Background image

terug

Vraag 18

In de Europese luchtvaart wordt onderscheid gemaakt tussen lange vluchten
(intercontinentaal) en korte vluchten (binnen Europa).
Een marketingbureau heeft onderzoek gedaan naar de concurrentiekracht van
de luchtvaartmaatschappij Easyfly, een van de nieuwkomers op de markt voor
korte vluchten. Deze prijsvechter concurreert zeer scherp met de prijs op de
markt voor korte vluchten. Easyfly realiseert die lage prijs door sterk te
bezuinigen op de dienstverlening voor, tijdens en na de vlucht. Op de markt voor
lange vluchten zijn geen prijsvechters actief.
Het laatste jaar is, na een periode van groei, de vraag naar korte vluchten van
Easyfly teruggelopen ten gunste van gevestigde luchtvaartmaatschappijen,
zoals ABCAir, die wel veel dienstverlening aan de klant bieden. De
onderzoekers geven hiervoor meerdere oorzaken aan, waaronder:
een toename van de economische groei in Europa;
een daling van de loonkosten per eenheid product in de luchtvaart.

De onderzoekers concluderen dat vliegen met een prijsvechter voor veel mensen in Europa een inferieur goed is.

Leg deze conclusie uit op basis van het onderzoek.