terug
Vraag 19
In de Europese luchtvaart wordt onderscheid gemaakt tussen lange vluchten |
(intercontinentaal) en korte vluchten (binnen Europa). |
Een marketingbureau heeft onderzoek gedaan naar de concurrentiekracht van |
de luchtvaartmaatschappij Easyfly, een van de nieuwkomers op de markt voor |
korte vluchten. Deze prijsvechter concurreert zeer scherp met de prijs op de |
markt voor korte vluchten. Easyfly realiseert die lage prijs door sterk te |
bezuinigen op de dienstverlening voor, tijdens en na de vlucht. Op de markt voor |
lange vluchten zijn geen prijsvechters actief. |
Het laatste jaar is, na een periode van groei, de vraag naar korte vluchten van |
Easyfly teruggelopen ten gunste van gevestigde luchtvaartmaatschappijen, |
zoals ABCAir, die wel veel dienstverlening aan de klant bieden. De |
onderzoekers geven hiervoor meerdere oorzaken aan, waaronder: |
een toename van de economische groei in Europa; |
een daling van de loonkosten per eenheid product in de luchtvaart.
|
Leg uit waarom de concurrentiepositie van Easyfly ten opzichte van ABCAir kan
verslechteren door een daling van de loonkosten per eenheid product.