een illusie, iets van het ego, dat je moet loslaten. Navolgers van Thich Nhat Hanh stellen dat het al dan niet hebben van een vrije wil niet bepaalt wat spiritueel van waarde is. “Wat is ons antwoord op het leven? Leven we werkelijk wat op ons pad komt?”, zijn de vragen die voor hen relevant zijn. En waar het voor hen dan werkelijk op aankomt is: acceptatie en overgave. De Canadese filosoof Charles Taylor is van mening dat je natuurlijke aard en dat wat je belangrijk vindt voor jezelf en in het leven, niet los kunnen bestaan van de interpretatie en beschrijving die je daar zelf van geeft.
Volgens Taylor is zo’n zelfinterpretatie mede afhankelijk van taal en cultuur.

Beargumenteer aan de hand van de genoemde termen ‘acceptatie’ en ‘overgave’ waarom Taylor stelt dat bij het maken van keuzes kritische zelfinterpretatie mede afhankelijk is van taal en cultuur.