Background image

terug

Vraag 14

Een einde aan de groei van de containeroverslag is voorlopig niet in zicht. Bijna alle grote
containerrederijen hebben nóg grotere schepen in bestelling, samen ruim meer dan honderd
en alle met een laadcapaciteit van meer dan achtduizend containers. De eerste van deze
schepen worden eind komend jaar in de vaart genomen. Reders 'vechten' inmiddels al om
bouwcapaciteit bij de grote scheepswerven in vooral China, Zuid-Korea en Japan. De
meeste werven zitten al tot ver in 2007 'vol'.

bron: Rotterdams Dagblad, 31 december 2003

Hamburg en Bremerhaven vormen voor veel grote reders het knooppunt voor het vervoer van containers van en naar de Oostzeehavens. Voor hen is het goedkoper om de containers, die met grote intercontinentale containerschepen zijn aangevoerd, met kleinere schepen, de zogenaamde feeders, van en naar de kleinere havens van de Oostzee te transporteren.
Leg uit waarom Hamburg en Bremerhaven meer geschikt zijn als knooppunt voor deze grote intercontinentale containerschepen dan bijvoorbeeld de haven van Rostock.