| | Iedere Nederlandse burger wordt geacht | | | | integraal uit. In de eerste plaats door de |
| | zelfstandig in zijn bestaan te kunnen | | | | rechten en plichten van cliënten en |
| | voorzien door middel van arbeid. Als dit | | | | gemeenten op onderdelen aan te scherpen |
| | niet mogelijk is én er geen andere | | 25 | | om zo de uitstroom naar werk verder te |
5 | | voorzieningen beschikbaar zijn, is het de | | | | stimuleren. In de tweede plaats door de |
| | taak van de overheid iemand te helpen met | | | | wetgeving sterker te bundelen. Zo zijn in het |
| | het zoeken naar werk. En, zolang met werk | | | | wetsvoorstel de Algemene Bijstandswet |
| | nog geen zelfstandig bestaan mogelijk is, | | | | (ABW), de Wet inschakeling werk- |
| | met financiële ondersteuning. | | 30 | | zoekenden (Wiw) en het besluit ID-banen |
10 | | Om deze doelstelling optimaal te realiseren, | | | | (In- en Doorstroombanen) opgenomen. En |
| | dient het stelsel van regelingen zo effectief | | | | in de derde plaats door een vergaande |
| | mogelijk te werken. In de huidige situatie is | | | | deregulering en vermindering van |
| | dit niet altijd het geval. Om de uitstroom | | | | administratieve lasten door te voeren. |
| | naar werk te realiseren, dient per cliënt | | 35 | | Het doel van de nieuwe wet is het (meer dan |
15 | | maatwerk te worden geleverd. Gemeenten | | | | voorheen) activeren van bijstands- |
| | hebben aangegeven dat een grotere | | | | gerechtigden |
| | beleidsruimte, minder uitvoeringsvoorschriften | | | | tot intrede of herintrede in |
| | en minder administratieve | | | | betaald werk én om gemeenten de centrale |
| | lasten daartoe noodzakelijk zijn. (...) | | 40 | | verantwoordelijkheid te geven voor het |
20 | | Het voorstel voor de WWB werkt | | | | bevorderen van de reïntegratie van |
| | bovenstaande inzichten en voorwaarden | | | | bijstandsgerechtigden, (…). |