Volgens de eerder genoemde godsdienstwetenschapper Jespers is de Avatartraining
niet representatief voor het brede scala aan nieuwe spirituele
bewegingen. In allerlei andere vormen van nieuwe spiritualiteit speelt de vrije wil
volgens hem een veel minder dominante rol en leeft juist het geloof in
voorbestemming sterk.
Jespers schrijft hierover: “Het wereldbeeld is holistisch. De mens is deel van een
groter geheel en heeft als nietig wezen rekening te houden met geesten, goden
en natuurkrachten.”
Andere voorbeelden van de relativering van de vrije wil zijn ook te vinden in
hedendaagse vormen van boeddhisme. Over de boeddhistische leraar Thich
Nhat Hanh die in Zuid-Frankrijk een eigen meditatiecentrum heeft opgericht,
wordt geschreven:
tekst 6 Thich Nhat Hanh stelt dat alles met alles is verbonden. “Zijn is inter-zijn”, luidt zijn adagium. Maar als dat zo is, wat houdt vrije wil dan nog in? Als alles deel heeft aan hetzelfde, ontvangt het ene deel wat het andere deel geeft. Een individueel doel nastreven is onmogelijk. De wil is een illusie, iets van het ego, dat je moet loslaten. bron: Wilfred van de Poll, Spirituelen doen niet zo aan vrije wil, Trouw, 11 dec. 2010 |
Beargumenteer aan de hand van de genoemde termen ‘acceptatie’ en
‘overgave’ waarom Taylor stelt dat bij het maken van keuzes kritische
zelfinterpretatie mede afhankelijk is van taal en cultuur.