Background image

terug

Vraag 12

Prijsverschillen nieuwe auto's

De aanschafbelastingen op nieuwe auto's1) lopen in de Europese Unie (EU) sterk uiteen. Autofabrikanten hielden daarmee lange tijd rekening bij het vaststellen van de basisprijzen2) van auto's in de EU. De consumentenprijzen van nieuwe auto's inclusief aanschafbelastingen waren daardoor overal in de EU vrijwel gelijk. In de figuur uit bijlage "Summit" zijn ter illustratie van deze prijspolitiek de basisprijzen van de (denkbeeldige auto) Summit weergegeven.
Deze prijspolitiek kon voor consumenten lucratief zijn. Een consument kon in een ander EU-land dan waarin hij woont, tegen de daar geldende basisprijs een nieuwe auto kopen, deze naar zijn eigen land brengen en bij invoer de in eigen land geldende belastingen betalen. Zo staken veel Britten het Kanaal over om in België een nieuwe auto te kopen.
Nederlanders echter gingen voor hun nieuwe auto nauwelijks naar België. Een Britse analist kwam op grond van deze constatering tot de conclusie dat Britten, als het om de aanschaf van een nieuwe auto gaat, prijsbewuster zijn dan Nederlanders.
In 2002 werd in de EU gesproken over een aanpassing van de mededingingsregeling waardoor de autofabrikanten hun prijspolitiek moesten aanpassen. De verwachting van de EU was dat daardoor de verschillen in basisprijzen in de EU-landen grotendeels zouden verdwijnen.

1) Belastingen die bij aanschaf van een nieuwe auto betaald moeten worden. In Nederland is dat bijvoorbeeld de BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen).
2) De basisprijs is de consumentenprijs exclusief de aanschafbelastingen.

De EU-automarkt is een oligopolistische markt. De aanbieders op een oligopolistische markt streven er vaak naar hevige prijsconcurrentie te vermijden.

Geef voor dit streven een verklaring.

terug

Bijlage(n)

Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.

Bijlage: Summit