Met zijn pleidooi voor het meer serieus nemen van godsdienstig geïnspireerde
opvattingen in onze post-seculiere samenleving zou Habermas op bijval van de
filosoof en islamitisch theoloog Tariq Ramadan mogen rekenen.
Ramadan – volgens ‘Time Magazine’ een van de honderd meest invloedrijke
mensen in 2004 – was tot augustus 2009 hoogleraar aan de Erasmus
Universiteit van Rotterdam waar hij onderzoek deed naar ‘Burgerschap en
identiteit’.
Hij pleit voor een nieuw groot verhaal, ‘de nieuwe wij’ zoals hij het noemt.
In het onafhankelijk vakblad voor het onderwijs ‘Didaktief’ verscheen in april
2008 een interview met Ramadan onder de titel ‘De nieuwe wij. Eenheid in
verscheidenheid.’ In dit interview stelt Ramadan dat normen en regels in de
maatschappij duidelijk moeten zijn en door iedereen moeten worden
gerespecteerd, en dat normen en waarden strikt onderscheiden moeten worden.
de bijlagen "De nieuwe wij" en "De nieuwe wij - vervolg" komen uit dit interview.
In de 17e eeuw betoogde ook Locke al, net als Ramadan nu, dat burgers
dezelfde rechten en plichten moeten hebben voor de wet. Tevens stelde Locke
vast welke bevoegdheid en plicht zouden moeten toekomen aan de burgerlijke
overheid.
Beargumenteer dat Locke het eens zou kunnen zijn geweest met Ramadan dat
niemand aan anderen waarden op kan leggen.
Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.
Bijlage: Verlichtingsdenker vindt godsdienst onmisbaar