Background image

terug

"Brief van de minister van volksgezondheid, welzijn en sport"

 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
 
 Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
 Den Haag, 11 augustus 2006
 
 Tijdens het algemeen overleg over het alcohol- en tabaksbeleid op 8 juni jl.
5 heb ik toegezegd uw Kamer op een aantal punten schriftelijk nader te zullen
 informeren. In deze brief geef ik op de meeste punten de toegezegde nadere
 informatie.
 
 Alcoholbeleid
 Verbod op verkoop onder de kostprijs
10 (…)
 Het doel van beide moties, verhoging van de consumentenprijs van
 alcoholhoudende dranken om zodoende alcoholmisbruik tegen te gaan,
 spreekt mij aan. Derhalve heb ik mij nogmaals beraden over eventueel te
 nemen maatregelen.
 
15 Ten eerste valt te denken aan de introductie van een wettelijk verbod op
 verkoop van alcoholhoudende dranken beneden de kostprijs. Dit leidt
 onherroepelijk tot een aanzienlijke vermeerdering van de administratieve
 lasten. (…) Gelet op de discussie over de reductie van de administratieve
 lasten, acht ik een dergelijk voorstel niet haalbaar.
 
20 Ten tweede valt te denken aan de introductie van wettelijk vastgestelde
 minimumprijzen voor alcoholhoudende dranken. De Europese Commissie is
 evenwel van mening dat het invoeren van een minimumprijs voor accijns-
 goederen*een onterecht gebruik van belastingwetgeving is. Daarom is de
 Commissie een klachtenprocedure gestart tegen enkele lidstaten die een
25 minimumprijs voor een accijnsgoed hadden geïntroduceerd, zoals Frankrijk,
 België en Ierland. Zolang hier niet meer duidelijkheid over bestaat, acht ik het
 niet verstandig een dergelijk voorstel in onze nationale wetgeving op te nemen.
 
 Ten derde valt te denken aan een structurele verhoging van de prijzen van
 alcoholhoudende dranken middels verhoging van de accijnzen. Het kabinet
30 heeft zich het afgelopen jaar meermalen ingezet voor een verantwoord pakket
 aan accijnsvoorstellen. Uw Kamer heeft daar niet mee ingestemd.
 
 Ten vierde valt te denken aan een verbod op stunten met de prijzen van
 alcoholhoudende dranken. Ten dele is dit al gerealiseerd via zelfregulering.
 Zo stelt artikel 20 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken dat
35 reclame waarbij alcoholhoudende drank gratis of tegen minder dan de helft van
 de normale verkoopprijs aan particulieren wordt aangeboden niet is
 toegestaan. Daarnaast heeft het Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken
 voor Thuisgebruik in de huisregels opgenomen dat het gratis of tegen een
 symbolische vergoeding aanbieden van alcoholhoudende drank niet is
40 toegestaan. Ik ben bereid met de branche in overleg te treden om te bezien of
 het mogelijk is deze regels aan te scherpen.
 (…)
 Recent heb ik een voorontwerp van een wetsvoorstel tot wijziging van de
 Drank- en Horecawet afgerond. Eén van de elementen van dit wetsvoorstel is
 vereenvoudiging van de Drank- en Horecawetvergunning. Daarnaast heb ik in
45 de wet een coördinatiebepaling opgenomen. Burgemeesters krijgen straks de
 plicht gelijktijdig te besluiten over de Drank- en Horecawetvergunning en alle
 andere gemeentelijke horecavergunningen die vereist zijn, zoals een
 terrasvergunning of een exploitatievergunning.
 
 De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
 J. F. Hoogervorst
 
     bron: Tweede Kamer, vergaderjaar 2005-2006, 29 894 en 27 565, nr. 13 5
     (verkort)