Russische aardolie en de Rotterdamse haven
In 2004 verwachtte de Rotterdamse haven ruim 40 miljoen ton aardolie en
aardolieproducten uit Rusland te ontvangen. Dit is ruim 30 procent van het
Rotterdamse totaal voor deze goederen. In 2001 was dit nog 17 procent. In de
overslag van aardolie (inclusief aardolieproducten) staat Rusland inmiddels op de
eerste plaats. De belangrijkste Russische uitvoerhaven voor Rotterdam is Primorsk,
gelegen aan de Finse Golf bij St. Petersburg. De overslag van de aardolieterminal
daar is sinds de opening eind 2001, toegenomen tot 50 miljoen ton ruwe aardolie
eind dit jaar. In 2010 moet de capaciteit rond de 100 miljoen ton liggen. Een
belangrijk deel van het transport uit Primorsk loopt via Rotterdam. Rotterdam wil
zijn aandeel op peil houden en heeft daarvoor een uitbreidingsprogramma gestart.
Voorts wordt in de Europoort een installatie gebouwd voor de schip–schip overslag
van natte bulk uit de kleinere tankers uit Primorsk naar VLCC's (Very Large Crude
Carriers) van 350.000 ton met een diepgang tot 23 meter. Dit soort overslag is
relatief voordelig en een goed alternatief voor de overslag op open zee bij
Lyme Bay (Verenigd Koninkrijk) en Skaw (Denemarken).
vrij naar: Persbericht Havenbedrijf Rotterdam N.V., 26 oktober 2004
Een pijpleiding naar Murmansk zou gevolgen kunnen hebben voor de positie van Rotterdam als knooppunt in het intercontinentale transport van de Russische aardolie, zoals beschreven in de bron.
Wat zou het gevolg voor Rotterdam kunnen zijn van de aanleg van de pijpleiding naar Murmansk, een toename of een afname van de overslag van aardolie?
Verklaar je antwoord.