Background image

terug

Ministerie van Financiën

Het Ministerie van Financiën onderzoekt mogelijkheden om het huidige stelsel van belasting- en premieheffing te hervormen.
Eén van de bezwaren tegen het huidige stelsel is de beperkte mogelijkheid om milieuvriendelijk gedrag te stimuleren. Door een verschuiving van directe naar indirecte belastingen nemen deze mogelijkheden toe.


Een andere tekortkoming van het huidige stelsel van belasting- en premieheffing is dat dit stelsel tot hoge loonkosten leidt waardoor de werkloosheid stijgt. In het huidige stelsel drukken naar verhouding veel belasting- en premieheffingen op de productiefactor arbeid waardoor de productiefactor kapitaal naar verhouding goedkoop is.


Nog een tekortkoming van het huidige stelsel is dat het in sommige situaties voor vrouwen onaantrekkelijk is om betaalde arbeid te verrichten.

Hieronder staan gegevens met betrekking tot de inkomstenbelasting die in de uitgangssituatie gelden (voor de eenvoud is afgezien van sociale premies).

Hoogte van de belastingvrije som in euro’s:

  • tweeverdieners en alleenstaanden: 4.000
  • gehuwde alleenverdieners: 8.000
Het schijventarief: belastbare som in euro’s tarief
van tot
1e schijf 0 23.000 36%
2e schijf 23.000 50.000 50%
3e schijf 50.000 en hoger 60%


In de uitgangssituatie is mijnheer Knol een gehuwde alleenverdiener die jaarlijks een belastbaar inkomen van 60.000 euro ontvangt. Het netto-inkomen van mijnheer Knol bedraagt in de uitgangssituatie 37.020 euro. Zijn vrouw overweegt een deeltijdbaan te accepteren die per jaar een belastbaar inkomen van 10.000 euro oplevert.


De familie Knol vindt het niet aantrekkelijk de aan mevrouw Knol aangeboden baan te accepteren, omdat de familie Knol er netto te weinig op vooruit gaat. Om dit soort situaties te voorkomen, stelt het Ministerie van Financiën voor de belastingvrije som af te schaffen. Als compensatie voor de vervallen belastingvrije som krijgt iedere belastingbetaler een korting op het te betalen bedrag aan belasting: de belastingkorting.

De bedragen van de belastingkorting in euro’s luiden in dit voorstel als volgt:
  • tweeverdieners en alleenstaanden: 2.400
  • gehuwde alleenverdieners: 4.800


Stel dat dit voorstel wordt ingevoerd en de belastingvrije som wordt vervangen door de belastingkorting terwijl het schijventarief ongewijzigd blijft. Het netto inkomen van mijnheer Knol als alleenverdiener bedraagt dan net als in de uitgangssituatie 37.020 euro.
Invoering van het voorstel maakt het voor de familie Knol aantrekkelijker om de aan mevrouw Knol aangeboden baan te accepteren.