| | Via internet hebben burgers toegang tot | | | | Wat is nieuws, is de vraag die zich |
| | alle informatie die zij wensen om iedere | | 25 | | opdringt. De dagbladsector achtte de |
| | dag zelf hun eigen, persoonlijke krant | | | | opkomst van de digitale media zo |
| | samen te stellen. Deze toename van | | | | bedreigend dat men te gemakkelijk is |
5 | | het aantal nieuwsbronnen kent echter | | | | meegegaan in de rage van entertain- |
| | een keerzijde. Volgens sociologen kan | | | | ment, sensatie waardoor veel vertrouw- |
| | een dergelijke ‘Daily Me’ een gevaar | | 30 | | de lezers zijn afgehaakt en nieuwe |
| | inhouden voor de democratie, omdat de | | | | lezers wegblijven. Aandacht voor het |
| | mens geneigd is slechts het versmalde | | | | serieuze nieuws is deels al ingewisseld |
10 | | ‘venster’ van zijn favoriete nieuws te | | | | voor kopieergedrag van weetjes die |
| | openen en zich af te sluiten voor | | | | meer met roddels dan met nieuws te |
| | andere opinies. Dit kan leiden tot | | 35 | | maken hebben. |
| | gebrek aan begrip, miscommunicatie | | | | De stiekeme zoen van Wesley en |
| | en uiteindelijk tot intolerantie. | | | | Yolanthe wordt massaal door de media |
| | | | | | rondgepompt, zowel door de gedrukte, |
15 | | Vergeefs zoeken wij bij ‘Brinkman’ een | | | | de audiovisuele als de digitale media, |
| | pleidooi voor kwaliteitsjournalistiek. Het | | 40 | | en staat ver af van de verantwoordelijke |
| | woord komt in het rapport niet voor. De | | | | rol die de media in een democratische |
| | commissie komt niet verder dan de | | | | samenleving moeten spelen. |
| | mening dat de krant “de binding met de | | | | |
20 | | lezers kan versterken door bijvoorbeeld | | | | Het is pijnlijk om in het rapport- |
| | binnen bepaalde thema’s diensten | | | | Brinkman een verwijzing naar de on- |
| | (symposia, themareizen) en producten | | 45 | | afhankelijkheid van de journalistiek te |
| | (wijn, dvd’s) aan te bieden.” | | | | moeten missen (…) |