| | Identificatieplicht zinloos? |
| | |
| | Personen die na 1 januari 2005 niet | | | | voor dat hun papieren in orde waren. |
| | voldoen aan de identificatieplicht | | | | Wie de last van de nieuwe identificatie- |
| | kunnen bij controle een boete van 50 | | | | plicht ondervindt, is de gewone |
| | euro krijgen. Jongeren van 14 tot 16 | | | | burger.” |
5 | | jaar betalen 25 euro bij geconstateerde | | | | (…) |
| | overtreding. Identiteitscontrole vindt | | 25 | | In het voorstel voor identificatieplicht is |
| | plaats bij dreigend geweld, in | | | | het evenwicht tussen burger en over- |
| | uitgaansgebieden of in situaties waar | | | | heid zoek, waarschuwde P.J. Hustinx, |
| | ordeverstoringen dreigen, zoals bij | | | | voorzitter van het College |
10 | | voetbalwedstrijden. De bijdrage van | | | | Bescherming Persoonsgegevens, al in |
| | een identificatieplicht aan de | | 30 | | februari 2003 in deze krant. “(…) |
| | criminaliteitsbeheersing (zoals de | | | | Strafbaarstelling van het niet nakomen |
| | officiële term luidt) is zéér vatbaar voor | | | | van de identificatieplicht leidt tot een |
| | discussie, aldus het commentaar | | | | situatie waarin de overheid de burger |
15 | | onlangs in deze krant. “De nieuwe | | | | naar believen als verdachte kan |
| | bevoegdheid moest worden gered met | | 35 | | bejegenen. De dagelijkse draagplicht |
| | het argument van de terreurbestrijding. | | | | en de toonplicht bij (algemene) con- |
| | Maar hoe controleert men een | | | | troles zullen de relatie tussen burger |
| | terrorist? De daders van de aanslagen | | | | en overheid op de proef stellen. (…)” |
20 | | van 11 september 2001 zorgden er wel | | | | |
| | |
| | bron: www.nrc.nl, december 2004, Webcongres |