BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT | ||
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal | ||
Den Haag, 11 augustus 2006 | ||
Tijdens het algemeen overleg over het alcohol- en tabaksbeleid op 8 juni jl. | ||
5 | heb ik toegezegd uw Kamer op een aantal punten schriftelijk nader te zullen | |
informeren. In deze brief geef ik op de meeste punten de toegezegde nadere | ||
informatie. | ||
Alcoholbeleid | ||
Verbod op verkoop onder de kostprijs | ||
10 | (…) | |
Het doel van beide moties, verhoging van de consumentenprijs van | ||
alcoholhoudende dranken om zodoende alcoholmisbruik tegen te gaan, | ||
spreekt mij aan. Derhalve heb ik mij nogmaals beraden over eventueel te | ||
nemen maatregelen. | ||
15 | Ten eerste valt te denken aan de introductie van een wettelijk verbod op | |
verkoop van alcoholhoudende dranken beneden de kostprijs. Dit leidt | ||
onherroepelijk tot een aanzienlijke vermeerdering van de administratieve | ||
lasten. (…) Gelet op de discussie over de reductie van de administratieve | ||
lasten, acht ik een dergelijk voorstel niet haalbaar. | ||
20 | Ten tweede valt te denken aan de introductie van wettelijk vastgestelde | |
minimumprijzen voor alcoholhoudende dranken. De Europese Commissie is | ||
evenwel van mening dat het invoeren van een minimumprijs voor accijns- | ||
goederen*een onterecht gebruik van belastingwetgeving is. Daarom is de | ||
Commissie een klachtenprocedure gestart tegen enkele lidstaten die een | ||
25 | minimumprijs voor een accijnsgoed hadden geïntroduceerd, zoals Frankrijk, | |
België en Ierland. Zolang hier niet meer duidelijkheid over bestaat, acht ik het | ||
niet verstandig een dergelijk voorstel in onze nationale wetgeving op te nemen. | ||
Ten derde valt te denken aan een structurele verhoging van de prijzen van | ||
alcoholhoudende dranken middels verhoging van de accijnzen. Het kabinet | ||
30 | heeft zich het afgelopen jaar meermalen ingezet voor een verantwoord pakket | |
aan accijnsvoorstellen. Uw Kamer heeft daar niet mee ingestemd. | ||
Ten vierde valt te denken aan een verbod op stunten met de prijzen van | ||
alcoholhoudende dranken. Ten dele is dit al gerealiseerd via zelfregulering. | ||
Zo stelt artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken dat | ||
35 | reclame waarbij alcoholhoudende drank gratis of tegen minder dan de helft van | |
de normale verkoopprijs aan particulieren wordt aangeboden niet is | ||
toegestaan. Daarnaast heeft het Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken | ||
voor Thuisgebruik in de huisregels opgenomen dat het gratis of tegen een | ||
symbolische vergoeding aanbieden van alcoholhoudende drank niet is | ||
40 | toegestaan. Ik ben bereid met de branche in overleg te treden om te bezien of | |
het mogelijk is deze regels aan te scherpen. | ||
(…) | ||
Recent heb ik een voorontwerp van een wetsvoorstel tot wijziging van de | ||
Drank- en Horecawet afgerond. Eén van de elementen van dit wetsvoorstel is | ||
vereenvoudiging van de Drank- en Horecawetvergunning. Daarnaast heb ik in | ||
45 | de wet een coördinatiebepaling opgenomen. Burgemeesters krijgen straks de | |
plicht gelijktijdig te besluiten over de Drank- en Horecawetvergunning en alle | ||
andere gemeentelijke horecavergunningen die vereist zijn, zoals een | ||
terrasvergunning of een exploitatievergunning. | ||
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, | ||
J. F. Hoogervorst | ||
bron: Tweede Kamer, vergaderjaar 2005-2006, 29 894 en 27 565, nr. 13 5 | ||
(verkort) |