Background image

terug

Het zuipen wordt ze ingegoten

 

Het zuipen wordt ze ingegoten

  
 PETER GIESEN    die andere landen onderscheidt, is een
 Nederlandse jongeren zijn de grootste libertaire cultuur met een bijbehorende
 drinkers van Europa. Ze laten de35 opvoedingsstijl.
 Oostenrijkers en de Belgen met gemak 
 achter zich. Ook de Engelsen en de Ook jong geweest
5 Ieren zijn geen partij voor de Neder- “Ouders hebben te snel een houding
 landse scholier, blijkt uit cijfers van het van: ach, we zijn zelf ook jong
 European School Project on Alcohol & geweest”, zegt pedagoog Micha de
 Drugs.40 Winter. “Ze vinden het moeilijk om
 Maar hoe erg is de situatie nou eigen- grenzen te stellen. Kinderen zijn ont-
10 lijk? “Het wordt vaak wel erg opgeklopt zettend mondig, die zeggen meteen:
 in de media”, zegt psycholoog Haske je bent de enige idioot die zegt dat zijn
 van der Vorst, die onderzoek doet naar kind om 12 uur thuis moet zijn. Ouders
 jeugd en alcohol aan de Radboud45 willen geen ruzie en zijn bang om
 Universiteit Nijmegen. (...) ouderwets gevonden te worden.” (…)
15 Maar toch, ook Van der Vorst vindt dat Toch vindt De Winter het te gemakke-
 het alcoholgebruik onder scholieren lijk om alle schuld op de ouders te
 niet gebagatelliseerd moet worden. schuiven. “Opvoeden is ook ingewik-
 De drankconsumptie is fors en neemt50 kelder geworden. Kinderen hebben
 nog steeds toe, vooral onder 12- tot veel meer mogelijkheden gekregen.
20 14-jarigen. (…) Het aanbod aan verleidingen is enorm.
  (…)
 Waarom drinken Nederlandse jongeren “In het huidige tijdsgewricht is het
 zo veel? Simpele economische modieus alles op eigen verantwoorde-
 factoren spelen een rol, zegt Micha de55 lijkheid te gooien, maar ouders moeten
 Winter, hoogleraar pedagogiek aan de ook opboksen tegen die industrie. De
25 Universiteit Utrecht: “In Nederland is afgelopen vijf tot tien jaar heeft de
 drank goedkoop, terwijl jongeren veel drankenindustrie zich specifiek op
 geld hebben.” jongere scholieren gericht, vooral door
 (…)60 de introductie van mixdrankjes. Ze
 Dat verklaart niet alles, want in Neder- kunnen natuurlijk geen reclame maken
 land wordt ook meer gedronken dan in waarin meisjes van 13 de hoofdrol
30 Duitsland, Engeland of andere spelen. Maar de kleurtjes en de sfeer
 noordelijke landen waar jongeren ook van de marketing zijn helemaal toe-
 veel geld hebben. Wat Nederland van65 gesneden op jonge kinderen.” (…)
  
     bron: de Volkskrant van 17 juni 2006