Background image

terug

Mediabeleid in Nederland

Mediabeleid in Nederland

 In de afgelopen tien jaar konden Nederlandse    publiek moeten inleveren. Was dat kijktijdaandeel
 burgers, naast de drie publieke tv-zenders en in 1990 nog ongeveer 75 procent, de
 vijf publieke radiozenders, steeds meer40 laatste jaren heeft het zich gestabiliseerd op
 commerciële radio- en televisiezenders een kleine 40 procent. De zes algemene
5 ontvangen. commerciële televisiezenders RTL4, RTL5 en
 Momenteel zorgen vooral de opkomst van Yorin (Holland Media Groep) en SBS6, Net5
 internet en digitalisering van ether, kabel en en V8 (SBS groep) hadden in 2001 een
 satelliet voor uitbreiding van het mediaaanbod,45 gezamenlijk kijktijdaandeel van 46 procent.
 dat bovendien steeds meer is45 (…)
10 toegesneden op individuele voorkeuren van 
 gebruikers. Bij deze ontwikkelingen zijn de Pers
 maatschappelijke functies van de media Tussen 1990 en 1994 steeg de gezamenlijke
 constant: zij zijn leveranciers van informatie krantenoplage naar ca. 4,7 miljoen exemplaren
 en opinies, podia voor expressie en per dag. Daarna trad een fase van stabilisatie
15 identiteitsvorming van groepen en individuen50 in. De laatste paar jaar vertoont de oplage van
 en een motor voor economische bedrijvigheid landelijke en regionale dagbladen een
 - zowel direct als indirect via reclame. (geleidelijke) achteruitgang naar bijna 4,4
 Tenslotte vormen de media voor kijkers/ miljoen exemplaren in 2001. Sinds de zomer
 luisteraars/lezers ook een belangrijke bron van van 1999 kent Nederland een nieuw fenomeen
20 ontspanning en verstrooiing. Doel van het55 in dagbladland: de kranten Metro en Spits die
 mediabeleid van de Nederlandse overheid is op werkdagen verspreid worden onder
 dat zoveel mogelijk burgers toegang hebben reizigers van het openbaar vervoer. Deze twee
 tot een onafhankelijk, gevarieerd en kranten behaalden in 2001 een gezamenlijke
 kwalitatief hoogstaand media-aanbod. oplage van ca. 700.000 exemplaren per dag.
  (…)
25 Marktontwikkelingen 
 60 Internet
 Omroep Relatief nieuw in het medialandschap is
 (…) Nederland wordt wel beschouwd als de internet. Inmiddels is ongeveer 60 procent van
 meest competitieve omroepmarkt van Europa, de Nederlandse huishoudens hierop
 omdat er in verhouding tot het inwonertal en aangesloten. Gemiddeld zitten mensen thuis
30 het kleine taalgebied zoveel verschillende65 3,9 uur per week aan de computer.
 zenders zijn. Computer- en internetgebruik verspreiden zich
 Sinds begin jaren negentig is feitelijk en onder alle lagen van de bevolking. Internet
 wettelijk sprake van een duaal bestel van wordt vooral gebruikt voor surfen op het
 publieke en commerciële omroepen. In die World Wide Web (www) en e-mailen. Dit
35 periode heeft de publieke omroep, die uitzendt70 medium biedt nieuwe mogelijkheden voor
 op drie televisiezenders (Nederland 1, 2 en 3) informatie, communicatie en transactie.
 de helft van zijn aandeel in de kijktijd van het

bron: Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, januari 2004